برنامه‌ساز ی توسط مخاطبان

جام جم آنلاین: «رادیو جوانه» عنوان برنامه‌ای زنده است که جمعه‌ها از ساعت ۱۶ به مدت یک ساعت روی آنتن شبکه جوان قرار می‌گیرد.

طهوری، تهیه‌کننده برنامه می‌گوید: رادیو جوانه در واقع به منظور معرفی برندگان دوره اول جشنواره جوانه و اطلاع‌رسانی برای جشنواره دوم راه‌اندازی شده است که البته بخش‌های متفاوتی دارد.

در این برنامه با افرادی که در دوره اول جشنواره برنده شده‌اند، مصاحبه می‌شود و آنان در ارتباط با انگیزه و هدف‌شان از شرکت در جشنواره صحبت و عوامل موفقیت‌شان را بازگو می‌کنند.

این کار در واقع دو اثر عمده و اساسی دارد. هم انگیزه‌ای می‌شود برای افرادی که قصد شرکت در جشنواره دوم را دارند و هم باعث می‌شود یادی از شرکت‌کنندگان دوره اول شود و آنان در ارتباط با تجربه‌ای که از دوره اول به دست آورده‌اند با دوستان‌شان صحبت کنند.

طهوری می‌افزاید: در این برنامه با افراد برگزیده در ارتباط با ایده‌ها و روش آشنایی آنان با جشنواره صحبت می‌شود و در واقع نوعی اطلاع‌رسانی برای جشنواره دوم نیز به حساب می‌آید.

او می‌گوید: علاوه بر اطلاع‌رسانی دقیق و درست تا حد امکان نیز به سوالات فنی و غیر فنی افراد پاسخ داده می‌شود. به این معنا که ممکن است فردی در ارتباط با زمان برگزاری جشنواره یا موضوعات مورد بحث در آن یا شخص دیگری در ارتباط با متدهای برنامه‌سازی سوالی داشته باشد که به او هم در حد امکان پاسخ داده می‌شود. سوالات دسته اول را با مسوولان برگزار‌کننده جشنواره در میان می‌گذاریم و در برنامه بعد به همه سوالات پاسخ‌ داده می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: علاوه بر صحبت با برنده‌ها در بخش دیگری از برنامه با مسوولان و دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره نیز صحبت می‌شود. شنوندگان ما می‌توانند با توجه به زنده بودن برنامه در همان لحظه تماس بگیرند و سوال خود را از مسوول مربوط بپرسند.

او ادامه می‌دهد: خوشبختانه ما در نمایشگاه کتاب برنامه را به طور زنده با حضور دبیر جشنواره روی آنتن بردیم. تهیه‌کننده برنامه اذعان می‌کند: داوران و هیات انتخاب آثار دوره اول جشنواره نیز از دیگر مهمانان ما هستند که در برنامه با آنها صحبت می‌کنیم و در ارتباط با ملاک‌های داوری‌شان می‌پرسیم. این بخش نیز کمک شایانی به شرکت‌کنندگان می‌کند و در واقع آنان را با مواردی که باید در آثارشان رعایت کنند، آشنا می‌کند.

اجرای برنامه‌ای شاد و مفرح

سعید خورسندی، گوینده برنامه رادیو جوانه در ارتباط با برنامه می‌گوید: من با توجه به روحیه‌ای که دارم اجرای برنامه‌های شاد را بسیار دوست دارم. این برنامه را هم با توجه به فضای شادی که باید ایجاد می‌شد و ارتباطی که با برنامه‌سازان آینده رادیو می‌گرفت، پذیرفتم.

