ثبت‌نام ۱۲۵۰ خبرنگار برای دریافت وام مسکن/ رئیس کتابخانه مجلس ابقا شد

به گزارش خبرنگار مهر، مرور اخبار فرهنگ و ادب این هفته را با خبری درباره میزان بدهی نمایشگاه کتاب تهران به ناشران خارجی این نمایشگاه آغاز می‌کنیم. مدیر موسسه مجری دو دوره اخیر نمایشگاه کتاب تهران در گفتگویی که با خبرنگار مهر داشت، تعهد ارزی امسال این نمایشگاه را به ناشران خارجی ۲۰ درصد کمتر از دوره قبل و رقمی در حدود چهار مییون یورو برآورد کرد.

علی شجاعی صائین ادامه داد: کل بدهی ارزی نمایشگاه بیست و چهارم ۵٫۱ میلیون یورو بوده است که ما توانستیم بخشی از آن را از طریق سیستم بانکی حواله کنیم. از راه‌های دیگری هم اقدام کرده‌ایم و خوشبختانه بخش دیگری از این بدهی پرداخت شد و ظرف دو، سه روز آینده رقم پرداختی ما مجموعاً به حدود سه میلیون یورو خواهد رسید و با این حساب حدود دو میلیون یورو از کل این بدهی باقی می‌ماند.

وی درباره میزان بدهی نمایشگاه بیست و پنجم گفت: در این مورد ما منتظر تامین یارانه مورد نظر از طریق معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم و امیدواریم رقم ریالی این یارانه را تا مردادماه و نهایتاً شهریورماه از وزارتخانه دریافت کنیم. البته این بستگی به تخصیص‌های مالی وزارت ارشاد دارد. در عین حال مکاتباتی هم با بانک مرکزی برای کمک گرفتن از توان برخی بانک‌های داخلی جهت حواله کردن این وجوه صورت گرفته و دوستان هم وعده‌هایی به ما داده‌اند که اگر محقق شود، امیدواریم بتوانیم از مهرماه کار پرداخت بدهی نمایشگاه بیست و پنجم را هم شروع کنیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت: تعهد ارزی ما حدود ۲۰ درصد از سال گذشته کمتر است. فکر می‌کنم رقمی حدود چهار میلیون یورو باشد.

ثبت‌نام ۱۲۵۰ خبرنگار برای دریافت وام مسکن

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد از ثبت‌نام ۱۲۵۰ خبرنگار برای دریافت وام مسکن در کمتر از یک هفته‌ای که از شروع ثبت‌نام گذشته است، خبر داد.

این خبر در روزهای پایانی این هفته منتشر شد. پدرام پاک‌آئین در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آمار ثبت‌نام متقاضیان دریافت این تسهیلات گفت: از آغاز ثبت نام تاکنون ۱۲۵۰ نفر برای دریافت تسهیلات مسکن خبرنگاران در سامانه اداره‌کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت ارشاد (سمان) ثبت نام کرده‌اند. گواهی اشتغال به کار خبرنگاران و روزنامه‌نگاران صرفاً باید از طریق فرم ارائه شدن در سایت، تهیه و ارائه شود و این گواهی روی برگه‌ها و فرم‌های دیگر پذیرش نمی‌شود.

پاک آئین همچنین گفت: این گواهی حتماً باید به امضای شخص مدیرعامل خبرگزاری یا مدیرمسئول روزنامه و نشریه رسیده باشد و امضای سایر مدیران و دست‌اندرکاران رسانه‌ها به جای دو سمت یادشده، برای این سامانه معتبر نیست. متقاضیان باید هر سه مدرکشان را شامل صفحات اول و دوم شناسنامه، کارت ملی و گواهی اشتغال به کار، اسکن و در سایت درج کنند و چنانچه هر یک از این مدارک در سایت درج نشود، ذخیره‌سازی صورت نمی‌گیرد و اساساً امکان دسترسی همکاران ما در اداره امور خبرنگاران به فایل اطلاعات خبرنگاران متقاضی دریافت تسهیلات، وجود ندارد.

اتحادیه ناشران در نمایشگاه مسکو حضور نمی‌یابد

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به اینکه امسال برنامه‌ای از سوی اتحادیه برای شرکت در نمایشگاه کتاب مسکو تدارک دیده نشده است، بر لزوم حضور هدفمند و برنامه‌ریزی شده اهالی نشر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت تاکید کرد.

محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این باره به خبرنگار مهر، گفت: همانطور که در سال‌های گذشته نیز تاکید داشتیم همچنان معتقد هستیم که حضور و بازدیدهای منسجم اهالی نشر ایران از نمایشگاه فرانکفورت تاثیر و فایده بیشتری دارد. بازدیدهای حرفه‌ای و از پیش برنامه‌ریزی شده می‌تواند به همکاران ما کمک کند که درک بهتری از فضای نشر بین‌الملل به دست آوردند.

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی ابقا شد

در هفته‌ای که گذشت یک ابقای سمت نیز اتفاق افتاد. رسول جعفریان رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی با حکم رئیس مجلس در سمت خود ابقا شد. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی حکمی جعفریان را بار دیگر به عنوان رئیس کتابخانه، موزه و مرکز مجلس شورای اسلامی منصوب کرد.

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران کشتار مسلمانان میانمار را محکوم کرد

با توجه به کشتار بی‌رحمانه مسلمانان در میانمار، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اقدامات غیرانسانی علیه مسلمانان این منطقه را محکوم کرد. در بیانیه اتحادیه ناشران که با امضای نادر قدیانی رئیس این اتحادیه رسیده، آمده است.

