تیونینگ ۲۰۶ رکورددار جستجو در گوگل

جام جم آنلاین: عشق ماشین. این دو کلمه، شرح کوتاه خصوصیتی است که بسیاری از جوانان ایرانی مبتلایش هستند؛ عشقی که برای برخی حتی به جنون هم رسیده است. چنان که مبتلایانش همه جا و از هر طریقی به فکرش هستند.

از خریدن و تورق آخرین شماره‌ مجله‌های رنگارنگ ماشین گرفته تا گشتن در خیابان‌ها و دید زدن تازه‌ترین مدل‌ها یا گشتن در بورس ماشین‌ها یا حتی اینترنت.

در میان همه ماشین‌بازها، اما نسل جدیدشان بیش از آن که اهل کیوسک‌گردی و خیابان‌گردی باشد، در خانه می‌نشیند و سایت‌های اینترنتی ماشین را زیر و رو می‌کند.

آخرین مدل‌ها و قیمت‌ها را می‌بیند و البته تازه‌ترین مدل‌های تیونینگ و آپشن را ورنداز می‌کند. این گزارش کوتاه قرار است حضور مجازی دسته آخر، یعنی تحرکات تیونینگ‌کارها و آپشن‌بازان را در فضای مجازی بررسی کند.

آمار سایت «گوگل ترند» نشان می‌دهد موضوع تیونینگ در فضای مجازی ایران از حدود نوامبر ۲۰۰۶ به مساله‌ای جدی تبدیل شده و با رشد قابل توجه به جایی رسیده که در ماه‌های اخیر جزو کلمات پرجستجو در ایران بوده است.

ترکیب تیونینگ ۲۰۶، بیشتر از همه کلمات و ترکیب‌های دیگر جستجو شده است. جالب است بدانید هم‌اکنون در موتور جستجوی گوگل کلمه تیونینگ، ۴۵۰ میلیون نتیجه دارد در صورتی که مثلا کلمه ایران، ۲۰۰ میلیون نتیجه به همراه دارد.

مثل همه موضوعات در وب، تیونینگ‌بازهای ایرانی هم چند سایت اصلی دارند. سایت‌هایی که مهم‌ترینشان البته به تشخیص کارگروه تشخیص مصادیق محتوای مجرمانه در سال ۱۳۹۰ فیلتر و از دسترس کاربران ایرانی اینترنت خارج شده است.

این سایت بیش از ۵۰ هزار عضو و دو میلیون پست دارد که حدود ۴۵ هزار مبحث در آن ثبت شده است و محاسبات میانگینی در حد ۷۰۰ پست در روز را نشان می‌دهد.

میزان نفوذ این سایت‌ و چند سایت همرده آن در میان ماشین‌بازها به گونه‌ای است که اغلب ماشین‌بازهایی که دستی بر آتش اینترنت و فضای مجازی دارند، حتما سرکی به آن کشیده‌اند.

از اینها که بگذریم، یکی از موضوعات جالب در سایت‌های اینترنت مختص تیونینگ این است که اقدام به راه اندازی مسابقات مجازی تیونینگ می‌کنند.

مکانیسم رقابت هم به این شکل است که افراد باید عکس‌هایی از اتومبیل ـ پس از تیونینگ ـ خود را از دو نمای جلو و عقب برای داوران ارسال کنند.

موضوع جالب دیگر این است که کاربران این سایت‌ها بعضا ملاقات‌های منظمی تحت عناوین مختلف با یکدیگر دارند و موضوع این ملاقات‌ها مساله اتومبیل و تیونینگ است. آن طور که معلوم است افراد با ماشین‌های زیر و رو شده خود و حتی به صورت خانوادگی در ملاقات‌ها شرکت می‌کنند.

گشت وگذاری در قوانین این سایت‌ها هم جالب خواهد بود. علاوه بر قوانینی کلی مثل رعایت قوانین و حدود اخلاقی، یک بند از قانون داخلی می‌تواند اهمیت موضوع تیونینگ را برای برخی کاربران نشان دهد.

آنجا که گردانندگان از کاربران می‌خواهند در پاسخ به پرسش‌ها جواب‌های مایوس‌کننده ندهند زیرا چیزی که ممکن است برای آنان ساده و پیش پا افتاده باشد برای دیگری ممکن است سخت و مهم باشد.

اینها البته تنها سایت‌های تیونینگ در ایران نیستند. به عنوان مثال سایت کمتر شناخته‌‌شده‌ای نسبت به آنها که ذکرش رفت نیز وجود دارد که خود را مرجع تیونینگ علمی می‌داند.

این سایت هم در حوزه برگزاری مسابقات دستی بر آتش دارد و ظاهرا مسابقات خود را با هماهنگی مراجع رسمی در بوستان ولایت تهران برگزار می‌کند.

از لحاظ آماری اما این سایت، فاصله معناداری با سایت‌هایی که ابتدا به آنها اشاره شد و بخصوص سایت اول دارد. ظاهرا قدمت این سایت‌ها یکی از فاکتورهای بسیار مهم پربازدیدبودنشان است.

علاوه ‌بر اینها، بعضی‌ خودروسازهای وطنی هم گوشه‌چشمی به این حوزه دارند، به عنوان مثال یکی از دو خودروساز بزرگ ایرانی، در سایت شرکت تولید خودروهای سفارشی خود، باشگاهی برای مشتریان راه اندازی کرده است که بخشی از موضوع آن تیونینگ است.

اگرچه این سایت ادعا می‌کند ۳۵ هزار عضو دارد، اما آمار ۲۰۰ بازدید در روز نشان می‌دهد کاربر مجازی ایرانی به سایت‌های غیرشرکتی اقبال بیشتری دارد.

تبلیغات مفصل کنار سایت‌های تیونینگ در کنار علاقه بی‌حد و وصف عاشقان ماشین در ایران نشان می‌دهد این عرصه، محیط بکری برای کسب و کار تجارت است چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی. البته برخی هستند که از این همه هیجان برای یک شیء آهنی می‌ترسند و برای این عاشقان و آینده آنان بیم دارند.

مصطفی مسجدی آرانی – جام جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.