تجمیع آزمون دانشگاه های آزاد و دولتی؛ آغازی دیرهنگام

تجمیع آزمون های دانشگاه ها نیز به طور طبیعی مانند هر طرح جدید و یا تغییر و تحولی در نظام آموزش عالی، موافقت ها و مخالفت هایی را به دنبال داشته و خواهد داشت.

موافقان این طرح بر این باورند که یکی شدن آزمون های ورود به دانشگاه های کشور هم به نفع داوطلبان و هم به منفعت مجموعه های اجرایی است و علاوه بر خروج داوطلبان از سردرگمی برای شرکت در آزمون های متعدد و مطالعه منابع امتحانی مختلف، موجب صرفه جویی زیادی در وقت، هزینه و انرژی افراد و مجموعه های دست اندرکار خواهد شد.

برقراری عدالت آموزشی و یکپارچه کردن و یکسان سازی گزینش دانشجو در تمام نظام آموزش عالی از دیگر دلایل مهم موافقان این طرح به شمار می آید.

بیشترین دلیل مخالفت با این طرح از سوی کسانی مطرح می شود که معتقدند با تجمیع آزمونها، شانس افراد برای شرکت و قبولی در آزمون های مختلف از بین می رود و چنانچه یک داوطلب به هر دلیل در آزمون دانشگاه های دولتی پذیرفته نشد فرصت دارد در آزمون دانشگاه آزاد که معمولا بعد از آن برگزار می شود شرکت کند.

عده ای نیز سیاست بینابینی در پیش گرفته اند به نحوی که تجمیع آزمون ها در مقاطع کارشناسی و پایین تر از آن را گزینه ای مطلوب می شمارند اما اجرای آن در مقاطع تحصیلات تکمیلی -کارشناسی ارشد و دکتری- را فعلا به مصلحت نمی دانند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است که تجمیع آزمون دانشگاه های دولتی و آزاد در هر مقطع تحصیلی به نفع کشور است.

‘محمد مهدی زاهدی’ در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا تجمیع آزمون های ورود به دانشگاهها را مثبت می داند و می گوید: اگر این موضوع نیاز به مصوبه مجلس داشته باشیم کاملا از آن حمایت می کنیم.

وی یادآور می شود: با برگزاری آزمون واحد برای ورود داوطلبان به دانشگاه های کشور، ارزیابی علمی دانشجویان آسانتر صورت می گیرد و داوطلبان با آسودگی در رشته های مورد علاقه خود پذیرفته می شوند.

زاهدی ادامه می دهد: به عنوان مثال اگر یک داوطلب به یک رشته خاص علاقه مند باشد و در آزمون دانشگاه های دولتی نتواند در آن رشته قبول شود می تواند در آزمون مشترک، همان رشته را در دانشگاه آزاد به عنوان اولویت های اولیه خود انتخاب کند و به راحتی در آن رشته پذیرفته شود.

وزیر سابق علوم صرفه جویی در وقت و هزینه داوطلبان را از دیگر مزایای برگزاری آزمون مشترک دانشگاه ها در مقاطع مختلف برشمرد و می گوید: داوطلبان برای شرکت در آزمون های جداگانه دانشگاه های آزاد و دولتی، مجبورند وقت زیادی را صرف مطالعه کتابها و منابع مختلف کنند و هزینه زیادی برای شرکت در کلاس های آمادگی کنکور مقاطع مختلف بپردازند که با یکسان سازی آزمون، ضمن صرفه جویی در وقت، هزینه های مربوطه نیز کاهش زیادی خواهد یافت.

برخی از کارشناسان مخالف تجمیع آزمون های دانشگاه آزاد و دولتی براین عقیده اند که این موضوع، استرس زیادی را به داوطلبان تحمیل می کند چراکه به این ترتیب، سرنوشت ورود به دانشگاه و یا ادامه تحصیل داوطلبان به یک آزمون گره می خورد و درصورت قبول نشدن در این آزمون، هیچ روزنه ای برای جبران آن وجود نخواهد داشت.

به باور این کارشناسان، هرگاه داوطلبی در جلسه آزمون دانشگاه های سراسری به دلیل استرس شدید یا کسالت و بیماری و یا مشکلاتی از این قبیل نتواند در جلسه امتحان حضور پیدا کند و یا به خوبی نتواند پاسخگوی سوالات باشد این امید را دارد که در آزمون دانشگاه آزاد حاضر شود اما با تجمیع آزمون، این امید از بین می رود.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم این توجیه را برای تجمیع نشدن آزمون های دانشگاه ها کافی نمی داند و اعتقاد دارد درصد بسیار کمی از داوطلبان ممکن است در جلسه آزمون یا ساعت های قبل از آن دچار مشکل حاد شوند به گونه ای که در نحوه امتحان دادن آنها تاثیرات منفی برجای بگذارد.

وی ادامه می دهد: برخلاف گفته های این افراد معتقدیم که برگزاری آزمون های متعدد، استرس و فشار زیادی به داوطلبان وارد می کند و ما باید این فشار را کاهش دهیم.

زاهدی، نظر خود با تجمیع آزمون های دانشگاه های دولتی و آزاد در مقطع دکتری را نیز موافق اعلام می کند و ادامه می دهد: برگزاری آزمون مشترک دکتری دانشگاه های آزاد و دولتی را مفید می دانم و در کنار آن باید ظرفیت پذیرش دانشجو در این مقطع نیز افزایش یابد تا پاسخگوی نیازها و تقاضای انبوه داوطلبان باشد.

