تحلیل رادیو فردا از موقعیت هاشمی رفسنجانی در میان اصولگرایان و جریانات اپوزیسیون

ارگان فارسی زبان سازمان سیا با بیان اینکه «محاسبات هاشمی رفسنجانی در زمینه طرح رابطه با آمریکا کلا اشتباه از آب درآمد»، تصریح کرد: هدف از افزایش تحریم ها، ایجاد شکاف در حاکمیت ایران بود اما این هدف عملی نشد.

وب سایت رادیو فردا در تحلیلی خاطرنشان کرد: هاشمی رفسنجانی در نوبت اخیر تمایل به رابطه با آمریکا را علنی کرد ولی محکوم کردن اظهارات وی از سوی جامعه روحانیت تهران و جمعیت موتلفه اسلامی نشان داد که هاشمی تا چه میزان پایگاهش در جناح راست پیشین و اصولگرایان کنونی را از دست داده است. همچنین در هیچ بخشی از بلوک قدرت اعم از سیاسی، نظامی، روحانی و امنیتی موقعیتی ندارد. او با اظهارات خود نشان داد از دهه ۶۰ در اندیشه برقراری رابطه با آمریکا بوده است.

این وب سایت می افزاید: هاشمی با اظهاراتش درباره رابطه با آمریکا متهم شد که در آستانه مذاکرات با ۱+۵ به اقتدار نمایندگان ایران ضربه زده است. اما خارج از این مجادلات، فشار خارجی یک فرصت برای نیروهای منتقد سیاست های نظام است تا آن را زیر سؤال ببرند و بدین ترتیب خود را برکشند. یکی از اهداف افزایش تحریم ها ایجاد گسست در داخل حکومت و تقسیم نیروها به موافقان و تجدیدنظرطلبان است. به نظر می رسد هاشمی در نزدیکی مذاکرات خواسته است از این کارت استفاده کند.

رادیو فردا ادامه می دهد: اعتراضاتی که به هاشمی شد، موقعیتی است که نوع نگاه نیروهای اصلی حکومت به رابطه با آمریکا را بازگو می کند. این مواضع بر این حقیقت انگشت می گذارد که حل بحران هسته ای و یا جلوگیری از رسیدن آن به نقطه جوش به معنای عادی شدن روابط ایران و آمریکا نیست.

این تحلیل خاطرنشان می کند: در کل محاسبات هاشمی رفسنجانی اشتباه از کار درآمد. حرکت وی نه تنها توانست زمینه تنش زدایی با آمریکا را مساعد کند بلکه باعث تقویت گفتمان ضد آمریکایی در حکومت شد. همچنین عقب نشینی وی که فاش سازی نامه به آیت الله خمینی را صرفا بیان یک خاطره دانست نه ارائه یک سیاست، نیز موقعیت سست اش در حاکمیت را نمایان ساخت که دیگر در اردوگاه اصولگرایان محلی از اعراب ندارد. این اتفاق در مجموع به زیان هاشمی تمام شد چون در حال حاضر نه نیروهای اپوزیسیون در موضع قدرتمندی هستند تا از این موضع گیری استفاده کنند و نه اساسا آنها جایگاهی برای هاشمی رفسنجانی قائل هستند. یکپارچگی اصولگرایان در محکومیت موضع هاشمی در زمینه رابطه با آمریکا پرده از ناکارایی سیاست «وسط ایستادن» هاشمی را برمی دارد. او دیگر چکش تعادل نیست.

/۲۷۲۱۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.