برنامه رادیو و تلویزیون برای پوشش گسترده المپیک

برنامه رادیو و تلویزیون برای پوشش گسترده المپیک

جام جم آنلاین: مشعل المپیک روز جمعه ششم مرداد، در شهر لندن روشن می‌شود و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان افتتاح رسمی سی امین دوره مسابقات المپیک را جشن می‌گیرند.

همزمان با برگزاری این مسابقات، برنامه سازان رسانه ملی در کشورمان تلاش می‌کنند تا ورزش‌دوستان ایرانی را در جریان آخرین اتفاقات این رویداد بزرگ قرار بدهند.

ورزش ایران در ۱۴ رشته نمایندگانی را به این مسابقات اعزام کرده است و بینندگان ایرانی برای دیدن و شنیدن خبر افتخارآفرینی این ورزشکاران لحظه شماری می‌کنند.

شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی هر‌کدام برنامه‌های گسترده‌ای را برای پوشش صوتی و تصویری این مسابقات تدارک دیده‌اند. شبکه‌های یک، دو، سه، تهران و ورزش سیما ویژه برنامه‌هایی را با محوریت المپیک ۲۰۱۲ در جدول پخش خود گنجانده‌اند.

این شبکه‌ها در ساعات ۱۶، ۱۳ و ۳۰ دقیقه، ۱۷ و ساعت ۲۳‌و‌۳۰ دقیقه ویژه برنامه‌های المپیکی را تقدیم علاقه مندان می‌کنند. شبکه ورزش نیز در این یک ماه شبکه المپیک می‌شود و به صورت تمام وقت اخبار و گزارش‌های ورزشی المپیک را پوشش می‌دهد.

از آنجا که مسابقات المپیک از ساعت ۱۲ تا ۲۴ به وقت ایران در جریان است، شبکه‌های مختلف در فواصل زمانی متنوع با شهر لندن ارتباط برقرار می‌کنند تا خلاصه‌ای از اتفاقات ورزشی را تقدیم علاقه‌مندان کنند. پخش زنده مسابقات مهم نیز جزو ماموریت‌ این برنامه‌هاست.

پخش مجموعه مستند درباره ورزشکاران ایرانی

شبکه سه با دو ویژه‌برنامه در ساعت ۱۷ و ۲۳ و ۳۰ دقیقه به مسابقات المپیک می‌پردازد. کوروش سروش که تهیه یکی از این ویژه برنامه‌ها با عنوان «سی‌امین المپیک»‌ را به عهده دارد، درباره جزئیات برنامه‌اش گفت:‌ در این برنامه تمامی رویدادهای ۱۴ رشته‌ای که ایران در آن حضور دارد پخش می‌شود. تاکنون شش قسمت از این برنامه پخش شده که در آن به اتفاقات قبل از المپیک پرداخته‌ایم.

سروش ادامه داد:‌ پس از برگزاری مراسم افتتاحیه از حدود ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه پخش ویژه برنامه «سی‌امین المپیک» آغاز می‌شود. در این برنامه ۹۰ دقیقه‌ای خلاصه‌ای از رویدادهای ورزشی روز را بررسی خواهیم کرد تا بینندگان در آخرین ساعات شب به جمع‌بندی نسبت به آنچه اتفاق افتاده برسند. او درباره افراد حاضر در برنامه گفت: ‌در حال حاضر مشغول تهیه فهرستی از کارشناسان هستیم که به برنامه بیاوریم.

همچنین قهرمانانی که قبلا حضور موفقی در المپیک داشته‌اند مثل علیرضا دبیر،‌ امیررضا خادم و علیرضا حیدری به برنامه ما می‌آیند. مجریان برنامه هم بیژن خراسانی و علی زندی فر هستند.

این تهیه‌کننده درباره بخش‌های مختلف برنامه‌اش گفت: مجموعه مستندی از بیشتر قهرمانان ایرانی حاضر در المپیک تهیه شده که در لابه لای برنامه پخش می‌شود. مصاحبه مردمی و مسابقه پیامکی هم از دیگر بخش‌های برنامه است. همچنین تاریخچه‌ای از حضور ایران در مسابقات المپیک در این برنامه پخش می‌شود.

اصغر شریف کاظمی، تهیه کننده ویژه برنامه المپیک شبکه دو نیز گفت: این برنامه ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه روانه آنتن می‌شود و در ۴۵ دقیقه مروری بر مسابقات المپیک دارد. در فواصل برنامه با خبرنگاران اعزامی ایران ارتباط مستقیم برقرار می‌کنیم و خبرهای داغ حاشیه‌ای را جویا می‌شویم.

او درباره محتوای برنامه‌اش افزود: چند تا فیلم مستند درباره قهرمانان ایرانی المپیک مثل جهان پهلوان تختی و مرحوم سلماسی تهیه کرده‌ایم. تاریخچه حضور ایران در المپیک، دیگر موضوعی است که به آن خواهیم پرداخت.

