تحریم دارویی بیماران صعب‌العلاج به لحاظ بین‌المللی پیگرد حقوقی دارد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: ممانعت یا تأخیر در ورود داروهای بیماران صعب‌العلاج به کشور بخاطر تحریم‌های هسته‌ای یک جنایت انسانی تلقی می‌شود که از لحاظ حقوقی قابل پیگیری در دادگاه‌های بین‌المللی است.

مهدی امیدی پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه اعمال تحریم‌های دارویی و به خطر انداختن جان هزاران بیمار به بهانه مقابله با مواضع به حق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاری قبیح در عرصه حقوق بشر است، اظهار داشت: از ابتدای شکل‌گیری جمهوری اسلامی قدرت‌های بزرگ بین‌المللی همواره در نقطه مقابل ما صف‌آرایی و فشارهایی را تحمیل کرده‌اند که نوسان این فشارها هیچگاه قطع نشد و به اشکال و درجات مختلف دیده شد.

وی تصریح کرد: به راه انداختن کودتا، شورش میان جریان‌های داخلی حمایت از تروریست‌ها، ایجاد فتنه در کشور به راه انداختن جنگ تحمیلی ۸ ساله، فشارهای اقتصادی، سیاسی و حقوقی از ابتدا علیه سیاست “نه شرقی و نه غربی” جمهوری اسلامی شکل گرفت.

امیدی در ادامه تصریح کرد: غربی‌ها از ابتدای شکل‌گیری تمدن خود را پیشگام تمام عرصه‌ها دانستند ولی همواره چه در تقسیم بندی‌های علمی و چه در عرصه‌های عملی نشان دادند که نگاهشان نسبت به کشورهای دیگر نگاه استعماری است و انتظار دارند دولت‌های دیگر نیز تحت فرمان آنها مسائل فرهنگی و سیاسی خود را شکل دهند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: از آنجائی که جمهوری اسلامی نقطه مقابل این طرز تفکر بود و آن را به عنوان استکبار جهانی شناسایی می‌کند این فشارها به شدت محسوس است.

پژوهشگر حوزه و دانشگاه به اصرار ایران بر حقوق هسته‌ایش اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مسئله هسته‌ای برای ایران امنیتی و استراتژیکی تلقی می‌شود و بسیاری از داشته‌های ما منوط به این دانش علمی است فشار را مضاعف کرده‌اند زیرا انرژی هسته‌ای علی‌رغم امتیازات علمی یک نوع بازدارندگی هم در خود دارد.

امیدی در ادامه تصریح کرد: هرچند مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده‌ اند به دنبال استفاده صلح آمیز از سلاح هسته‌ای هستند اما غربی‌ها همواره این نگرانی را دارند که ایران هسته‌ای این توان را دارد که به سمت تولید بمب هسته‌ای حرکت کند.

وی با بیان اینکه استکبار جهانی نتوانست از طریق نظامی، فرهنگی، سیاسی و حقوقی اهداف خود را دنبال کند و در این راه دچار شکست شد، تصریح کرد: تحریم‌های اقتصادی تنها امید دشمنان برای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی است.

این استاد حوزه و دانشگاه ممنوعیت و جلوگیری از دسترسی بیماران خاص و صعب العلاج به داروهای مورد نیازشان را کاری بسیار غیرانسانی عنوان و خاطرنشان کرد: مسئولین نظام باید از بعد حقوقی پیگر قضایا بشوند و این قضیه را در دادگاه‌های بین‌المللی مطرح کنند.

امیدی در پایان گفت: قطعا مسئولین نظام با تمهیداتی که می‌اندیشند این مشکلات را رفع و دانشمندان ما در عرصه علمی تلاش می‌کنند تا از این تهدیدها فرصتی بسازند تا جمهوری اسلامی در این مسیر به خودکفایی کامل برسد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.