تحریم دارویی ایران در آینده نگران کننده است

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر احمد شیبانی با اشاره به نامه فاطمه هاشمی رئیس بنیاد امور بیماریهای خاص به دبیر کل سازمان ملل و نامه بنیاد حمایت از بیماران هموفیلی به سازمان ملل٬ گفت: نامه مسئولان به سازمان بین‌الملل هیچ ربطی به کمبود کنونی دارو در کشور ندارد٬ بلکه این نامه‌ها تنها جنبه اعتراض به تحریم‌ها را دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو٬ تحریم محصولات غذایی و دارویی از سوی کشورهای استکباری علیه ملت ایران را محکوم کرد و افزود: بر اساس قوانین بین‌المللی هیچ کشوری حق تحریم اینگونه محصولات را ندارد.

 

معاون وزیر بهداشت با اعلام اینکه توقف فروش دارو در آینده از سوی شرکت‌های خارجی بسیار نگران‌کننده است٬ یاد‌آور شد: با توجه به این موضوع مسئولان باید در رفع تحریم‌ دارو از طریق دیپلماسی تلاش کنند.

 

شیبانی با بیان اینکه هم‌اکنون داروهای خاص و فرآورده‌های خونی برای هموفیلی‌ها به میزان کافی در کشور یافت می‌شود٬ اعلام کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت از چند ماه قبل پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده بود٬ از اینرو هم‌اکنون هیچ جای نگرانی درباره کمبود دارو در کشور وجود ندارد اما اگر شرکتهای خارجی در اعمال تحریمها شرکت کنند ممکن است مشکلاتی ایجاد شود.

 

وی در واکنش به اظهارات مسئولان در رابطه با تعطیلی کارخانه‌های تولید دارو در آینده نزدیک٬ افزود: هم‌اکنون حدود ۹۷ درصد از داروهای مصرفی و ۴۵ درصد از مواد اولیه در داخل تولید ‌می‌شود٬ از اینرو تعطیلی این کارخانه‌ها امکان‌پذیر نیست.

 

رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام اینکه خوشبختانه ارز با نرخ مرجع و دولتی به صورت کافی در اختیار تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو قرار می‌گیرد٬ یاد‌آور شد:‌ گاهی اوقات در این حوزه محدودیتهایی به‌وجود می‌آید اما به‌طور حتم با کمک مسئولان می‌توان مشکلات را حل کرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.