تحقق رویای ۱۸ ساله/روسها تاجر بین المللی شدند+نمودار

سرانجام بعد از ۱۸ سال مذاکره و چانه زنی برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی، روسها امروز اولین روز کاری خود را در سازمان تجارت جهانی آغاز می کنند. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه که مدت زمان زیادی بر این امر پافشاری می کرد که ورود به بازار رقابت خارجی و کاهش تعرفۀ کمرگی برای واردات به معنای پایان اقتصاد پساشوروی سابق و تضعیف تولیدکنندگان داخلی است، بالاخره از سوی روسای صنایع و شرکتها، طبقۀ الیگارشی پرقدرت، بخش خدمات و درنهایت طرفداران آزادسازی اقتصاد رأی خود را تغییر داد.
گفتنی است ابتکار درخواست عضویت در سازمان تجارت جهانی توسط بوریس یلتسین، رییس جمهور سابق روسیه ۱۸ سال پیش مطرح شده بود.

اوگنی گاوریلنکف، رییس اقتصاددانان موسسه تروئیکا دیالوگ- از مهمترین بانکهای سرمایه گذاری روسیه- در این باره می گوید: هر اتفاقی که روسیه را به اقتصاد جهانی نزدیکتر کند، برای ما خوب است.
یکی از مزیت های الحاق به سازمان تجارت جهانی اینست که روسیه زین پس ابزار قدرتمندتری برای نفوذ و تأثیرگذاری بر قوانین تجارت جهانی خواهد داشت، از سویی این کشور زین پس شاهد سرمایه گذاریهای بیشتری از سوی خارجی ها خواهد بود. گاوریلنکف می افزاید: سازمان تجارت جهانی می تواند شرکتها و موسسات ما را بیشتر به سمت اصلاحات و مدرن تر شدن هدایت کند و هر اندازه که آنها بیشتر وارد بازار رقابت جهانی شوند، از شفافیت و رقابت بیشتری برخوردار بهره مند خواهند شد.
بانک جهانی پیش بینی کرده است که این مزیت تولید و پتانسیل روسیه می تواند تا ۱۱% معادل ۱۶۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی کشور را افزایش دهد. موتور مدرن سازی که در روسیه آغاز به کار کرده می تواند تعرفه های کمرگی را کاهش و بدین ترتیب روسیه می تواند تکنولوژی و محصولات خارجی را با قیمت کمتری از غربی ها خریداری کند.

بدین ترتیب مالیات بر واردات از هم اکنون تا سال ۲۰۲۴ از ۹٫۶% به ۶% کاهش خواهد یافت. این تحولات می تواند تغییرات مثبتی را هم برای بازار صادرات کالاهای غربی در روسیه به همراه داشته باشد.
گفته می شود الحاق روسیه به سازمان تجارت جهانی فضا و روحیۀ کار در این کشور را نیز تغییر خواهد داد. مثلاً در بخش گمرک، کاهش تعرفۀ مالیات بر واردات که کاهش ۵ میلیارد یورویی را برای سال آینده به همراه خواهد داشت، با عضویت روسیه به این سازمان می توان فساد اداری و مالی را نیز کاهش داد.

از سویی سازمان تجارت جهانی می تواند سیستم بوروکراسی که غالباً مورد سوء استفاده افراد قرار می گیرد را تضعیف و اقدامات دلالانه ای که برخی از شرکتها و موسسات انجام می دهند را از میان بردارد.
نمودارهای ذیل مهمترین مشتریان روسیه و میزان صادرات این کشور را به تصویر کشیده است:

لزاکو/ ۲۲ اوت ۲۰۱۲
ترجمه: زهرا خدایی

۳۱۲۶۳
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.