حادثه قرن در روسیه ۱۷۷ کشته برجای گذاشت

به گزارش ایرنا، وقوع سیل ویرانگر در منطقه کراسنودار روسیه در سواحل دریای سیاه موجب شد که بسیاری از برنامه های مهم دولتی تحت الشعاع قرار گیرد و اخبار مربوط به این حادثه در صدر مطالب رسانه های خبری روسی و خارجی قرار گیرد.

عمق تبعات ناشی از جاری شدن سیل در منطقه کراسنودار به حدی بود که مسوولان روس از آن به عنوان حادثه غیرمترقبه قرن برای این کشور نام بردند و ولادیمیر پوتین که برای ابراز همدردی با حادثه دیدگان به منطقه سفر کرده بود، دستور داد گروه تحقیق ویژه بررسی هشداردهی به موقع مسوولان محلی در زمان وقوع سیل تشکیل شود.

گزارش های منتشر شده حاکی است که تاکنون سه هزار نفر از ساکنان منطقه سیل زده مجبور به ترک منازل خود شده اند و زندگی ۲۴ هزار نفر زندگی نیز تحت تاثیر مشکلات ناشی از وقوع سیل قرار گرفته است.

گستردگی سیل همچنین موجب شده است که در شهرهای کریمسک، نووراسیسک و گلنجیک وضعیت اضطراری اعلام شود و ‘الکساندر گورووی’ معاون وزیر کشور روسیه با اشاره به احتمال افزایش تلفات انسانی ناشی از این رویداد اعلام کرد که جستجو برای یافتن اجساد ادامه می یابد.

وقوع سیل در کراسنودار تنها بخشی از طوفان عظیمی بود که این منطقه را در برگرفت و بنا بر اعلام مسوولان هواشناسی روسیه در مدت دو روز بارش باران به اندازه شش ماه باران بارید، ضمن اینکه پیش بینی می شود بارش ها در روزهای آینده نیز تشدید شود.

گزارش های رسانه های خبری روسیه حاکی است که مناطق مسکونی همجوار دیای سیاه بیشترین آسیب را از سیل دیده اند و جریان سیل با فشار زیاد از این مناطق به سمت دریا سرازیر شده است.

عمق فاجعه ناشی از سیل زدگی و خسارات جانی و مالی موجب شد که دولت روسیه برای بزرگداشت یاد کشته شدگان این حادثه امروز دوشنبه در سراسر این کشور عزای عمومی اعلام کند.

*** دیواره آب در شهر کریمسک

شهر کریمسک در بین دیگر های شهرهای منطقه کراسنودار بیشترین آسیب را از وقوع سیل دیده است ، زیرا بارش شدید باران موجب شد که نیمه شب سیل وسیعی در این شهر راه بیافتد.

اظهارات شاهدان عینی حاکی است که سیل بسیاری از خانه ها را در این شهر ویران کرد و شدت آن به حدی بود که خودروهای سواری و سنگینی بسیاری را با خود برد.

بنا بر اعلام مقام ها دولتی روس تاکنون حدود ۶۵۰ واحد مسکونی بر اثر وقوع سیل به کلی ویران شده اند و عملیات امداد و نجات به صورت شبانه روزی با حضور گسترده نیروهای دولتی و مردمی ادامه دارد.

عمق فاجعه ناشی از وقوع سیل در منطقه کراسنودار به اندازه ای است که مردم منطقه از آن به عنوان ‘بلای آسمانی ‘ یاد می کنند و شاهدان عینی از بالا رفتن سطح آب تا سقف ساختمان های مسکونی سخن می گویند.

جاری شدن سیل در کراسنودار صحنه های غم انگیزی را رقم زده است به طوری که فشار سیل یک دختر ۱۰ ساله را جلوی چشمان مادر و برادرش همراه خود برده است و افتادن سیم برق به آب در شهر ‘گلنجیک’ موجب برق گرفتگی و مرگ پنج نفر شده است.

گفته می شود بخش عمده ای از قربانیان سیل در منطقه کراسنودار را بازنشستگانی تشکیل می دهند که به دلیل ناتوانی جسمی نتوانسته اند از محل سیل فرار کنند.

