جشنی با تِم اندوه

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

دوازدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر؛؛

دوازدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر با یاد جاهد جهانشاهی، نکوداشت هما روستا و فریدون عموزاده خلیلی، معرفی بهترین گروه تئاتری، نمایش‌های برگزیده سال۹۱ و اعلام نفرات برتر مسابقه مطبوعاتی در تالار ایوان شمسس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر ممتاز نیوز؛ برخلاف دوره‌های پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر امسال برای برگزاری دوازدهمین جشن سالانه خود، به سبب حمایت‌های بانک تجارت، خانه هنرمندان و شهرداری تهران با مشکلاتی همیشگی از قبیل سالن، اسپانسر مالی و… روبرو نبود، اما پخش کلیپی به یاد جاهد جهانشاهی و خبر عدم حضور هما روستا به سبب بستری شدن در بیمارستان، فضای جشن را به قول رسول صادقی که اجرای برنامه را برعهده داشت، با تِمی اندوهگین همراه کرد.

برنامه‌های دوازدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر، با یاد زنده‌یاد جاهد جهانشاهی، منتقد و مترجم پیشکسوت و اهدا نشان عبدالحسین نوشین به همسر زنده‌یاد جهانشاهی توسط ایرج راد آغاز شد.

ایرج راد در سخنان کوتاهی با اشاره به خدمات جهانشاهی در زمینه ترجمه و نقد، اظهار امیدواری کرد در آینده مقاله کاملی دربارهٔ جاهد جهانشاهی و شناساندن این انسان شریف نوشته شود و آثارش در اختیار جوان‌ها قرار بگیرد تا بتوانند از راه او بهره‌مند شوند.

در ادامه کلیپی برای نکوداشت هما روستا پخش شد. روستا که به سبب بیماری و بستری شدن در بیمارستان لاله تهران نتوانست در این جشن حاضر شود، در پیامی از انجمن منتقدان و نویسندگان انجمن خانه تئاتر، بخاطر برگزاری این جشن سالانه تشکر کرد.

هما روستا در پیام خود به جشن منتقدان تئاتر و نویسندگان خانه تئاتر که توسط فریبرز دانایی، بعنوان نماینده این بازیگر پیشکسوت، قرائت شد با بیان اینکه؛ خود را لایق این تجلیل نمی‌داند ولی به سبب اصرار دوستان آن را می‌پذیرد، خطاب به منتقدان آورده: “نکته‌ای هست که همیشه دلم می‌خواسته آن را به منتقدان تئاتر بگویم. اول؛ خشته نباشید. سپس اینکه بدون نقا کارشناسانه و تاثیرگذار تئاتر خوب تولید نمی‌شود بنابر این یک منتقد به مانند یک هنرمند، باید مدام روی خود کار کند و با مطالعه بسیار و آشنایی با سبک‌ها و اتفاقهای تئاتری و هنری جهان صاحب‌نظر شوند. این صاحب‌نظر بودن سبب پذیرش نقد یک منتقد از سوی هنرمندان می‌شود و جامعه هنری نیز با شناسایی ضعف‌های خود از سوی نقد تاثیر گذار به سوی رشد گام برمی‌دارد.

نکته مهم دیگر اینکه منتقد نباید با سلایق مختلف موجود در زمانه خود دیدگاه‌ و نظرات خود را مدام تغییر دهد و یا سلیقه‌ای برخورد کند. امیدوارم این نصیحت کوچک من شما را آزرده خاطر نکرده باشد و همه با کمک به هم خود و تئاترمان را رشد دهیم.”

فریدون عموزاده خلیلی هم که به سبب حضور در مراسم سالروز زنده‌یاد قیصر امین‌پور در خوزستان، نتوانسته بود به جشن دوازدهم و مراسم نکوداشت خود حضور داشته باشد، در پیامی که توسط سیدمهدی احمد پناه قرائت شد، از انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر بخاطر برگزاری این جشن قدردانی کرد.

تقدیر از گروه نمایشی “تیتووک” به سرپرستی ابراهیم پشت کوهی از استان هرمزگان (شهرستان میناب)، تقدیر از بهاره برهانی و عباس غفاری برای اجرا و کارگردانی برنامه رادیویی هفت اقلیم با محوریت تئاتر در رادیو، تقدیر از نیما دهقان بخاطر ساخت برنامه‌ تلویزیونی مجله تئاتر از دیگر برنامه‌های دوازدهمین جشن سالانه انجمن منتقدان بود.

امسال در بخش کارگردان‌های برگزیده سال ۹۱ به انتخاب اعضای انجمن، حسن معجونی به خاطر اجرای نمایش “مترسک” به عنوان برگزیده سوم، حمیدرضا آذرنگ به خاطر اجرای نمایش “دو لیتر در دولیتر صلح” به عنوان برگزیده دوم و امیررضا کوهستانی بخاطر کارگردانی نمایش “دیوار چهارم” به عنوان برگزیده اول، جوایز خود را دریافت کرد.

در ادامه و پس از قرائت بیانیه هیات داوران توسط دکتر مجید رضائیان، نفرات برگزیده مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان و نویسندگان معرفی و جوایز خود را دریافت کردند. نفرات برگزیده مسابقه امسال عبارتند از:

– یادداشت: هیات داوران هیچ اثری را به عنوان اثر برتر انتخاب نکرد.
– گزارش: ساسان پیروز‌ به خاطر گزارش “تولید رویای ناتمام” از پایگاه اینترنتی نمایشگر
– مقاله: افشین خورشیدباختری به خاطر مقاله‌ “فراز و نشیب تئاتر دانشگاهی” از پایگاه اینترنتی نمایشگر
– نقد: هومن نجفیان برای نقد نمایش «هفت شب با مهمان ناخوانده» در مجله هنرمند
– گفت‌وگو: مهین صدری به خاطر گفت‌وگو با محمدرضا الوند در مجله الف
– عکس: سعید اردکانی‌مقدم

سهراب سلیمی، دکتر ابراهیم فرشیدیان، حسن فتحی، رامبد جوان، نگار جواهریان، مسعود فروتن، حسین احمدی نسب، مهدی احمدی، ایرج راد، دکتر مجید اردلان، دکتر مجید رضاییان از جمله چهره‌های شناخته شده حاضر در دوازدهمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر بودند.

انتهای پیام/۳۲/


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.