ارتباط دائم رادیو با لندن

رادیو ورزش در ایام برگزاری المپیک از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه تا ۳۰ دقیقه بامداد ارتباط زنده و لحظه به لحظه با محل برگزاری مسابقات خواهد داشت.

مجید ندیری، مدیر رادیو ورزش در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن اعلام این خبر افزود: علاوه بر رادیو ورزش که در این ایام رادیوی المپیک خواهد شد، شبکه‌های دیگر مثل رادیوهای ایران، تهران، جوان، صدای آشنا، ایران صدا و تابستانه هر کدام ویژه برنامه‌های خاصی را برای این مسابقات تدارک دیده‌اند.

وی با اشاره به رشته‌هایی که ورزشکاران ایرانی در آن حضور دارند، توضیح داد:‌ مسابقات رشته‌های ورزشی تکواندو، دو و میدانی، کشتی، مشت‌زنی و وزنه‌برداری به طور کامل و زنده پخش می‌شود. در این رشته‌ها کشورمان شانس زیادی برای کسب مدال دارد و مخاطبان ایرانی مشتاقند در جریان جزئیات این رقابت‌ها قرار بگیرند. در این مدت در هیچ لحظه‌ای ارتباط تهران با لندن قطع نخواهد شد و شنوندگان رادیو خودشان را در المپیک احساس خواهند کرد.

گزارشگران اعزامی، فقط به مسابقات ورزشکاران ملی خودمان می‌پردازند و در دیگر رشته‌ها همچون شنا، بسکتبال و والیبال گزارشگران از طریق تصاویر تلویزیونی، مسابقات را گزارش می‌کنند. همچنین در رادیو ورزش علاوه بر خبرنگاران اعزامی یک گروه ویژه شامل خبرنگار و مترجم در استودیوی تهران مستقر شده اند که اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند.

ندیری با اشاره به اقدامات انجام شده توسط شورای هماهنگی ورزش صدا تاکید کرد:‌ رادیو جوان سه ویژه‌برنامه خاص برای المپیک خواهد داشت که مسابقات را تحلیل می‌کند. رادیو ایران هر روز در برنامه صبحگاهی «روی خط ورزش» در ساعت ۹ آخرین اخبار المپیک را به شنوندگانش تقدیم می‌کند. «به سوی المپیک» از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه تا ۱۷ روانه آنتن صدا می‌شود و به بررسی آمادگی کاروان اعزامی جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد. پخش صدای چهره‌های مطرح خارجی و ترجمه آن، بیان حاشیه‌های المپیک و مصاحبه با مسئولان فدراسیون و ورزشکاران مختلف ایرانی از جمله بخش‌های این برنامه است.

این مدیر رادیویی با اشاره به این که سه گزارشگر از رادیو ورزش به المپیک اعزام می‌شوند، گفت:‌ علاوه بر ارتباط‌های زنده، سه برنامه ویژه با عناوین «المپیک بیست دوازده»، «المپیک سی‌ام» و «روی خط المپیک» خواهیم داشت که اتفاقات ورزشی را نقد و بررسی می‌کنند. در این ویژه‌برنامه‌ها که در ساعت‌های ۱۰ صبح، ۱۴ و ۳۰ دقیقه و ۱۸ پخش می‌شود، شنوندگان سوالات خودشان را مطرح می‌کنند و گزارشگران از محل برگزاری مسابقات به این سوالات پاسخ می‌دهند.

ندیری با اعلام این خبر که رادیو تابستانه بعد از رادیو ورزش رادیوی دوم المپیک می‌شود، بیان کرد: این شبکه تازه تاسیس برخی مسابقات را همزمان با رادیو ورزش به‌طور مشترک پخش خواهد کرد و از ساعت ۸ تا ۲۰ به‌صورت لحظه‌ای اخبار لندن را پوشش می‌دهد. رادیوی اینترنتی ایران صدا در دو بخش ویژه در ساعت ۱۰ و ۱۸ به المپیک می‌پردازد. شبکه رادیویی صدای آشنا برای ایرانیان خارج از کشور مسابقات المپیک را پوشش می‌دهد. رادیو تهران نیز در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه و ۱۸ ویژه برنامه‌های المپیکی خواهد داشت.

مدیر رادیو ورزش در پاسخ به این سوال که همکاری کشور میزبان با گروه اعزامی ایران چگونه است، توضیح داد:‌ برگزاری مسابقات المپیک به عهده کمیته ملی المپیک است و خود کشور میزبان خیلی در برگزاری مسابقات نقشی ندارد. گروه کارشناسی و اجرایی برای اجرای این مسابقات تعیین شده که همکاری خوبی با ما دارد و در حال حاضرمشکل خاصی نداریم.

وی با تاکید بر این که رسالت اصلی شبکه حضور در همه میادین ورزشی و اطلاع‌رسانی سریع و صحیح است، توضیح داد:‌ نظرسنجی‌های سازمان صدا و سیما می‌گوید که پخش مسابقات ورزشی بیشترین شنونده را دارد و بیشترین انتظار مخاطب از ما در این حوزه است.

احسان رحیم‌زاده – گروه رادیو و تلویزیون


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.