تحصیلات پایین‌تر کودکانی که در هنگام تولد وزن کمی دارند

به گزارش خبرنگار گروه پزشکی خبرگزاری آنا به نقل از مدیکال نیوز تودی، بر اساس پژوهش اخیر که توسط پژوهشگران دانشگاه نورث وسترن در اوانستون ایالت ایلینویز انجام شده است، نوزادانی که در هنگام تولد وزن بیشتری دارند، در دوران ابتدایی و راهنمایی از عملکرد بهتری نسبت به هم سن و سالان خود که در هنگام تولد وزن کمتری داشته‌اند، برخوردار هستند.

پژوهش‌های قبلی وزن کم نوزادان در هنگام تولد را با انواع نتایج نامطلوب در دوران کودکی و پس از آن مرتبط می‌دانستند. این تحقیقات ارتباطی میان کم وزنی در نوزادان و احتمال ابتلا به اختلالات اوتیسم، مشکلات روانی و بیماری های دوران کودکی را نشان می‌دادند.

پژوهش جدید که در ژورنال بررسی اقتصاد آمریکا (American Economic Review) منتشر شده، اولین تحقیقی است که به بررسی ارتباط میان وزن نوزدان در هنگام تولد و رشد شناختی و کیفیت آموزشی کودکان پرداخته است.

پژوهشگران گزارش‌های تولد و مدرسه تمام کودکانی را که در بازه زمانی ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۲ در فلوریدا به دنیا آمده‌اند، شامل ۱٫۳ میلیون کودک و تقریبا ۱۵۰ هزار جفت دوقلو  را مورد بررسی قرار دادند.

آنها در  این تحقیق کشف کردند که کودکانی که دارای وزن بیشتری در هنگام تولد بوده‌اند، در سال سوم تا هشتم مدرسه نمرات بالاتری کسب کرده‌اند. صحت این یافته‌ها در نتایج به دست آمده از کودکان دوقلو مورد تایید واقع شد. در بین دوقلوها، هر کدام که وزن بیشتری در هنگام تولد داشته، نمرات بالاتری به نسبت  خواهر یا برادر دوقلویش کسب کرده است.
پژوهشگران با بررسی گزارشات کیفی مدارس متوجه شده‌اند که وزن نوزاد عامل مهمتری در آموزش آکادمیک نیز هست.

پژوهشگران می‌گویند نوزادانی که در هنگام تولد دارای وزن بیشتری بوده‌اند، بدون در نظر گرفتن نژاد، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و عوامل دیگر از مزایای بیشتری برخوردار هستند.
با این حال، نوزادان کم وزن محکوم به نداشتن تحصیلات آکادمیک نیستند. این پژوهش به معنای آن نیست که نوزادن کم وزن توانایی ادامه تحصیلات آکادمیک را ندارند.

جاناتان گوریان پروفسور توسعه انسانی و سیاست اجتماعی در دانشکده آموزش و سیاست اجتماعی و یکی از پژوهشگران درگیر این تحقیق با در نظر گرفتن تاثیر تحصیلات مادر می‌گوید: « این امکان وجود دارد که مادری با تحصیلات آکادمیک صاحب نوزاد کم وزن و مادری که ترک تحصیل کرده است، صاحب نوزاد سنگین وزن شود.»

این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان از تئوری که می‌گوید «جنین هرچقدر بیشتر در رحم مادر بماند برایش مفید تر است» حمایت می‌کند.

دیوید فیگلیو یکی دیگر از این افراد محقق و مدیر موسسه Policy Research دانشگاه نورث وسترن چنین توضیح می‌دهد: «نوزادی که سالم به دنیا آمده است، الزاماً مغزش به طور کامل شکل نگرفته است. پژوهش ما  نشان می دهد حاملگی طولانی مدت، همراه با افزایش وزن خوب است. چیزی که ما می‌خواهیم بدانیم این است که (تحقیق ما) چه معنایی می‌تواند برای سیاست های عمومی داشته باشد؟»

پژوهش‌های اخیر حاکی از ارتباط میان نوزادن کم وزن و تاثیرپذیری بیشتر آنها از محیط اطراف نسبت به نوزادان با وزن نرمال است.

منبع: مدیکال نیوز تودی
مترجم: هانا حیدری

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – پزشکی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.