بهشت تئاتر در انتظار استاد محمد است/ افتخار لاله‌زار از دست رفت

اردیبهشت ۱۴۰۳

گزارش هنرآنلاین از مراسم تشییع پیکر محمود استادمحمد/

یکی از دوستان زنده یاد محمود استاد محمد در مراسم تشییع پیکر وی در بهشت زهرا گفت: شک ندارم که اکنون بسیاری از بزرگان هنر نمایش در بهشت تئاتر چشم براه قدوم هنرمندانه محمود استاد محمد می باشند.

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، مراسم تشییع پیکر محمود استادمحمد نمایشنامه نویس، فیلمنامه نویس و مترجم با حضور هنرمندانی چون آهو خردمند، اسمعیل خلج، اکبر زنجانپور، قطب الدین صادقی، بهزاد فراهانی، مسعود جعفری جوزانی، محمود عزیزی، ابوالفضل پورعرب، داریوش اسدزاده، حسین کیانی، هادی مرزبان، رضا بابک، رضا حداد، محمد چرمشیر، خسرو حکیم رابط، جلال اجلالی، نگار جواهریان، بهروز بقائی، رحمت امینی، پرستو گلستانی و جمع دیگری از هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی در تالار وحدت برگزار شد.

اجرای این مراسم را احسان کرمی مجری تلویزیون بر عهده داشت و در ابتدا با بیان مقدمه ای دربارهٔ ارزش قلم استادمحمد اظهار داشت: امروز یکی از شریف ترین صاحبان قلم را به خاک خواهیم سپرد و خوش به حال کسانی که اینجا می باشند و نگذاشتند خاطره استادمحمد تبدیل به افسوس شود.

این روزها تحت تأثیر این درد ممکن است اگر در رأس باشیم صحبت هایی کنیم اما مواظب باشیم چیزی نگوییم که فرداها نتوانیم به آن عمل کنیم.

در ادامه این مراسم، خسرو حکیم رابط نویسنده، مترجم و از دوستان استاد محمد پشت تریبون آمد و گفت: مطلبی که هم اکنون می گویم مرثیه ای نیست در سوگ استادمحمد؛ اینجا می خواهم بگویم از اینکه دروغ است بگوییم قیمت مرده و زنده آدم ها فرقی ندارد.

وی ادامه داد: من پیلی را می شناسم که به راستی پیل بود و با عمری طولانی برهوتی بی آب و علف را به جان خرید. زنده،پاکیزه و تنها که سرانجام در آفتابی خیزان فرو خفت…

محمود استاد محمد روزبه روز ساعت به ساعت استاد شد

ناصر زرافشان از دیگر دوستان استادمحمد و نویسنده و حقوقدان شخص بعدی بود که به پشت تریبون آمد و گفت: همیشه سعی کردم در برخورد با مرگ از مرگ پیرایه زدایی کنم اما باز هم یک جمله تراژیک مرگ دارد و آن اینکه کسی که می میرد میراث معنوی را با خود می برد.

زرافشان افزود: محمود استاد محمد روزبه روز و ساعت به ساعت استاد شد و استادمحمدهای دیگر صفر به دنیا می آیند و باید ساعت به ساعت استاد محمد شوند.

در ادامه نیز یکی دیگر از دوستان استاد محمد در سخنرانی کوتاه گفت: محمود استاد محمد میراث بزرگ تئاتر ایران و افتخار لاله زار در قبل است؛ شک ندارم که اکنون بسیاری از بزرگان هنر نمایش در بهشت تئاتر چشم براه قدوم هنرمندانه محمود استاد محمد می باشند.

وی گفت: اگر این روزگار تلخ، بی مروت و حقیر اجازه می داد ترکیبی از چخوف، برشت و استانیسلاوسکی خارج می آمد که البته همین هم شد و امروز استاد محمد شرف بزرگ تئاتر ایران است.

اسمعیل خلج هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر هم با قرائت قطعه ای شعر خطاب به حظار گفت: از این پس مهم این است که بتوان تحلیلی از آثار استادمحمد داشت و من در این فرصت کم به بعضی از آنها اشاره می کنم.

خلج ادامه داد: ۴۵ سال پیش در “شهر قصه” با استادمحمد آشنا شدم که بعدها توسط منوچهر انور هم تبدیل به فیلم شد و بعدها آثاری را خلق کرد که تاأثیر آن تا امروز بر جوانان مانده است.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه به بعضی آثار محمود استاد محمد همچون “آسید کاظم”، “آخرین بازی”، “تئاترال” و “هفت خوان رستم” اشاره کرد.

سپس پیکر زنده یاد محمود استاد محمد پس از اقامه نماز توسط حجت الاسلام دعائی از تالار وحدت به سمت بهشت زهرا(س) تشییع شد.

انتهای پیام/۵۲/۵۳

 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.