بهای واقعی دلار چقدر است؟

به گزارش افکارنیوز به نقل از تابناک، نرخ دلار در بازار غیر رسمی تهران همچنان طی دو هفته اخیر در مرز ۱۹۵۰ تومان در نوسان است. این در حالی است که اخیراً نوسانات بهای این ارز اغلب افزایشی بوده و کاهش بهای آن طی ماه*های اخیر منجر به آن نشده که قیمت دلار از ۱۷۰۰ تومان پایین*تر آید. این در حالی است که نرخ ارزی که بانک مرکزی برای دلار در نظر گرفته است ۱۲۲۶ تومان است.

در پی انتشار اخباری مبنی بر پیشنهاد طرحی از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای سه نرخی شدن ارز، مسئولان اقتصادی دولت، رئیس کل بانک مرکزی و تعدادی از کارشناسان و نمایندگان مجلس در مقابل این طرح موضع گیری کردند و به تبعات منفی آن اشاره کرده*اند.

محمود بهمنی امروز در این خصوص گفته است: اعتقاد ما این است که بانک مرکزی در حال حاضر تنها با یک نرخ ارز عرضه می*کند. بازار فرعی هم ندارد، همان نرخ ۱۲۲۶ تومان، حالا گاهی اوقات کمی بالا یا پایین می*شود. این دو نرخی بودن نتیجه مقایسه با بازار آزاد و تقاضای کاذب است. با این حال تمام هم و غم ما همسان*سازی قیمت ارز در بازار آزاد و در سیستم بانکی است.

در اینجا قصد آن نیست که به بررسی مزایا یا معایب ارز چند نرخی بپردازیم، بلکه هدف آن است که دریابیم که چرا نرخ ارز مرجع واقعیت وضعیت ارز در کشور را بازتاب نمی*دهد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.