بیشتر زلزله‌زدگان در آذربایجان شرقی قالیباف بودند

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل چمنی در یک نشست خبری با اشاره به اینکه اکثر روستاهای زلزله زده استان آذربایجان شرقی فرشباف بوده اند، گفت: در کشور نزدیک به ۸ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، پاره وقت یا تمام وقت از هنر صنعت فرش ارتزاق می‌کند که متاسفانه بخشی از آنها در زلزله روز گذشته آذربایجان شرقی جان خود را از دست دادند.

رئیس اتحادیه کشوری تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف افزود: حدود ۲۰ صنعت اصلی و جانبی در کنار هنر صنعت فرش دستباف فروش دارد و به صراحت می‌توان گفت که فرش هم هنر اول و هم صنعت اول کشور است که باید به آن توجه ویژه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال هر نفر در صنعت فرش دستباف نیاز به تنها۵ میلیون تومان سرمایه است،‌ گفت: در سایر صنایع هزینه هر نفر اشتغالزایی ۱۰۰ میلیون تومان است که بنابراین با این رقم می‌تون ۲۰ برابر اندازه‌ای که هر صنعت اشتغال ایجاد می‌کند در صنعت فرش شغل ایجاد کرد.

به گفته چمنی، هم اکنون فرش دستباف ایران به اندازه‌ای در دنیا شناخته شده است که نیاز به تبلیغ ندارد و همه فرش دستباف ایرانی را می‌شناسند و حتی کشورهایی که با ایران خصومت دارند نیز از فرش دستباف کشورمان به گرمی استقبال می‌کنند.

وی ادامه داد: در کل کشور برای اداره امور فرش تنها مرکز ملی فرش ایران که قسمتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت است، کار مدیریتی انجام می‌دهند که این کفاف خانواده بزرگ فرش را نمی‌هد.

رئیس اتحادیه کشوری تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف ادامه داد: مرکز ملی فرش باید به سازمان ملی فرش ارتقا یافته و یا حداقل معاونتی در وزارتخانه به آن اختصاص داده شود که البته مجلس نیز باید به این مهم توجه کند.

چمنی ادامه داد: برای هنرصنعت فرش کشور هنوز یک فراکسیون در مجلس وجود ندارد و اگر نمی‌توان فراکسیون ایجاد کرد حداقل می‌توان در مجلس یک کمیته تخصصی برای این موضوع داشت.

چمنی با اشاره به تصویب و اجرایی شدن بیمه قالیبافان گفت: دو سال است که قالیبافان دفترچه درمان دریافت کرده اند اما متاسفانه هنوز در مورد بازنشستگی آنها مشکلات زیادی وجود دارد چرا که سازمان تامین اجتماعی از ۳ تا ۱۲ میلیون تومان برای بازنشسته شدن فرشبافان طلب می‌کند.

وی ادامه داد: در مقابل طلب کردن این رقم ماهانه ۱۳۰ هزار تومان به قالیبافان از سوی سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود که اصلاً مقرون به صرفه نیست.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.