او که برنامه‌هایی چون پلاسما، کوپه هفتم و کلاس جوونی را روی آنتن شبکه رادیویی جوان دارد در ارتباط با تفاوت اجرای این برنامه و سایر برنامه‌هایی که گویندگی آنها را به عهده دارد، می‌گوید: شناخت گروه مخاطب برای گوینده و مجری بسیار ضروری است. ممکن است من اجرای برنامه‌ای در گروه دانش را به عهده داشته باشم که آن برنامه قالب علمی دارد، لذا سبک اجرای جدی‌تری را می‌طلبد و بعلاوه نیاز دارد سطح اطلاعات و دانش شما در حوزه‌های علمی و فناوری روز بالاتر باشد، ولی رادیو جوانه یک برنامه شاد است که بخش‌های مربوط به خود را دارد. من باید سعی کنم علاوه بر سوالاتی که شنوندگان مطرح می‌کنند خودم را جای فردی بگذارم که قصد دارد در جشنواره شرکت کند و امکان ارتباط با برنامه به هر دلیلی برای او وجود نداشته باشد، لذا باید سوالات او را هم در برنامه مطرح کنم.

او ادامه می‌دهد: مورد دیگری که در اجرای برنامه باید به آن توجه داشته باشیم این است که صحبت‌ها به دور از هرگونه هجو و زیاده‌گویی و تاثیرگذار باشد. به این معنا که هم باید لحن جدی را در صحبت با مسوولان رعایت کنم و هم‌ فضایی شاد و خودمانی را با مخاطب داشته باشم.

خورسندی مهم‌ترین عامل توفیق هر گوینده را دانش بالا، به روزرسانی اطلاعات و مطالعه فراوان در همه حوزه‌ها می‌داند و می‌گوید: آنچه همواره از جانب کارشناسان رسانه به ما توصیه می‌شود این است که یک گوینده باید اقیانوسی از اطلاعات باشد که ممکن است عمق آن اطلاعات زیاد نباشد. به نظر من در ایران تعداد گوینده‌های خوش صدا کم نیست، ولی آنچه وجه تمایز یک گوینده خوب با دیگران می‌شود، سطح اطلاعات و آگاهی افراد است. گوینده و مجری خوب کسی است که آگاهی و اطلاعات به‌روزی داشته باشد که به نظر من خواندن روزنامه، مجله و دنیای مجازی در این زمینه بسیار موثر است.

خورسندی ـ که دانش آموخته برق قدرت است و هفت سال پیش کار خود را با گویش تیزرهای تبلیغاتی و رادیو مرکز گلستان آغاز کرد ـ می‌گوید: به نظر من جشنواره جوانه فرصتی مناسب برای علاقه‌مندان در حوزه رسانه ماندگار رادیو به شمار می‌آید.

ایجاد فرصتی برای بااستعداد‌ها

حمیدرضا افتخاری، مدیر گروه ورزش و جوان رادیو جوان، دبیر دومین جشنواره بزرگ جوان و رادیوست و با اطلاعاتی که در اختیار تیم برنامه‌ساز رادیو جوانه قرار می‌دهد به نوعی تامین‌کننده خوراک این برنامه است.

وی می‌گوید: جشنواره جوانه عنوان جشنواره‌ای است که اولین دوره آن سال گذشته برگزار شد. این جشنواره با عنوان جشنواره بزرگ جوان و رادیو نام گرفته که به آن جوانه گفته می‌شود. در واقع جشنواره به گونه‌ای است که افراد تازه کار یا آماتور برای رادیو برنامه‌سازی کرده و برنامه‌های خود را برای دبیرخانه جشنواره ارسال می‌کنند. سال گذشته این جشنواره با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد و امسال نیز شبکه جوان در تدارک برگزاری دومین دوره این جشنواره است. جوانه بهترین فرصت برای شنوندگان حرفه‌ای رادیو جوان یا هر کس دیگری محسوب می‌شود که احساس می‌کند استعدادی در برنامه‌سازی رادیویی دارد و تاکنون مجالی برای عرضه استعداد خود نیافته است. برگزاری این جشنواره فرصتی بود که برای اولین بار در رادیو جوان برای مخاطبان فراهم شد و در دور اول نیز با استقبال بی‌نظیری از سوی شرکت‌کنندگان مواجه شد. در واقع این جشنواره یکی از تجربیات بسیار موفق رادیو جوان محسوب می‌شود.

