بیانیه شورای امنیت در مورد کشورهای سودان، سودان جنوبی و مالی

به گزارش ایرنا پیتر ویتیگ رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل در بیاینه ای که روز جمعه درباره مالی قرائت کرد، از وضعیت بد امنیتی در ان کشور افریقای شدیدا ابراز نگرانی کرده و گفت: از گروه های شورشی در مالی درخواست داریم که هرگونه ارتباط با سازمان القاعده را گسسته و از گروه های تروریستی در منطقه مغرب عربی دوری جویند.

شورای امنیت در این بیانیه از افزایش نفوذ گروه های تروریستی در مالی ابراز نگرانی کرده و از دولت مالی خواسته است در جهت استحکام نهادهای دموکراتیک در ان کشور گام بردارد.

از ماه ژانویه به این سو نبرد میان حکومت مرکزی مالی و شورشیان طوارق در شمال این کشور غرب افریقا جریان دارد.

این درگیری ها باعث آواره شدن بیش از ۲۵۰ هزار تن در داخل و خارج از مالی شده است.

پس از کودتای ۲۲ مارس در مالی شورشیان طوارق و القاعده به همراه گروه های وهابی بخش وسیعی از شمال کشور را به تصرف خود در آوردند.

وهابیون وابسته به القاعده در شمال مالی مساجد و ضریح بزرگان صوفی در شهر تاریخی تمبکتو را تخریب کردند که واکنش شورای امنیت و نهادهای بین المللی را به دنبال داشته است.

بان کی مون ماه گذشته در جلسه شورای امنیت از وضعیت بغرنج در مالی ابراز نگرانی کرده و از این شورا خواسته بود تحریم های مالی و مسافرتی برای جنگ سالاران فعال در ان کشور و منطقه غرب افریقا وضع کنند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین از اعدام های دسته جمعی، تجاوز و شکنجه در شمال مالی ابراز تاسف کرده و گفت: یافتن راه حل برای مالی نیازمند یک رویکرد شامل و جامعه به مسائل ان کشور است.

امروز همچنین رئیس دوره ای شورای امنیت حمایت کامل این شورا را از سرگیری گفتگوها میان سودان و سودان جنوبی اعلام کرد و خواستار حل مسائل باقی مانده میان دو کشور و کاهش اختلاف ها میان ان ها شد.

این گفتگوها قرار است زیر نظر اتحادیه افریقا از سر گرفته شود.

شورای امنیت همچنین خواهان توافق سودان و سودان جنوبی بر سر مساله مرزی شده و نسبت به وضعیت کردفان جنوبی و وضعیت انسانی در ان منطقه ابراز نگرانی کرد.

بهره برداری از منابع نفتی میان سودان و سودان جنوبی که اخیرا از سودان اعلام استقلال کرده از مسائل عمده مورد اختلاف میان این دو کشور بوده است.

اخیرا سودان و سودان جنوبی با میانجیگری ˈتابو امبکیˈ رییس جمهوری سابق آفریقای جنوبی درباره اشتراک در درآمدهای نفتی به توافق رسیده بودند .

سه چهارم منابع نفتی کشور سودان قبل از تقسیم در منطقه سودان جنوبی قرار گرفته و این کشور برای صادرات نفت خود باید از خط لوله ای که از سودان می گذرد استفاده کند.

قرار است رئیس جمهور دو کشور هفته اینده در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار کنند.

اروپام ۱۹۰۸

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.