بورس ارز نیامده شکست خورد

جام جم آنلاین: در کشاکش نوسانات قیمت نرخ ارز،سخن گفتن از ایده و طرح ها برای تنظیم بازار، متولیان امر پولی و سرمایه کشور را برآن داشت که از ایجاد و راه اندازی بورس ارز به عنوان تنها راه نجات بازار و نوسان‌های شدید قیمتی صحبت به میان آورند اما این طرح در میانه راه در هاله از ابهام قرار گرفت و”نیامده “مخالفان و موافقان خود را پیدا کرد.

ایجاد یک بازار متشکل به نام بورس ارز که زمان و مکان راه اندازی آن،به مسئله ای ناشناخته تبدیل شد، اگرچه اقدام مبارکی برای جامعه اقتصادی کشور محسوب می‌شد اما ترس از ورود نرخ سوم  به بازار پولی و ارزی کشور نکته ای بود که تمامی معادلات را برهم ریخت.

حال سوال اساسی این است که اگر بورس ارز کارایی لازم را نداشت چرا طرح آن از سوی دولت و برخی کارشناسان صورت گرفت؟ و آیا ایجاد این بازار آرامش رخت بسته از بازار‌ را دوباره بازمی گرداند؟!

راه اندازی بورس ارز موضوعی است که از جهات مختلف قابل بررسی بوده و می‌توانست کاهش قیمت را به همراه داشته باشد و در عین حال موجبات نگرانی عده ای را نیز فراهم کند.

برخی از کارشناسان معتقدند بورس ارز، دامن زدن به تقاضاهای کاذب را فراهم کرده و شرایطی را مهیا می‌کرد که پیش بینی قیمتها،تقاضا را افزایش دهد و تاثیر آن برروی افزایش قیمتها موثر باشد.

ازاین رو اخیرا محمد نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران از منتفی شدن تشکیل بورس ارز از دستور بانک مرکزی خبر داده و یحیی آل اسحاق ریس اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران نیز آن را فکری خام دانسته که باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

مشخص نبودن ماهیت  و چگونگی عملکرد بورس ارز و احتمال به دست گرفتن مدیریت این بازارتوسط دولت ، باعث شده که ایده ای نوپا ،نیامده با شکست مواجه شود. اما محمد رضا پور ابراهیمی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در مخالفت با اینگونه اظهارنظرات و تصمیمات چنین طرحی را کارآمد و گره گشا می‌داند و راه اندازی این بازار را موجب شفاف شدن هرگونه معاملات ارزی در امر صادارت و واردات می داند.

وی به جام جم آنلاین گفت: کسانی که قصد دارند این بازار متشکل ایجاد نشود، به دنبال عدم شفافیت در مبادلات خود هستند تا از تفاوت ارز، مبلغی را روانه جیب خود کنند.

وی در مزایای راه اندازی این بازار یادآور شد: بازار غیررسمی ریسک پذیری بالایی دارد اما بازار شفاف و رسمی، می‌تواند تضمین کننده معاملات بصورت ضابطه مند باشد.

از سوی دیگر الیاس نادران عضو کمیسیون و نماینده تهران در مخالفت با راه اندازی بورس ارز به ما گفت: در شرایط فعلی کشور، انتشار اطلاعات ارزی کشور روی سایت بورس به صلاح نیست.

وی گفت :اگر رسما نرخ ارز کشور را پنجاه درصد تنزل دهیم به این معنا است که پذیرفتیم، قیمتهای داخلی صد در صد افزایش پیدا کرده است.یعنی یک علامت از تورم افسار گسیخته داخلی را به بازار رسما اعلام می‌کنیم.

نادران تاکید کرد:بانک مرکزی رویه اش این بود که ارز را به میزان مورد نیاز به بازار تزریق می‌کرد و بازار را متعادل نگه می داشت بنابراین الان هم باید به وظیفه اش عمل کند.

احمدامیرآبادی نماینده قم و عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با اشاره به اینکه راه اندازی بورس ارز در شرایط فعلی امکان پذیر نیست به جام جم گفت:دولت باید کنترل بازار را به دست بگیرد و قیمتی را مشخص کرده و نظارت و کنترل نماید.

وی با بیان اینکه برای راه اندازی بورس ارز باید ثبات اقتصادی داشته باشیم و تمامی روابط مالی شفاف باشد افزود: الان چنین شرایطی حاکم نیست و تمامی قیمتها بصورت حبابی است.

سید رمضان شجاعی کیاسری نماینده ساری وعضو کمیسیون شورا و امور داخلی نیز راه اندازی بورس ارز را منوط به بررسی های کارشناسانه دانست و از جمله اشکلات این طرح را ایجاد شوک در جامعه عنوان کرد و افزود :بعد از تثبت قیمتها امکان راه اندازی این بازار وجود دارد.

حال که راه اندازی بورس ارز از نظر مسوولین منتفی دانسته شده،دولت و بانک مرکزی در رویکردی جدید از آغاز بکار مرکز مبادلات ارز خبر دادند و یاد آور شدند که با اجرای این طرح همه دارندگان و متقاضیان ارز با مراجعه به این مرکز می‌توانند ارز خود را عرضه و متقاضیان نیز ارز را خریداری کنند.

محمود بهمنی اظهار امیدواری کرد که در روزهای آینده با این تدبیر ارز با نرخ کمتری عرضه شود.
 
مبنای نرخ عرضه ارز در مرکز مبادلات ارزی دو درصد کمتر از میانگین نرخ بازار غیررسمی است و رییس کل بانک مرکزی گفته است: اگر تقاضا کمتر شود قطعاً  روزهای بعد ارز با نرخ کمتری عرضه خواهد شد.

محمود بهمنی هرگونه دخالت دولت در مورد ارز ارایه شده در این مرکز را رد کرده و گفته است: با ایجاد مرکز مبادلات ارزی زمینه ای فراهم شده است تا همه صادر کنندگان، شرکت های دولتی ، خانواده ها و اشخاص دارای ارز بتوانند ارزشان را در این مرکز ارایه کنند و با قیمت مناسب در اختیار واردکنندگان قرارگیرد تا هم آنان ارز خود را با نرخ مناسب به فروش برسانند و هم نیاز بازار تأمین شود.

فاطمه امیری- خبرنگار جام جم آنلاین


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.