برکناری وزیر بهداشت ناشی از مشکلات شخصی بود

۱۷م دیماه ،
ممتاز نیوز : رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از جمله جدی‌ترین منتقدان سیاست‌های دولت در زمینه بهداشت و درمان است. دکتر حسینعلی شهریاری معتقد است که در صدر مدیریت دولت توجه کافی به بهداشت و درمان مردم نمی‌شود و همین امر سبب شده تا مردم با مشکلات بسیاری در این زمینه روبه‌رو شوند. او می‌گویند: «دیدگاه رئیس‌جمهور در حوزه سلامت بسیار مهم است و در صورتی که سلامت جزو اولویت‌های اول دولت درنظر گرفته نشده باشند، مشکلات این بخش دائمی است و هرگز حل نخواهد شد.»

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خبر آنلاین ؛ شهریاری مهم‌ترین سبب برکناری مرضیه وحیددستجردی از مقام وزارت بهداشت، درمان و آموز ش پزشکی را وجود مافیایی دارویی کشور اعلام کرده و دیگر دلایل مطرح شده در بعضی رسانه‌ها را غیرواقعی خوانده بود.

فکر می‌کنید اگر مدیریتی دیگر بر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکم بود. مشکل درمان و دارو کمتر می‌شد یعنی بحران کنونی در بخش‌ درمان به نوع مدیریت خانم مرضیه وحیددستجردی در مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مربوط است؟

نمی‌توانیم بگوییم که صددرصد هم بی‌ربط بوده است. به هرحال منطقی نیست که بپذیریم هیچ مشکلی متوجه مدیریت و تولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نبوده. اما باید به این نکته توجه کنیم که منشأ مشکلات به سوءمدیریت در بخش‌های کلان دولت مربوط می‌شود یعنی این بخش کلان دولت است که تعیین می کند چه سیاستی بر بهداشت و درمان حاکم باشد و همین نگاه است که بیشترین سهم را در مدیریت مشکلات این بخش دارد و نوع نگاه و چگونگی سیاست‌گذاری از مدیریت کلان دولت برای بخش بهداشت و درمان در واقع تعیین‌کننده وضعیت این بخش خواهد بود.

یعنی بخشی از مشکلات به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مربوط است و مابقی مشکلات برعهده دیگران است؟

به‌نظر من ۳۰درصد از مسئولیت حوزه‌ بهداشت و درمان متوجه وزارت بهداشت و این وزارتخانه در صورتی که به بهترین شکل ممکن کار کند فقط و فقط ۳۰درصد از این کار را انجام خواهد داد اما ۷۰درصد باقی‌مانده که بیش از ۲ برابر مسئولیت وزارت بهداشت است مسئولیتی است که برعهده نهادها و وزارتخانه‌های دیگر دولت است و نکته قابل‌توجه هم این است که متأسفانه بیشتر مشکلات ما به همین ۷۰درصدی مربوط می‌شود که مسئولیتش نه با وزارت بهداشت بلکه با دیگر نهادها و وزارتخانه‌ها دولتی است.

مهم‌ترین نقش در این زمینه برعهده کیست؟

دیدگاه رئیس‌جمهور درحوزه سلامت بسیار مهم است، اینکه آقای رئیس‌جمهور تفکرش نسبت به حوزه سلامت چیست و اصلاً این حوزه را اولویت چندم دولت می‌داند، مهم‌ترین عامل برای تعیین سرنوشت سلامت و بهداشت مردم است. این نگرش در واقع تعیین‌کننده ساز و کار اصلی در بخش درمان و بهداشت و سلامت مردم کشور است.

با این اوضاعی که الان داریم بهداشت و درمان اولیت چندم دولت است؟

من فکر می‌کنم اولویت این بخش بیشتر از دهم باشد یعنی این بخش حتی در ۱۰اولویت اول دولت دهم قرار ندارد.

و معمولش این است که این امر باید در اولویت چندم دولت باشد؟

باید جزو ۴-۳ اولویت اول دولت باشد و فقط در این صورت است که ما می‌توانیم شاهد ساماندهی این بخش باشیم، یعنی وقتی سلامت و بهداشت این قدر مهم باشد که در اولویت‌های اول دولت جای بگیرد، به خودی خود برنامه‌ریزی برای این بخش هم بسیار دقیق خواهد بود و ما می‌توانیم شاهد همکاری‌های بین بخشی باشیم و تمام نهادها و وزارتخانه‌ها برای بهبود اوضاع در بخش سلامت همکاری لازم را خواهند داشت. من لازم می‌بینم که اعلام کنم دیدگاه مقام معظم رهبری هم همین است. ایشان هم خواستار توجه جدی به بخش سلامت در کشور می باشند. در آخرین ملاقاتی که در روز دوشنبه ۱۱ دی‌ماه در جلسه «خیرین سلامت» خدمت رهبری بودیم ایشان فرمودند که «حوزه سلامت باید جزو مسائل مهم کشور و اولویت‌های اول کشور باشد. در هر حال ایشان هم نسبت به حوزه درمان و سلامت معتقدند که باید با توجه بسیار با این حوزه برخورد شود.

اگر بهداشت و درمان به اولویت به طور مثالً سوم دولت برسد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ بودجه بیشتری به این بخش اختصاص پیدا می کند؟

قطعاً برنامه‌ریزی بهتری می‌شود و بودجه مناسب در اختیارش قرار می‌گیرد.

۳۰درصدی که گفتید به چگونگی هدایت مجموعه وزارت بهداشت و درمان مربووط می‌شود فکر می‌کنید که وزیر بهداشت از عهده انجام این ۳۰درصد برآمده است؟

بله معتقدم که وزارت بهداشت همان ۳۰درصدی که در حوزه وظایفش بوده را درست انجام داده است.

۷۰درصد دیگر مشکلات‌مان چگونه حل می‌شود؟

مهم دیدگاه رئیس‌جمهور است. اگر خود رئیس‌جمهور اعتقاد جدی به حوزه سلامت داشته باشد بقیه وزرا قطعاً کمک خواهند کرد و مشکلات حل خواهد شد بازهم تأکید می‌کنم مشکل ما در نگرشی است که نسبت به بخش درمان در کشور حاکم است و تا وقتی این نگرش تغییر نکند بهبود چندان در این بخش نخواهیم داشت.

یعنی عوض کردن وزیر مشکلی را حل نمی‌کند؟

نه برکناری وزیر بهداشت ناشی از مشکلات شخصی بود اگر یادتان باشد رئیس جمهور گفته بود که نمره وزیر بهداشت ۲۰ است، اما در مدت کوتاهی پس از این حرف ناگهان وزیر برکنار می‌شود یعنی در همین چند روز چه اتفاقی افتاده که این تغییر موضع به وجود آمده است. اصل ماجرای این است که عوض کردن وزیر با کنار گذاشتن او مشکلی را حل نمی‌کند اصلاً شما ببینید وقتی فقط و فقط ۳۰درصد از مسائل بخش درمان برعهده کل وزارت بهداشت است و اتفاقاً این بخش هم به میزان قابل‌قبولی اجرا شده است، می‌توانیم بگوییم شخص وزیر مشکل بخش درمان کشور است. خب مسلماً این‌طور نیست پس جابه‌جا کردن و عزل وزیر هم آن مشکلاتی را که مردم ما در بخش درمان دارند حل نخواهد کرد.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.