تحقیقات جدید به ما می گویند …

تحقیقات جدید به ما می گویند ...

● باهوش ها همیشه نگرانند

آی کیوی بالا این مشکلات را هم دارد

هوش زیاد دردسرهای خودش را هم دارد و یکی از آنها، همیشه نگران بودن است. محققان معتقدند، افرادی که بیش از حد نگران هستند، غالبا آدم های باهوشی هستند و نگرانی شان به جای اینکه به زندگی آنها آسیبی بزند، در موقعیت های سخت به داد شان می رسد. نگرانی آدم های باهوش باعث می شود کمتر گرفتار موقعیت های خطرناک شوند و بیشتر از دیگران از موقعیت های سخت جان سالم به در ببرند. به گزارش نشریهFrontiers in Evolutionary Neuroscience، محققان با سنجیدن سطح کولین مغز به میزان هوش افراد پی می برند. علاوه بر این، آنها به شما توصیه می کنند که با خوردن شیر، جگر، تخم مرغ و بادام زمینی کولین بیشتری به مغزتان برسانید و هوش و حافظه تان را تقویت کنید.

● فردا صبح تصمیم بگیرید

تصمیم های مهم را بعد از یک خواب راحت بگیرید

خواب خوب فقط حافظه شما را تقویت نمی کند. محققان می گویند، خواب راحت می تواند به شما در گرفتن تصمیم های بهتر هم کمک کند. از نظرمحققان اگر می خواهید یک تصمیم احساسی موفقی بگیرید، بهتر است قبلش راحت بخوابید. خبرگزاری سینا از نیوز وایز نقل کرده است خواب راحت، علاوه بر بالا بردن خلق وخو و افزایش توانایی برای به یاد آوردن اتفاقات و آموخته ها، می تواند در موفقیت شما هم نقش داشته باشید. خواب راحت و بی دغدغه باعث می شود در مواقع حساس بهتر تصمیم بگیرید و در نتیجه موفق تر باشید.

● چرا کوچولوی شما فراموشکار شده؟

فشار عصبی حافظه کوتاه مدت کودکان را تخریب می کند

فراموشکاری بچه ها به دلیل تحلیل رفتن هوش شان نیست. محققان دریافته اند حافظه کوتاه مدت بچه ها، به دلیل قرار گرفتن در معرض تنش، اضطراب، فشارهای محیطی و شرایط دشوار زندگی ضعیف می شود. این محققان می گویند کودکانی که در معرض دعواهای پایان ناپذیر خانوادگی هستند، حافظه موقت شان نه تنها رشد نکرده بلکه تضعیف هم می شود.

از نظر آنها دوره کودکی، برای رشد برخی بخش های مغز، دوره حساسی است و کودکانی که در این زمان در معرض فشارهای عصبی و اضطراب قرار دارند، رشد بخش پیشانی مغزشان کامل نمی شود و به همین دلیل، دچار مشکلاتی در حافظه کوتاه مدت شان می شوند. به گزارش فارس، محققان معتقد ند قرار گرفتن کودکان در معرض فشارهای عصبی به وظایف ادراکی آنها خلل وارد می کند به گونه ای که باعث پس رفت زیاد حافظه موقت و کوتاه مدت آنها می شود. این تحقیقات توصیه کرد که کودکان از این شرایط دشوار دور نگه داشته شوند و علاوه بر تزریق آرامش به زندگی شان، تمرین های ورزشی و ذهن ساز هم به آنها آموزش داده شود.

● شیر مادر خور ها کم خون نمی شوند

درحالی که حدود ۲۰درصد کودکان فرانسوی در رده سنی یک تا ۱۰ سال از کمبود آهن رنج می برند، محققان فرانسوی تلاش کردند تا دلیل ابتلا به این کم خونی را کشف کنند.

