جان هایی که سوختگی می گیرد/ اینفوگرافیک

فهیمه حسن‌میری: بر اساس گزارش این سازمان،‌ از سال ۱۳۸۰ تا پایان سال ۱۳۹۰ بنا بر آمارهای موجود، ۲۸ هزار و ۹۹۱ نفر در کشور بر اثر سوختگی جان باختند که به طور میانگین مرگ ناشی از سوختگی در هر سال دو هزار و ۶۳۵ نفر بوده است.

در ۱۱ سال گذشته بیشترین موارد سوختگی با سه هزار و ۲۳۴ نفر در سال ۸۰ ثبت شده و همچنین کمترین مرگ ناشی از سوختگی نیز مربوط به سال گذشته (۱۳۹۰) بوده است به طوری که به گزارش سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته دو هزار و ۶۳ نفر (یک‌هزار و ۲۳ زن و یک‌هزار و ۴۰ مرد) بر اثر سوختگی جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با سال ۸۹ که تعداد فوتی‌های ناشی از سوختگی دو هزار و ۳۱۰ نفر بود، ۱۰٫۷ درصد کاهش یافته است. همچنین آمار مرگ‌های ناشی از سوختگی سال ۱۳۹۰ نسبت به میانگین ۱۱ ساله این دست مرگ‌ها، ۵۷۲ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

 

برای دیدن اینفوگرافیک در ابعاد بزرگ، روی آن کلیک کنید.

 

با اینکه مرگ‌های ناشی از سوختگی در سال گذشته کاهش داشته؛ اما این آمار همچنان نسبت به کشورهای منطقه خاورمیانه و کشورهای توسعه‌ یافته بالا به شمار می‌رود که جای تامل داشته و جا دارد دلایل مختلف این قضیه مورد بررسی قرار بگیرند.

به گفته متخصصان، عمده دلایل سوختگی در کشور ما سوختگی با آتش، جریان برق خانگی و صنعتی،‌ اسیدپاشی، سوختگی ناشی از آب‌جوش و مایعات داغ است. در این میان عدم رعایت استانداردهای لازم، مسائل فرهنگی، مشکلات اقتصادی و عدم حمایت از سوی بیمه‌ها و همچنین مشکلات بیمارستان‌ها برای درمان بیماران سوختگی باعث شده این رقم‌ها در کشور ما بالا باشد.

نمودارهای پیش‌رو نشان‌دهنده آمار سازمان پزشکی قانونی درباره میزان مرگ‌ومیر ناشی از سوختگی در شهرهای گوناگون کشورمان طی سال‌های مختلف و مقایسه آنها با یکدیگر است.

۴۷۲۳۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.