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ضمن محکوم کردن این جنایت وحشیانه و نابخشودنی و ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار از مجامع بین‌المللی درخواست دارد به منظور جلوگیری از گسترش این حوادث هولناک و تاسف بار، هر چه سریعتر اقدام جدی به عمل آورند.

داوری پنجمین جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها تمام شد

دبیر جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها هم با اعلام پایان داوری پنجمین دوره این جشنواره، از برگزاری آئین اختتامیه آن تا ۱۵ مرداد خبر داد. محمود اکرامی‌فر در این باره گفت: داوری همه آثار منتشرشده در مطبوعات و خبرگزاری‌ها مربوط به فصل بهار، به پایان رسیده و برگزیدگان پنجمین دوره جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها مشخص شده‌اند.

دبیر جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها درباره زمان و مکان برپایی مراسم اختتامیه پنجمین دوره این جشنواره گفت: سعی می‌کنیم تا ۱۵ مرداد و به احتمال زیاد در مجتمع باغ زیبا، این مراسم را برپا کنیم.

۱۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر انقلاب رسید

دبیر دومین جشنواره شعر انقلاب اسلامی هم در گفتگویی با خبرنگار مهر، از ارسال بیش از یکصد اثر به دبیرخانه این جشنواره خبر داد و گفت: دهم شهریور ماه آخرین مهلت دریافت آثار برای این دوره از جشنواره است. علی داوودی، دبیر دومین جشنواره شعر انقلاب اسلامی از انتشار فراخوان مکتوب این جشنواره خبر داد و گفت: فراخوان دومین جشنواره شعر انقلاب اسلامی تاکنون به صورت مجازی منتشر شده بود و شاید به همین خاطر کمتر دیده شده، اما با این وجود تاکنون بیش از ۱۰۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده است.

دبیر دومین جشنواره شعر انقلاب، همچنین از افزوده شدن بخش پژوهش به این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: سعی داریم در قالب این بخش، مبانی نظری شعر انقلاب نیز از طریق جشنواره به مخاطبان ارائه شود.

ثبت هزار و ۴۱ اثر در هفتمین جشنواره سراسری طنز مکتوب

یکی دیگر از اخبار فرهنگی این هفته که مربوط به جشنواره‌های ادبی می‌شود، این بود که هزار و ۴۱ اثر در بخش‌های «شعر»، «نثر»، «مقاله»، «داستان کوتاه»، «نمایشنامه» و «کوتاه نوشت» برای شرکت در هفتمین جشنواره سراسری طنز مکتوب، به دبیرخانه مرکزی جشنواره‌های حوزه هنری ارسال شده است.

در این دوره از جشنواره طنز مکتوب ۳۳۷ اثر در بخش «شعر»، ۲۴۹ اثر در بخش «نثر»، ۴۵ اثر در بخش «مقاله»، ۲۹۱ اثر در بخش «داستان کوتاه»، ۶۶ اثر در بخش «نمایشنامه» و ۵۳ اثر در بخش «کوتاه نوشت»، به دبیرخانه رسیده است. از کل آثار ۹۱۳ اثر با موضوع آزاد و ۱۲۸ اثر در موضوع ویژه جشنواره حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی دسته بندی شده است.

داوری ۱۶۱۵ کتاب در ششمین دوره جایزه گام اول

دبیرخانه ششمین جایزه گام اول اعلام کرد که در این دوره ۱۶۱۵ کتاب نوقلمان از سوی داوران این جایزه مورد بررسی و داوری قرار خواهد گرفت. در این دوره در بخش شعر بزرگسال ۵۶۳ اثر، شعر کودک ۱۶۶ اثر، داستان بزرگسال ۳۶۲ کتاب و داستان کودک و نوجوان نیز ۱۵۹ کتاب داستان به دبیرخانه ارسال شده است.

همچنین در بخش دین نیز در گروه اخلاق و عرفان ۱۰۱ کتاب، علوم قرآنی و روایی ۱۰۰ کتاب، علم کلام ۱۵۲ کتاب و در نهایت در گروه سیره معصومین و زندگینامه بزرگان دین نیز ۱۲ کتاب به دبیرخانه جایزه گام اول ارسال شده است.

داوران دومین دوره کتاب سال هفت اقلیم کار خود را آغاز کردند

جایزه مستقل ادبی هفت اقلیم هم مدتی کوتاهی است که کار خود را برای انتخاب رمان و مجموعه داستان سال شروع کرده است. به این ترتیب داوری دومین دوره کتاب سال هفت اقلیم با حضور ۱۶ داور برای انتخاب بهترین رمان و مجموعه داستان سال آغاز شد.

تیم‌های داوری انتخاب رمان و مجموعه داستان سال هفت اقلیم، کار خود را از روزهای پایانی تیرماه امسال شروع کردند و ۱۶ داور این جایزه ادبی در ۸ گروه ۲ نفره، دور ابتدایی داوری درباره کتاب‌ها را آغاز کردند. داوران هم‌گروه به تناسب نسل و همچنین نوع نگاه و سبک، در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. با تقسیم شدن کتاب‌های مورد داوری در بین گروه‌های بررسی، مرحله اول داوری تا پایان شهریور ماه به اتمام می‌رسد و بررس آثار وارد دور دوم خواهد شد. به احتمال قوی، شمار آثار راه‌یافته به دور دوم داوری، ۲۸ کتاب باشد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.