ترس و عدم اعتماد یکی از کاستی‌های دختر امروز

اردیبهشت ۱۴۰۳

دختران امروز با وجود شرایط منحصر به فرد خود از جمله تحصیلات عالیه، اشتغال و توانایی دیگر اما باز نیازمند توجه مسئولان امر می باشند تا آن طور که باید و شاید بتوانند خود و قابلیت‌هایشان را آشکار کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، دختران در جامعه و فرهنگ ما از جایگاه رفیع و ارزنده‌ای برخوردار می باشند و در اغلب اوقات به عنوان چشم و چراغ خانه از آن یاد می‌شود. اما همین عزیز کردگان همیشگی خانه هم همچون دیگر اشخاص نیازهایی دارند که باید به آنها توجه شود.
عبدالله امیدی جامعه شناس، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ممتاز نیوز، دربارهٔ نیاز دختر امروز گفت: انسان‌ها در هر شرایطی نیازهای مخصوص خود را دارند که شامل توجه به فشارهای روانی، نیازهای اجتماعی و نیاز جسمی است که برای برطرف شدن آن باید کوشید.
به گفته این جامعه شناس برای مثال مجموعه نیازهای اشخاص متعدد است و شامل نیاز جسمی آدم‌ها از جمله خوراک، مسکن و … است، همچنین نیاز روانی همچون همچون مورد احترام قرار گرفتن، توجه، ارزش قائل شدن برای همه اشخاص از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، در ضمن برطرف کردن نیاز اجتماعی که اشخاص علاقه‌مند به ارتباط با دیگران می باشند.
امیدی افزود: هر جامعه‌ای که بتواند بستر ارتباط را ایجاد کند و برای اشخاص عزت نفس قائل باشد و به این ترتیب نیاز اشخاص برآورده شود فرد به آرامش نسبی رسیده و نیازهایش برطرف می‌شود در غیر این صورت آستانه بیماری روانی، خشم، سرخوردگی، افسردگی و دیگر ناهنجاری‌ها افزایش می‌یابد.
این جامعه شناس با بیان اینکه ازدواج یک اتفاق است که به فرد کمک می‌کند تا نیازهای روانی، اجتماعی و جسمی خود را برطرف کند، خاطر نشان کرد: ازدواج مقوله‌ای است که اشخاص از کودکی دربارهٔ آن رویاپردازی می‌کنند، فرد وقتی ازدواج می‌کند تا بتواند نیازهای خود را برطرف کند و به این ترتیب به عزت نفس، ارتباط بهتر و آرامش نسبی دست یابد آن هم به این دلیل که ازدواج مجموعه‌ای از برطرف سازی نیازهای فرد است.
این جامعه شناس در پاسخ به سؤالی مبنی بر سن ازدواج و مشکلات ناشی از آن که به نوعی دختران را از ازدواج ترسانده است، افزود: وقتی دختران با ملاحظه مشکلات ناشی از ازدواج و وجود افزایش آمار طلاق در جامعه از ازدواج سر باز زده و زیر بار چنین مسئولیتی نمی‌رود به این معنی است که مطمئن می باشند طرف مقابل با توجه به شرایط اقتصادی و تورم موجود در جامعه توانایی ایجاد شرایط مطلوب زندگی را نخواهند داشت.
به گفته این جامعه شناس متأسفانه شرایط ایجاد ازدواج موفق به عنوان یکی از نیازهای دختران امروز، راهکار دست من و شما نیست، بلکه باید سیاستمداران و مسئولان امر با ایجاد بسیتر مناسب زمینه را برای ایجاد مسکن مناسب و اشتغال مطلوب مهیا کرد و امکان تفریح را ایجاد کنند تا در چنین شرایطی دختران و پسران با امنیت بیشتر بتوانند تصمیم‌گیری کنند.
امیدی ریشه سر باز زدن از ازدواج را عدم امنیت اقتصادی و اعتماد داشت و افزود: امروزه حتی مردم تمایل به بچه دار شدن ندارند دیگر چه برسد به ازدواج آن هم به این دلیل که توانایی تأمین خرج  و مخارج آن را ندارند دیگر چه برسد به ازدواج و تشکیل زندگی برای مثال اگر شما در شب تاریک احساس امنیت نکنید راه نمی‌روید بالطبع ترس سبب اجتناب از حرکت و تصمیم گیری می‌شود./ف


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.