او ادامه می‌دهد: همان ابتدای شکل‌گیری جشنواره تصمیم بر این شد برنامه‌ای برای اطلاع‌رسانی به شرکت‌کنندگان داشته باشیم و با آنان از طریق یک برنامه رادیویی به طور زنده و مستقیم صحبت کنیم. با توجه به نام جشنواره عنوان این برنامه نیز رادیو جوانه شد، چراکه به طور خاص به مسائل و موضوعاتی درباره جشنواره می‌پردازد.

این برنامه بانشاط، بخش‌های متفاوتی دارد و بیشتر اطلاع‌رسانی می‌کند. علاقه‌مندان این برنامه می‌دانند که در حال حاضر این برنامه فقط جمعه‌ها پخش می‌شود، اما بزودی و به محض اعلام شروع جشنواره دوم ممکن است پخش آن هر روز یا چند روز در هفته شود. البته ما از طرق دیگری از جمله سایت جشنواره هم با مخاطبانمان در ارتباط هستیم، اما این برنامه هم در همان راستا و به طور موازی برای تعامل با شنونده راه‌اندازی شده است.

حمیدرضا افتخاری بر این باور است که رادیو همچنان جایگاه ویژه‌ای میان مردم دارد و راه‌اندازی شبکه‌هایی مانند شبکه رادیویی جوان باعث شده علاوه بر شنوندگان قدیمی قشر جوان نیز با این رسانه شنیداری ارتباط بسیار خوبی داشته باشند.

وی در ادامه می‌گوید: با این‌که اکنون رسانه‌های پرزرق و برق دیداری پا به عرصه وجود نهاده‌اند، اما رادیو به عنوان یک رسانه شنیداری مخاطبان خاص خود را دارد.

البته باید در برنامه‌سازی به دنبال موضوعات روز و جذاب بود. به عنوان مثال برنامه‌های ورزشی همیشه طرفداران و علاقه مندان خاص خود را دارند. به همین دلیل چه در رادیو و چه در تلویزیون رقابت قابل ملاحظه‌ای میان برنامه‌سازان هست، اما این نحوه بیان موضوع و چگونگی ارتباط با مخاطب است که برنامه را متفاوت می‌کند.

چگونگی چیدن برنامه‌ها به نوعی که هم اطلاعات درست را به مخاطب بدهد و هم باعث جذب او به برنامه شود، وابسته به برنامه‌ریزی مدیر گروه برنامه‌ساز است، لذا از افتخاری می‌پرسم در این خصوص چه تمهیدی اندیشیده است؟ او می‌گوید: گروه ورزش شبکه جوان به طور کلی سه هدف اصلی را دنبال می‌کند: اول خبرسازی است که ما به دنبال آن هستیم، اما به بهترین شکل و به گونه‌ای که باعث پررنگ‌تر شدن حواشی نشویم. دوم این‌که در هر بحثی باید رعایت انصاف را کرد و در همه گفت‌و‌گو‌ها به طور مستند صحبت شود. سوم این‌که ورزش فقط فوتبال نیست.

او خلاقیت و نوآوری در برنامه‌سازی را از عوامل توفیق یک برنامه عنوان می‌کند و می‌افزاید: هر چقدر از کلیشه‌ها فاصله بگیریم و سعی کنیم در برنامه‌سازی حرف جدیدی برای گفتن داشته باشیم، مسلما موفق‌تر خواهیم بود. البته در این خصوص نباید تعامل با مخاطب را فراموش کرد، ما برای آنها برنامه‌سازی می‌کنیم و اگر با سلایق آنها بخوبی آشنا باشیم با نیازسنجی مخاطب می‌توان سطح کیفی برنامه‌ها را بسیار بالا برد.این موضوع در حد شعار نیست و ما در این راستا اقدامات جدی انجام داده‌ایم که از آن جمله می‌توان به برگزاری جشنواره جوانه اشاره کرد. توصیه من به همه جوانان علاقه‌مند این است که فرصت را مغتنم بشمرند و با شرکت در این جشنواره توانایی خود را محک بزنند.

هاجر یاراحمدی

jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.