تاخیر در ابعاد رشد کودک نگران کننده است

۰۲م آذر ،

والدین با اطلاعات کافی در مورد مراحل طبیعی رشد کودکشان، به آنها زندگی دوباره می بخشند.

دکتر فاطمه بهنیا، عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  ابعاد رشد در کودکان به چهار دسته تقسیم می گردد رشد حرکتی (راه رفتن، کارکرد انگشت ها…)، رشد زبانی (حرف زدن)، رشد ارتباطی (ارتباط برقرار کردن با دیگران) و نیز رشد شناختی (نقاشی کردن و شناخت رنگ ها و …)

وی افزود: این ابعاد در رشد در کودک باید طبیعی بوده و هر کدام در یک مقطع زمانی نرمال باشد اگر کودک رشد نرمال داشت جای نگرانی نیست و اما اگر کودک در رشد خود تاخیر داشت با مراجعه به موقع به پزشک کاردرمان از بسیاری از کم توانی ها در کودک خود بکاهد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم کودکمان سالم باشد و در آینده با مشکل کم توانی مواجه نشود باید آگاهی از رشد نرمال کودک داشته باشیم.

وی عنوان کرد: تشخیص زود هنگام تاخیر رشدی کودک می تواند او را به بهبودی برساند.

وی گفت: حداکثر سن تشخیص اختلالات حرکتی و رفتاری کودک تا ۳ سال و بهترین سن تشخیص یک سالگی است.

دکتر بهنیا ادامه در خصوص طیف او تیم در کودکان گفت: کودکان طیف او تیم؟، کودکانی می باشند که با اختلال در خود فرورفتگی و دوری از اجتماع زندگی می کنند.

وی گفت: به همین سبب این طیف “اوتیسم” ناحیه می گردد که این طیف دارای درجات مختلفی در اشخاص است.

وی گفت: با تشخیص زودرس در کودکان می توان زودتر، کودک به بهبودی راه پیدا کند.

وی تصریح کرد: علائمی مانند رفتارهای کلیشه ای مثل تکان دادن بیش از حد عضوی از بدن، گاز گرفتن بیش از حد جایی از بدن، در خود فرورفتگی، دوری از اجتماع و … از نشانه های اوتیسم است.

وی عنوان کرد: اگر این طیف خفیف باشد با تشخیص زودرس والدین و درمان توسط درمانگر کودک رو به بهبودی می یابد و اگر طیف شدید باشد رو به طیف خفیف می رود و کودک آرام تر می گردد.

وی در نهایت افزود: سن تشخیص این اختلالات حداکثر زیر ۳ سال و بهترین سن یک سال می باشد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.