بیماری که “حس بویایی” را از شما می‌گیرد!

اردیبهشت ۱۴۰۳

اگر یک انسداد در بینی به وجود بیاید مانع رسیدن ماده بویایی به مخاط بینی شود، در نتیجه کل مخاط بینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که این سبب از بین رفتن تدریجی حس بویایی می‌شود.

یونس لطفی متخصص گوش و حلق و بینی و استاد دانشگاه بهزیستی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اذعان داشت: عواملی که سبب از بین رفتن حس بویایی می‌شود، در ابتدا موقتی است اما در موارد شدید از جمله سرماخوردگی از نوع آنفلوآنزا به سبب عدم ترمیم ریزش مخاط حس بویایی به طور کامل از بین می‌رود. 

وی افزود: عواملی که سبب از بین رفتن حس بویایی می‌شود عبارتند از: بیماری‌های ویروسی که دستگاه تنفسی فوقانی دچار گرفتگی شده، در نتیجه ممکن است مخاط بویایی هم همراه با مخاط تنفسی از بین برود. 

لطفی ادامه داد: اشخاصی که با مواد شیمیای و فلزات سروکار دارند، استنشاق این مواد سبب می‌شود حس بویایی را از دست بدهند، همچنین بیماری که سینوزیت‌های مزمن و یا عفونت‌های مزمن دستگاه تنفسی فوقانی پیدا می‌کنند، به تدریج مخاط بینی را در اثر عفونت و التهاب از دست می‌دهند. 

این متخصص گوش و حلق‌ و بینی تشریح کرد: اگر یک انسداد در بینی به وجود بیاید مانع رسیدن ماده بویایی به مخاط بویایی بینی می‌شود، مانند کسانی که دچار پولیپ یا انحراف شدید بینی و یا تومور می باشند کل مخاط بینی تحت تأثیر قرار گرفته و حس بویایی از بین خواهد رفت. 

وی در پایان اظهار داشت: برای حفظ و پویایی محیط دستگاه تنفسی فوقانی را همیشه تمیز و مرطوب نگه داشته و اجازه ندهید مواد آلاینده وارد بینی شود، خصوصاً از طریق دستگاه تنفسی در محیط‌های آلوده تأکید می‌شود. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.