تغییر نظام آموزشی با سند ملی آموزش و پرورش امکانپذیر نیست

اردوان مجیدى در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: اگر آموزش و پرورش قصد تغییر در نظام آموزشی را دارد باید به مطالبات اجتماعی والدین و دانش آموزان و حتی معلمان توجه ویژه ای کند.

وی افزود: برای تحول در سیستم آموزشی کشور باید اتفاقی فراتر از سند تحول در آموزش و پرورش رخ دهد و معلمان صرفاً نباید انتظارات خواسته شده مدیران آموزش و پرورش را برآورده  کنند، بلکه در کنار تمام وظایفشان، خود امکان بروز خلاقیت را داشته باشند.

مجیدی با اشاره به تاسیس مدرسه قرآنی حکمت در شهر بابلسر در سال ۱۳۸۸ توضیح داد: طراحی و معماری نظام آموزشی را از سال ۱۳۷۵ با هدف تغییرات اساسی در آموزش و پرورش شروع کردم و پس از بررسی های بسیار زیاد، در سال ۱۳۸۶ طرح سند تحول بنیادین براساس طرح معماری نظام آموزشی مطرح شد.

به گفته این پژوهشگر،آموزش و پرورش با اجرای طرح معماری نظام آموزشی که زیربنای آموزش را در کشور به طور کلی دگرگون می کرد، مخالفت کرد، اما در همان زمان مرحوم علاقه مندان طرح را مطالعه کرد و خطاب به من گفت این طرح اجرایی نمی شود مگر با احداث مدرسه به دست خودت.

وی توضیح داد: مدرسه قرآنی حکمت  با رویکرد دانش محور و با اهدافی نظیر شناسایی خصوصیات فردی و فرهنگ تاسیس شده است. در این مدرسه دانش آموزان با توانایی های بیشتری از خود فراتر از خواندن کتب درسی آشنا شده و با خروج از مدرسه به نوعی می توانند زندگی خود را مدیریت کند.

مجیدی در ادامه با بیان اینکه دانش آموزان در مدرسه حکمت در شرایط ایزوله تحصیل نمی کنند، ادامه داد: دانش آموزان در مدرسه حکمت منطبق با واقعیات زندگی تحصیل می کنند. آنها در همه امور مدرسه اعم از ساختمان سازی، فضای سبز، چیدمان، طراحی و … با مربیان مشارکت می کنند. در روزهایی مشاهده می کنیم که دانش آموزان در شرایطی که مدرسه رو به تعطیلی است برای آب دادن باغچه و گلدان خود به مدرسه می آیند.

مجیدی ادامه داد: در مدرسه حکمت دانش آموزن مختلف با توانمندی ها و بعضاً مشکلات جسمی تحصیل می کنند، از دانش آموزان تیزهوش گرفته تا دانش آموزان عادی و دانش آموزان کم توان و دارای مشکلات خاص.

وی درباره اینکه آیا این تفاوت ها در آموزش و یادگیری دانش آموز مشکلی ایجاد نمی کند، گفت: فضا و برنامه آموزشی به گونه ای است که هر دانش آموز با توجه به اقتضائات و خصوصیات خودش یاد می گیرد. از سوی دیگر از هر دانش آموز به اندازه توان و خصوصیات خودش انتظار داریم به این شکل که در مدرسه حکمت دانش آموز شاگرد اول و دوم معنا ندارد.

این پژوهشگر توضیح داد: همچنین معلمان مدرسه با وجود دریافت حقوق اندک، بیشتر وقت خود را صرف مدرسه و دانش آموز می کنند.

وی با اشاره به اینکه حداکثر حضور دانش آموزان در هر کلاس ۱۵ نفر در مدرسه حکمت است، گفت: شعار مدرسه ما پژوهش محوری است و برهمین اساس دانش آموزان در هر حوزه ای نیازمند پژوهش هستند که قطعاً این پژوهش ها در یادگیری دروسشان به آنها کمک می کند.

مجیدی با اشاره به اینکه مدرسه حکمت، قرآن محور، اجتماعی محور، زندگی محور، ترکیب گرا، جامعه اطلاعتی و … است تصریح کرد: مدرسه حکمت حداقل های دیکته شده آموزش و پرورش را در حوزه تدریس و امتحان انجام می دهد. می توان گفت که حرف ما حرف یک مدرسه نیست، بلکه درصدد هستیم تا مدرسه حکمت در بخش های مختلف به الگویی برای همه مدارس کشور تبدیل شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.