سفیر سابق کشورمان در مالزی همچنین بر استفاده از تجربیات موفق دیگر کشورها در برگزاری آزمون های دانشگاهی تاکید می کند و یادآور می شود: بسیاری کشورها با برگزاری یک آزمون عمومی دست به انتخاب دانشجو در مقاطع مختلف می زنند که می توان از نتایج تجربه های موفق آنها استفاده کرد.

مشاورعالی سازمان سنجش آموزش کشور نیز در گفت وگو با خبرنگار ما به امتیازات تجمیع آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد و دولتی ها اشاره می کند و می گوید: با اجرای این طرح، داوطلبان نیاز به ثبت نام و شرکت در دو آزمون جداگانه و تحمل استرس های آن ندارند.

‘حسین توکلی’ ادامه می دهد: با برگزاری آزمون مشترک، تنوع رشته های انتخابی داوطلبان افزایش می یابد و با افزایش حوزه های امتحانی و گسترش آنها در استان های مختلف،امکان حضور داوطلب در حوزه امتحانی نزدیک به محل سکونت وی فراهم می شود و از بسیاری سفرهای برون شهری جلوگیری خواهد شد.

وی یادآور می شود: از همه مهمتر با تجمیع آزمون های دانشگاه های آزاد و دولتی، همه داوطلبان این آزمون ها با یک معیار واحد، ارزیابی می شوند که این امر موجب نزدیک شدن به عدالت آموزش عالی خواهد شد.

توکلی ارتقای کیفیت برگزاری آزمون ها را از دیگر مزایای تجمیع عنوان می کند و ادامه می دهد: با تجمیع، توان مجموعه های اجرایی برای برپایی آزمون ها به کار گرفته می شود و در بهبود کیفیت اجرا موثر خواهد بود.

و اما در پی توافق وزارت علوم و دانشگاه آزاد برای برگزاری آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه های دولتی و آزاد به صورت مشترک، گمانه زنی هایی نیز برای تجمیع آزمون های دانشگاه ها در دیگر مقاطع تحصیلی آغاز شده است.

هرچند به نظر می رسد مسوولان دانشگاه آزاد تمایل دارند استقلال خود در برگزاری آزمون های ورودی واحدهایشان را در دیگر مقاطع به ویژه کارشناسی ارشد و دکتری حفظ کنند اما برخی نمایندگان مجلس و سازمان سنجش، تجمیع آزمون ها را امری منطقی می دانند.

رییس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی نیز، رویه فعلی این دانشگاه در برگزاری آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری را قابل قبول توصیف می کند.

‘خسرو دانشجو’ تاکید می کند که لزومی به تغییر نحوه اجرای آزمون های خود در مقطع تحصیلات تکمیلی و تجمیع آنها با دانشگاه های دولتی نمی بینیم.

وی یادآور می شود که تصمیمی در رابطه با تجمیع آزمون کارشناسی ارشد و دکتری با دانشگاه های دولتی در هیات رییسه دانشگاه آزاد گرفته نشده است.

این درحالیست که به دلیل برگزاری آزمون دکتری دانشگاه آزاد به صورت تشریحی، پذیرش دانشجو به این شیوه، بعضا به سلیقه ای بودن متهم می شود و برخی معتقدند احتمال برخورد سلیقه ای مصححان سوالات در این روش وجود دارد و یک پاسخنامه واحد توسط یک مصحح یک نمره می گیرد و مصحح دوم، نمره دیگری به آن می دهد و درنهایت، این امر استاندارد بودن این شیوه برگزاری آزمون دکتری را زیرسوال می برد.

هرچند این ادعا از سوی موافقان دانشگاه آزاد مردود دانسته می شود و باز بودن دست دانشگاه های دولتی در پذیرش داوطلبان دکتری در جریان مصاحبه پذیرفته شدگان چندبرابر ظرفیت، از سوی این افراد نیز به نوعی برخورد سلیقه ای تلقی می شود.

رییس مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی نیز به خبرنگار مامی گوید: تجمیع آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه های آزاد و دولتی به نفع داوطلبان است.

‘عبدالله سجادی جاغرق’ با بیان اینکه تجمیع آزمون کاردانی به کارشناسی دانشگاه به صورت گام به گام صورت گرفته است، ادامه می دهد: بازخوردهای این تجربه نوین و اشکالات و ایرادات احتمالی آن مورد بررسی دقیق قرار می گیرد و در بهبود اجرای آن در سال های آینده تاثیر داده می شود.

وی با ابراز خوشبینی از اجرای طرح تجمیع آزمون های دانشگاه های آزاد و دولتی، یادآور می شود: خوشبین هستیم که این طرح از سال آینده به مقاطع کارشناسی و پایین تر از آن تسری یابد.

سجادی این احتمال قوی را مطرح کرد که از سال ۹۲ آزمون های کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته و کارشناسی دانشگاه آزاد با دانشگاه های دولتی به صورت مشترک برگزار شود.

به عقیده بسیاری از کارشناسان،تجمیع آزمون های دانشگاه های آزاد و دیگر موسسات آموزش عالی کشور، آغازی دیرهنگام داشت اما به نظر می رسد این طرح در سال های آتی، با شتاب و بسیار زودتر از آنچه انتظار می رود به تمامی مقاطع تحصیلی گسترش یابد.

به این ترتیب، تقویم آزمون های دانشگاهی هر سال در یک دفترچه، ورق خواهد خورد و اصطلاحات ثبت نام و برگزاری آزمون دانشگاه آزاد یا دانشگاه های دولتی به خاطره آموزش عالی خواهد پیوست.

از: زینب کارگر

فراهنگ**۱۰۵۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۸۳۹۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.