تشخیص واکنشهای آلرژیک مهلک

دانشمندان بریتانیایی یک آزمایش جدید ابداع کرده اند که می تواند افرادی را که بیشتر در معرض خطر واکنشهای آلرژیک مهلک هستند را شناسایی کند.

به گزارش بی باک به نقل از مهر، آزمایش جدید تشخیص واکنشهای آلرژیک مهلک سطوح یک آنزیم را در خون اندازه گیری می کند که در واکنشهای آلرژیک سهم داشته و می تواند به صورت بالقوه موجب شوک مهلک آنافیلاکسی شود.

آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک جدی است که به طور ناگهانی آغاز می شود و می تواند منجر به مرگ شود، این واکنش معمولا با علایمی همچون جوش همراه با خارش، تورم گلو و فشار خون پایین همراه است. دلایل معمول آنافیلاکسی شامل نیش حشرات، مواد غذایی و داروها است.

پزشکان امیدوارند که این آزمایش بتواند به تشخیص آزمایش استاندارد طلایی برای تشخیص واکنشهای آلرژیک سراسر جهان کمک کند.

یک نفر از هر سه بریتانیایی از یک آلرژی رنج می برد و تعداد موارد آن به پنج درصد در سال درحال افزایش است.

این آزمایش توسط دکتر اندرو والز از دانشگاه ساوتهمپتن ابداع شده است که با پزشکان بیمارستان عمومی ساوتهمپتون برای مقابله با افزایش نگران کننده واکنشهای آلرژیک به خوردنیهایی چون بادام زمینی اجرایی شده است.

دکتر والز اظهار داشت: واکنشهای آلرژیک به داروها به صورت درحال رشدی درحال افزایش است و این واکنشها به غذاهایی چون بادام زمینی، انواع آجیلها و برخی میوه ها به ویژه در کودکان و نوجوانان نگران کننده است. اما آزمایشهای قابل اطمینان که می تواند خطر واکنشهای آلرژیک را در افراد مشخص کنند تاکنون وجود نداشته و موجب شده که بیماران در مقابل واکنشهای جدی در آینده آسیب پذیر باشند.

سطوح این آنزیم که از آن با عنوان CPA3 یاد می شود در خون افرادی که در معرض واکنشهای آلرژیک مهلک هستند به طور قابل توجهی بالا است. سطح این آنزیم می تواند ظرف دقایقی از واکنشهای جدی آلرژیک افزایش یابد و شوک آنافیلاکسی ایجاد کند.

دکتر والس با استفاده از موادی که طی چندین سال در آزمایش خود فراهم کرده است یک تکنیک برای اندازه گیری این سطوح در خون بیماران یافته است تا مشخص شود که چه کسانی در معرض بیشترین خطرات قرار دارند.

وی اظهار داشت که ارائه این آزمایش می تواند به تعیین تعداد افرادی که دارای آلرژیهای خاص هستند یا افرادی که در معرض واکنشهای مهلک آلرژیک قرار دارند کمک کند.

این تحقیقات با حمایت موسسه ملی تحقیقات سلامت انجام شده است.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.