بیماری های سنین بزرگسالی ریشه در تغذیه نادرست دوران کودکی دارد

تغذیه در دوران کودکی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ضمن بیان این مطلب افزود: کودک برای رشد و نمو طبیعی نیاز به انواع مواد مغذی به میزان کافی دارد.

دکتر سمیرا عشقی نیا افزود: علاوه بر این بسیاری از بیماریهای سنین بزرگسالی ریشه در تغذیه بد دوران کودکی دارند. عادت های غذایی خوب یا بد در سنین کودکی شکل می گیرند و تغییر آنها در سنین بزرگسالی کاری دشوار است.

وی افزود: از آنجائی که کودکان در هر وعده غذایی مقادیر کمتری نسبت به بزرگسالان غذا مصرف می کنند و از طرفی میزان سوخت و ساز و متابولیسم در بدن آنها بالاست حتما باید در بین وعده های اصلی غذا برای تامین انرژی و مواد مغذی موردنیاز برای رشد از دو یا سه میان وعده در طول روز استفاده کنند.

این متخصص تغذیه در ادامه به نکاتی در خصوص میان وعدها اشاره کرد و گفت : همیشه به خاطر داشته باشید میزان میان وعده نباید به حدی باشد که کودک سیر شود و هرگز میان وعده به عنوان جایگزین وعده اصلی غذا به کودک داده نشود و بهتر است برای میان وعده از خوراکی هایی استفاده شود که احتمال پوسیدگی دندان رابه حداقل برسانند.

وی گفت: مواد و نوشیدنی های شیرین به عنوان میان وعده توصیه نمی شود.

دکتر عشقی نیا در خصوص میان وعده هایی که می توانیم در اختیار کودکان قرار دهیم، گفت: میوه های تازه و یا آبمیوه های طبیعی، انواع بیسکویت، کلوچه، کیک یا نان تهیه شده از آرد کامل گندم، انواع میوه های خشک، آجیل شیرین و مغزهای بدون نمک و بو نداده، انواع غلات بو داده مثل برنجک، گندم برشته و ذرت بو داده یا پخته میان وعده های مناسب برای کودکان می باشد.

وی همچنین ازانواع ساندویچ های خانگی مثل پنیر با خیار ،گردو یا خرما، تخم مرغ و گوجه، کوکو وکتلت، سالاد از مخلوط سبزیجات یا میوه ها، هویج تازه، شیر، ماست ساده یا همراه با لبو، غلات سبوس دار آماده با شیر و کمی شکر، حبوبات پخته (عدسی، لوبیا)، شیر برنج یا فرنی کم شیرینی را به عنوان میان وعده نام برد./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.