بررسی های آنها یک بار دیگر مزایای مصرف شیرمادر را یادآوری کرد. خبرگزاری خاورمیانه نوشته است خوردن شیرخشک می تواند یکی از دلایل ابتلای کودکان به کم خونی باشد. به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند برای جلوگیری از این اتفاق، نوزادان تا قبل از ۶ماهگی شیر مادر مصرف کنند و بعد از این دوره هم شیرهای غنی شده با آهن را بنوشند. از نظر محققان مصرف ماهی، گوشت سفید، جگر، غذاهای دریایی و تخم مرغ هم در زمانی که کودک توانایی خوردن غذا را پیدا می کند، می تواند به پایان دادن بحران کم خونی در جهان کمک کند.

● چای بیشتر بخورید، اگر مادر یا پدرتان دیابت دارد

۴ لیوان چای در روز خطر ابتلا به دیابت را کمتر می کند

محققان معتقدند، بهترین و موثرترین روش کاهش خطر ابتلا به دیابت، چای نوشیدن است. از نظر محققان اگر ۴ لیوان چای در روز بنوشید، خطر پیشرفت دیابت در بدنتان ۲۰ درصد کمتر می شود. «دیلی میل» نوشته است، تنها نوشیدن بیشتر از ۴ لیوان چای در روز می تواند شما را از این خطر نجات دهد و این موضوع روی کسانی که کمتر از ۳ فنجان چای مصرف می کنند، تاثیری ندارد. به گفته محققان، چای می تواند چاقی را کنترل کند و به همین دلیل هم دیابت نوع ۲ را مهار می کند، زیرا این گیاه روی هضم گلوکز، جذب گلوکز و حفاظت از سلول های بتا در برابر مولکول های رادیکال آزاد تاثیر گذاشته و خطر ابتلا به دیابت آزار دهنده را کم می کند. البته این توصیه تنها به کار کسانی می آید که چای را بدون قند می خورند زیرا مصرف این همه چای در روز، آن هم با قند، قطعا بیشتر از آنکه نفعی در پی داشته باشد به شما ضرر می رساند.

● هشدار برای کسانی که زیاد پای اینترنت می نشینند

چت کردن مداوم یکی از نشانه های افسردگی است

در دنیای امروز، اینترنت فقط تنهایی را از افراد نمی گیرد بلکه در بیشتر مواقع، افسرده ها را دور خودش جمع می کند و گاهی هم آنها را افسرده تر می کند. ام اس آن بی سی نوشته است الگوهای متفاوت افراد در استفاده از اینترنت می تواند میزان افسردگی شان را نشان دهد. محققان در بررسی تازه شان دریافته اند که افراد به شکلی متفاوت از اینترنت استفاده می کنند و آنهایی که زمان اینترنت بازیشان بیشتر به چت کردن می گذرد، احتمالا افسرده تر از سایر کاربران فضای مجازی هستند.

از نظر محققان، این موضوع می تواند هشداری برای خود افراد یا خانواده هایشان باشد. از این راه والدین می توانند افسردگی را در نوجوانان شان پیش بینی کنند و جوان هایی هم که بیشتر از هر فعالیت اینترنتی ای چت می کنند، می توانند احتمال افسرده بودن شان را بررسی کنند. درحالی که پیش از این محققان گمان می کردند هر نوع استفاده مداوم از اینترنت می تواند نشانه اختلال روانی باشد یا بیماری های روانی را تشدید کند اما محققان در بررسی آخرشان این موضوع را رد کرده اند. آنها می گویند گرچه چت کردن می تواند نشانه ای از افسردگی کاربر باشد اما همه کاربرد های اینترنت نتایج سوء را در پی ندارد.

● کارکنید دردتان خوب می شود!

