تلوزیون خود را بیهوده روشن نگذارید

تصویر و صدای تلوزیون به عنوان پس زمینه عوارض زیادی برای فرزند شما دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، بسیاری از ما حتی اگر مشغول تماشای برنامه خاصی نباشیم، تلوزیون را بر اثر عادت روشن گذاشته و صدا و تصویر آن به پس زمینه فعالیت های ما تبدیل شده است.

معمولأ در هنگام غذا پختن، تمیز کردن منزل، غذا خوردن و گاهی حتی استراحت و خواب، صدای تلوزیون پس زمینه زندگی بسیاری از خانواده هاست.

تحقیقات نشان می دهد، کودکان خیلی بیش از آنچه می توان تصور کرد در معرض اثرات تلوزیون هستند، حتی وقتی مستقیمأ مشغول تماشای آن نیستند.

آمارها نشان می دهد کودکان زیر ۸ سال روزانه بیش از ۴ ساعت در معرض تلوزیون به عنوان پس زمینه هستند، یعنی مستقیمأ آن را تماشا نکرده و به آن توجه نمی کنند.این میزان در کودکان ۸ ماه تا ۲ سال به ۶ ساعت نیز می رسد.

صدای پس زمینه تلوزیون تمرکز را کاهش می دهد

بر اساس یافته ها، کودکان به سختی می توانند انواع صداهایی را که از تلوزیون می شنوند به صورت منظم تفکیک کنند.

این گونه صداها به عنوان ویژگی های اصلی تلوزیون به طور دائم توجه را جلب کرده و معمولأ با سوال هایی چون “صدای چه بود؟” و “چه چیزی بود؟” در میان فعالیت های دیگر همراه است.

این صدا معمولأ حواس کودکان را در حین بازی پرت می کنند؛ و بازی، کار کودکان است.بازی مهارت های حل مسائل و برقراری ارتباط را به کودکان نشان می دهد؛ اما در هنگام روشن بودن تلوزیون، کودکان به خوبی و کامل درس خود را از بازی فرا نمی گیرند.

کودکانی که در معرض تلوزیون هستند به راحتی توجه خود را از اسباب بازی و وسایل خود به چیزهای دیگر معطوف می کنند و از این شاخه به آن شاخه می پرند، همچنین خیلی کمتر به گفته های والدین خود توجه می کنند./ع ل


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.