‘الکساندر تراچیوف’ فرماندار کراسنودار که برای بررسی وضعیت منطقه سوار بر بالگرد بوده است، اعلام کرد: ‘ سیل مناظر وحشتناکی و باورنکردنی را خلق می کرد. شدت سیل به حدی بود که آسفالت جاده ها و خیابان ها را پاره می کرد و از جا می کند.’

در همین حال ساکنان محلی می گویند که وقوع سیل، سیستم فاضلاب را ویران کرده است و فعالیت شبکه های تلفن و دیگر خدمات عمومی را مختل کرده است.

از سوی دیگر وزارت موقعیت های اضطراری با کمک دیگر سازمان ها و نهادهای ذیربط در حال کمک رسانی به مناطق سیل زده هستند و ‘ورونیکا اسکوورتسووا’ وزیر بهداشت روسیه اعلام کرده است که ۱۴ اردوگاه موقت برای استقرار دو هزار نفر از مردم در منطقه ایجاد شده است و در آن به سیل زدگان مواد غذایی و کمک های پزشکی ارایه می شود.

تیم های امداد و نجات وزارت موقعیت های اضطراری روسیه نیز برای کمک به حادثه دیدگان به محل اعزام شده اند و در حال حاضر ۱۰ هزار مامور این وزارتخانه همراه با ۱۴۰ فروند بالگرد به کار امدادرسانی مشغول هستند.

همچنین ولادیمیر پوتین رییس جمهوری، ولادیمیر پوچکوف وزیر موقعیت های اضطراری و اولگ گوورون وزیر توسعه مناطق روسیه نیز برای بررسی وضعیت مناطق آسیب دیده به کراسنودار سفر و از شهرهای سیل زده بازدید کرده اند.

‘ورونیکا اسکوورتسووا’ وزیر بهداشت روسیه نیز برای نظارات بر کیفیت ارایه خدمات به آسیب دیدگان در پناهگاه های استقرار موقت سیل زدگان از روز گذشته در منطقه کراسنودار به سر می برد.

مسوولان محلی همچنین برای جلوگیری از هر گونه حادثه احتمالی، چهار اردوگاه تابستانی دانش آموزان روس در مناطق سیل زده را جمع آوری و دانش آموزان را از آنجا تخلیه کرده اند.

نزدیکی با منطقه گردشگر پذیر سواحل دریای سیاه همچنین نگرانی شدیدی را در بین مقام های روس از هر گونه آسیب احتمالی به گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کرده است و ‘اولگا گولودتس’ معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که در سال جاری تنها هفت هزار و ۱۴۰ دانش آموز روس برای گذراندن تعطیلات تابستانی به اردوگاه های منطقه کراسنودار رفته اند.

*** وضعیت در مناطق سیل زده غم انگیز است

هزاران نفر از ساکنان منطقه کراسنودار در سواحل دریای سیاه دیروز برای بزرگداشت یاد قربانیان سیل درکلیساها جمع شدند و شهروندان مسکو نیز با اجتماع در برابر ساختمان نمایندگی کراسنودار در پایتخت روسیه و اهدای شاخه های گل و روشن کردن شمع به کشته شدگان این حادثه ادای احترام کردند.

سیل در شهر ۵۷ هزار نفری ‘کریمسک’ منطقه کراسنودار بیشترین شما قربانی را گرفت و مسوولان منطقه کراسنودار برای احترام به قربانیان این حادثه غیرمترقبه،تمامی برنامه های شاد را لغو کردند.

در همین حال مسوولان دولتی روسیه میزان خسارت ناشی از سیل در منطقه کراسنودار را بیش از یک میلیارد روبل معادل حدود ۳۳ میلیون دلار اعلام کردند.

به گفته مقامات محلی،تنها در منطقه ‘کریمسکی’ در ۳۰۰ کیلومتری شمال سوچی که برای المپیک زمستانی سال ۲۰۲۴در نظرگرفته شده است، غرق شدگی جان حدود ۱۳۹ نفر را گرفت.

بر اساس گزارش ها،دربسیاری از شهرها حالت فوق العاده اعلام شده است، شبکه راه آهن و خیابان ها مسدود شده و ارتش با کمک جرثقیل، کامیون و خودروهای ویژه درحال پاکسازی منطقه است.

اروپام/۵۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۰۵۴۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.