تمرکز روی یک موضوع درد را از یادتان می برد

راست می گویند که بیشتر درد ها به دلیل بیکاری است. محققان هم این موضوع را اثبات کرده اند و معتقدند آدم هایی که موضوعاتی برای تمرکز ندارند، بیشتر از دیگران درد می کشند. از نظر آنها وقتی شما موضوعی برای فکر کردن دارید، دردهایتان را فراموش می کنید. آنها برای آرام کردن بدن، توصیه می کنند موضوعی را پیدا کرده و با تمرکز روی آن، به این درد هایی که با هیچ مسکنی آرام نمی شوند پایان دهید. به گزارش مهر، تحقیق های آنها نشان داد کسانی که مشغول انجام یک کار ذهنی سخت و نیازمند به تمرکز شدید هستند، کمتر از کسانی که مشغول انجام کارهای آسان هستند، درد می کشند. پس اگر همین حالا از دردی رنج می برید، کار تازه ای را شروع کرده و سر خودتان را به انجام آن گرم کنید.

● مادران مهربان فرزندان باهوش دارند

بچه هایی که بیشتر مهربانی می بینند بهتر یاد می گیرند

مادران مهربان، تنها فرزندان شان را در مسیر موفقیت حمایت نمی کنند. به اعتقاد محققان محبت این مادران روی مغز کودکان هم تاثیر می گذارد و باعث می شود بیشتر و بهتر یاد بگیرند. از نظر آنها ناحیه هیپوکامپ کودکانی که مادر مهربان دارند، بهتر رشد می کند و بزرگ تر می شود. این ناحیه که مسئولیت یادگیری و حافظه را برعهده دارد و در برابر فشارهای عصبی هم واکنش نشان می دهد، مهربانی مادرها را درک می کند و بیشتر رشد کرده و بهتر کار می کند. بی بی سی نوشته است، هیپوکامپ کودکانی که در کنار مادران مهربان بزرگ می شوند، ۱۰ درصد بیشتر رشد می کند و به همین دلیل کودکانی که در سال های اول زندگی شان محبت بیشتری می بینند و فشار عصبی زیادی تهدید شان نمی کند، باهوش تر می شوند و بهتر از همسالان شان موضوعات را به خاطر می سپارند.

● نیمه شب تلویزیون دیدن افسردگی می آورد

اگر شب زنده دار هستید، فکر نکنید خستگی روزتان به خاطر بی خوابی است. شما بی آنکه بدانید، افسرده شده اید و روز به روز هم این بیماری بیشتر شما را با خودش درگیر می کند. این ادعای ما نیست؛ بلکه پژوهشگران در بررسی تازه شان این موضوع را اثبات کرده اند. آنها معتقدند، اگر در شب بیش از حد در معرض نور مصنوعی قرار بگیرید، خلق و خوی تان تغییر می کند.

به گزارش روزنامه گاردین، محققان معتقدند نور مصنوعی شبانه، افسردگی می آورد و شما را کم انرژی می کند. از طرف دیگر بررسی های آنها نشان داد که بیش از حد در معرض این نورقرار گرفتن علاوه بر اینکه شور و شادی را می گیرد، می تواند کودکانی که تا دیروقت تلویزیون می بینند و صبح ها دیر بیدار می شوند را افسرده کرده و باعث کج خلقی کارمندان شیفت شب شود.

به همین دلیل محققان توصیه می کنند با این شب بیداری ها، خودتان را از نور طبیعی روز محروم نکنید، تا هم زندگی تان روی روال بهتری پیش برود و هم روانتان سالم تر باشد.

