تاکید کارشناسان بر لزوم توجه بیشتر به صنایع دستی دزفول

به گزارش خبرنگار ایرنا, در گذشته های نه چندان دور بازار قدیم دزفول مملو از صنایع و هنرهای دستی هنرمندانی بوده است که هنر و سلیقه خدادادی خود را با آفرینش صنایع زیبا و کارآمد به رخ دیگران می کشیدند.

این آثار زیبا و منحصر بفرد کم کم جای خود را به ابزار و آلات مدرن داده و جای خالی آن ها هم اینک به وضوح به چشم می خورد.

این صنایع و هنر ارزشمند دستی که ریشه در تاریخ و پیشینه فرهنگی منطقه دارد رفته رفته به ورطه فراموشی سپرده شده و بنا به اظهار نظر کارشناسان بی توجهی به ارزش و اهمیت این صنایع مهم و دیرینه ضربه بسیار سنگینی به آن وارد کرده است.

مدیر گروه صنایع دستی موسسه فرهنگی دزفول شناسی بمناسبت روز جهانی صنایع دستی در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: از قرون گذشته تا سال های اخیر مصنوعات مورد نیاز انسان با بهره گیری از استعداد و اندیشه، دست و ابزار دستی و با مواد اولیه موجود در هر منطقه ساخته می شد که به این مصنوعات را صنایع دستی می گویند.

‘عبدالرضا حسن پور’ افزود: استان خوزستان و سایر شهرهای سنتی و کهن ایران زمین از جمله شهرستان دزفول با پیشینه تاریخی خود، مستندات بسیاری دال بر رواج هفت هزار ساله ی صنایع دستی دارد.

وی تصریح کرد: ساده بودن ابزار کار، شیوه ساخت دستی اشیا، امکان فراهم نمودن تولید در همه نقاط شهر ،روستا، عشایر، سهولت فراگیری آموزش و انتقال تجربیات از طریق پدر به فرزند یا استاد شاگردی و دیگر موارد باعث شد نیاکانمان با تلاش و بردباری ضمن ساخت کلیه کالاهای مورد نیاز روزگار خود، این میراث و ودیعه گرانقدر را به نسل حاضر بسپارند.

حسن پور گفت که بازار قدیم دزفول با راسته های متعدد و کارگاه های فراوان صنایع دستی، نمونه بارزی از اقتصاد پویای زمان خود است و القاب خانوادگی، نام محله ها، راسته ها مانند کج بافان، زرگران، حصیر بافان، چینی پردازان حاکی از کثرت صنعتگران در آن زمان بوده است, به گونه ای که حدود یک ششم از کل جمعیت شاغل این شهرستان، در زمینه های مختلف حرفه های دستی به این کارها اشتغال داشته و درآمد خود را از این طریق تامین می کردند.

مدیر گروه صنایع دستی موسسه فرهنگی دزفول شناسی افزود: تا حدود یک قرن پیش صنایع دستی دزفول در اوج اقتدار و عظمت خود بوده، به طوری که علاوه بر تامین کالاهای مورد نیاز شهروندان، مازاد آن ها به سایر شهرهای خوزستان و دیگر استان های همجوار روانه می شد.

حسن پور افزود: برخی مصنوعات مانند نیل، سفال و مقنعه و دیگر صنایع ارزشمند دزفول به کشورهای دیگر نیز صادر می شد.

وی تصریح کرد: در یک بررسی اجمالی۸۰ تا ۱۰۰ نوع حرفه دستی در گذشته در دزفول وجود داشته که در ۵۰۰ کارگاه توسط دو هزار استاد کار صنعتگر تولید می شدند که با احتساب کارگران مشاغل جانبی برای همین رشته ها و کارگاه های خانگی نزدیک به هشت هزار تا ۱۰ هزار نفر معیشت خود را از طریق صنایع دستی تامین می کردند.

حسن پور گفت که کثرت پیشه وران و تعدد حرفه های صنایع دستی این شهر موجب شد تا دزفول قطب صنایع دستی استان خوزستان محسوب گردد و اکنون نیز وجود صنعتگران حاضر و حاذق در این شهرستان موید این ادعاست.

این پیشکسوت صنایع دستی دزفول، ثبت ملی چندین رشته بومی صنایع دستی منحصر به دزفول مانند کپو و خراطی، اهدای اولین مهر اصالت در استان خوزستان به صنعتگر خراط دزفولی را از دیگر شواهدی دانست که مطلب فوق الذکر را تایید می کند.

وی با اشاره به ویژگی های خاص صنایع دستی دزفول گفت: بهره گیری از خلاقیت صنعتگر، سرمایه اندک، امکان تهیه مواد اولیه از منابع داخلی، بالا بودن ارزش افزوده و بهره گیری از فرهنگ بومی از ویژگی های خاص این صنایع دستی است که موجب شده این صنعت از ارکان بسیار مهم و بارز باشد و بتواند در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی در فرآیند اهداف این مقوله نقش بسزایی ایفا کند.

کارشناسان اظهار امیدواری می کنند که مسوولین امر با نگرشی نو به موقعیت صنایع دستی شهرستان دزفول، توانمندیهای بالقوه آن را بالفعل کنند و با گسترش صنایع دستی به تقویت روحیه ابتکار، توسعه بیش از پیش صادرات صنایع دستی، معرفی فرهنگ اصیل و بار ور کشورمان از طریق کالاهای صنایع دستی، حفظ و مصون نگهداشتن ارزش های فرهنگی و ایجاد زمینه صنعت غیر ماشینی و غیر وابسته دست یابند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول نیز در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: مساعدت های خوبی با هدف ارایه بیشتر خدمات به صنعتگران دزفول شده است.

‘غلامعلی باغبان زاده’ افزود: در راستای تحقق پیام مقام معظم رهبری و نامگذاری سال جاری به نام ‘سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی’ برای ارتقای کیفیت و افزایش تولید صنایع دستی بومی منطقه دزفول همت مضاعف مسوولین مورد نیاز است.

باغبان زاده خاطر نشان کرد: توجه هر چه بیشتر به صنایع دستی منطقه موجب رونق، توسعه و ترویج این آثار ارزشمند فرهنگی و ارتقاء اقتصاد شهرستان دزفول خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حمایت از صنایع دستی گفت: با برگزاری کارگاه های آموزش صنایع دستی آمار هنرورزان صنایع دستی دزفول افزایش یافته و برای ۳۰۰ نفر از هنرآموختگان صنایع دستی گواهی مهارت صادر شده است.

باغبان زاده افزود:۷۰ نفر از صنعتگران رشته های مختلف صنایع دستی نیز زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند و به بیش از ۷۶ نفر از صنعتگران دزفولی تسهیلات بانکی اعطا شده است.

۷۲۷۸/۵۳۸/۳۲۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۶۱۶۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.