● با رژیم سبزیجات سیگار را ترک کنید

به جای برچسب نیکوتین، سبزی و میوه بخرید

اگر هزار و یک راه را برای ترک سیگار رفته اید و هنوز موفق نشده اید، این یکی را هم امتحان کنید. محققان در تحقیقات جدید شان دریافته اند مصرف مقادیر زیادی میوه و سبزیجات می تواند به ترک سیگار کمک کند. از نظر آنها مصرف مداوم این میوه ها، امن ترین و مؤثرترین شیوه ترک سیگار است و برخلاف باقی شیوه ها که فقط به حل این مشکل کمک می کند، می تواند سلامت عمومی بدنتان را هم بالاتر ببرد. به گزارش فارس، محققان در این بررسی، افرادی که بیش از ۲۵ سال درگیر سیگار کشیدن بودند را مورد مطالعه قرار دادند و جالب اینجا بود که این افراد، بعد از یک عمر سیگار کشیدن، تنها ظرف ۱۴ ماه توانستند برای همیشه سیگار را کنار بگذارند. محققان گمان می کنند که میوه و سبزیجات ممکن است به سیگاری ها حس رضایت و بی نیازی بدهد و نیاز آنها به دود کردن سیگار را از بین ببرد.

● کدو، هندوانه یا بادام! کدامشان پروتئین بیشتری دارد؟

کدو! نه تنها خوردن کدو و درست کردن غذاهای متنوع با آن می تواند به بدن شما پروتئین برساند بلکه تخمه آن هم سرشار از پروتئین و مقادیر زیادی مواد معدنی شامل پتاسیم، منگنز و آهن است. محققان معتقدند کدو منبع غنی ای از فیبر، مواد معدنی و ویتامین هاست. بررسی ها نشان می دهد مصرف متعادل آن می تواند بخشی از پروتئین بدن را تامین کند. البته این تخمه چربی بالایی دارد و اگر با چربی خون یا چاقی روبه رو هستید، باید تعادل را در مصرف آن رعایت کنید.

● زردچوبه، مارچوبه یا رازیانه! کدامشان سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند؟

زردچوبه! محققان می گویند زردچوبه تنها بوی بد گوشت و مرغ را از بین نمی برد بلکه این ادویه تاثیر فوق العاده ای در مقابله با عفونت ها و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. از نظر محققان کرکومین که ماده اصلی موجود در زردچوبه است، در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر چشمگیری دارد. کرکومین موجود در زردچوبه به بدن در زمینه مقابله با باکتری ها و ویروس ها از جمله باکتری عامل سل که حتی قبلا با آن مواجه نشده است، کمک می کند. از نظر محققان این ادویه بسیاری از عفونت های بدن از جملــــه عفونت های گوارشی را از بین می برد، پس اگر می خواهید هم سالم بمانید و هم غذای خوش عطرتری داشته باشید، حسابی زردچوبه را در غذایتان تفت دهید.

● گوشت قرمز، گوشت ماهی یا گوشت شترمرغ! کدامشان کم چرب تر است؟

گوشت شترمرغ! گرچه هنوز مصرف این گوشت در وعده های غذایی مان جا نیفتاده اما انگار باید کم کم این گوشت پرفایده را وارد سبد خرید مان کنیم. دکتر نیاز محمدزاده هنرور متخصص تغذیه به باشگاه خبرنگاران گفته است: «گوشت شترمرغ منبع غنی از ویتامین های B۱ ,B۲ , B۳ است. این گوشت هضم بالایی دارد و بعد از گوشت ماهی از نظر هضم در رتبه دوم قرار دارد. همچنین گوشت شترمرغ میزان چربی بسیار پایینی دارد به گونه ای که چربی آن یک سوم چربی سایر گوشت هاست و اسیدهای چرب امگا ۳ در آن نیز بسیار زیاد است پس می تواند انتخاب خوبی برای کودکان و زنان باردار باشد.» شاید همین توصیه ها کافی باشد تا همین حالا به اولین قصابی سر راه تان بروید و سفارش چند کیلو گوشت شتر مرغ بدهید.

● زردآلو، پرتقال یا توت! دیابتی ها کدامشان را بخورند؟

توت! از کالری بالای این میوه نترسید. گرچه ۱۰۰گرم توت ۶۱ کالری دارد اما قند موجود در توت سفید برای کسانی که مبتلا به بیماری قند هستند، ضرر ندارد، به همین علت به آنها توصیه می شود به جای قند، چای را با توت خشک بخورند. از طرف دیگر، محققان می گویند فیبرهای نامحلول موجود در توت کالری جذب شده در بدن را کم کرده و به همین دلیل خوردن این میوه موجب کاهش وزن می شود. جدا از تمام این معجزه ها که در میوه کوچک توت نهفته است، هر فنجان توت حاوی ۹/۰ گرم پروتئین است. این میوه سرشار از کلسیم است و می تواند به استخوان های شما هم جان دهد.

● ماهی های چرب، شیر یا اسفناج! کدامشان پسرها را شاد می کند؟

ماهی های چرب! محققان می گویند اگر می خواهید پسر نوجوان تان درگیر افسردگی های مخصوص سن و سالش نشود، به او ماهی های پرچرب بدهید. از نظر آنها خوردن ماهی هایی مثل ساردین و سالمون باعث می شود که پسرهای نوجوان افسردگی کمتری را احساس کنند و خلق و خوی بهتری داشته باشند. از آنجایی که در این ماهی های چرب امگا۳ بیشتری وجود دارد، خوردن این ماهی ها باعث می شود که احساساتی از قبیل بی ارزشی، ناامیدی و اختلال خواب در پسرهای نوجوان از بین برود. بررسی ها نشان داده پسرانی که این ماهی ها را به وفور مصرف می کنند، ۳۷درصد کمتر از همسالان شان گرفتار افسردگی می شوند.

● بابونه، چای سبز یا آویشن! کدامشان اثرات آلودگی هوا را کاهش می دهد؟

آویشن! برای کم کردن اثرهای آلودگی هوا، نیازی نیست که راه دوری بروید. طب سنتی خودمان برای هر دردی دوایی دارد. اخیرا محققان دریافته اند که آویشن، یکی از راه های چاره این مشکل است. یکی از محققان پژوهشکده علوم و فناوری های نوین به سینا نیوز می گوید: «مصرف داروهای گیاهی از جمله آویشن شیرازی علاوه بر اینکه از ایجاد استرس پیشگیری می کند به دلیل وجود آنتی اکسیدان اثرات آلودگی هوا را نیز کاهش می دهد.» دکتر اتحادی معتقد است: «گرچه بدن تا حدی این مواد را تصفیه می کند ولی میزان آلاینده ها به حدی زیاد است که بدن توان تجزیه آن را ندارد و دچار اختلال می شود در نتیجه مقدار آنتی اکسیدان های بدن که رادیکال های بدن را حذف می کند کاهش می یابد.» پس اگر می خواهید هم استرس تان کم شود و هم آلودگی آزارتان ندهد، کمی آویشن دم کنید یا پودر معطرش را در غذاهایتان بریزید.

● کلم قرمز، بادمجان یا سیر! کدام یک دوای پوست است؟

کلم قرمز! این نوع از کلم را فقط برای رنگ دادن به سفره شام تان به خدمت نگیرید. کلم قرمز نه تنها منبع غنی از ویتامین C و ویتامین k است، بلکه رنگ قرمز آن موجب می شود تا خواص بیشتری نسبت به کلم سبز داشته باشند. مطالعات انجام شده در مورد خواص این گیاه نشان می دهد که آنتوسیانین موجود در آن می تواند خطر ابتلا به بیماری های شدید قلبی عروقی، دیابت و انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد. خاصیت های نوع قرمز کلم، تنها به خواص درمانی مربوط نمی شود، بلکه این کلم به دلیل ترکیب آنتی اکسیدان های موجود در آن به شفافیت و لطافت پوست کمک زیادی می کند.پس اگر می خواهید پوستی خوش رنگ و سالم داشته باشید، سالاد کلم، آن هم نوع قرمزش را در سبد غذایی تان بگنجانید.

خانم های یائسه ای که دارای کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیگر نشانه های بیماری قلبی هستند، حتما باید غلات یا دانه های سبوس دار (مانند برنج قهوه ای) را در وعده های غذایی شان بگنجانند.


آخرین مقالات آفتاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.