حج یعنی از خود بریدن و به خدا رسیدن

esmail golrokh-018.jpg

یک استاد دانشگاه مذاهب با اشاره به ساده‌ترین معنی حج گفت: حج تمرین بندگی کردن و از خود بریدن و به خدارسیدن است.

محمود ویسی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «حج تمرین ترک تعلقات مادی است» اظهار کرد: در یکی از اعمال حج که طواف کردن است تمرین بندگی به اوج خود می‌رسد و انسان یاد می‌گیرد که فقط باید گردخدا بچرخد و فقط از او بترسد و با دو بال ترس و امید می‌تواند در آسمان عبودیت و بزرگی به پرواز بیایید.

این استاد دانشگاه مذاهب با بیان این‌که «باید قبل از رفتن به حج معرفت آن را کسب کنیم» خاطرنشان کرد: اگر بندگان مناسک را درست انجام دهند، این اعمال تا آخر عمر برای آن‌ها کافی است و به هیچ مرکزی جز خداوند دل نمی‌بندند و می‌دانند که با ارتباط با خداوند می‌توانند جایگاه و ارزش خود را پیدا کنند.

وی با اشاره به آثار و تبعات اجتماعی و سیاسی حج در زائران عنوان کرد:‌ حج یک کنگره بزرگ سالانه است و تمام مردم از اقصی نقاط جهان گرد همدیگر جمع می‌شوند و باید اول خود و بعد خدای خود را بشناسند، اساس حضور در عرفات این است که انسان یاد بگیرد که خود را از ابتدا تاکنون بازنگری کند و ببیند که چقدر بندگی خدا را بجا آورده است.

ویسی با بیان این‌که «حج فقط یک مساله فردی نیست» گفت: حج تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تمامی مسائل روز را در برمی‌گیرد و بنا به ظرفیت وجودی فرد می‌تواند از آن بهره ببرد و فرد باید این فرصت را که شاید یکبار در زندگی‌اش اتفاق بیفتد را غنیمت بشمارد و با ظرفیت کامل برود تا بهره برداری کامل و کافی داشته باشد.

وی با بیان این‌که «هر گاه از حج صحبت می‌کنیم به طور طبیعی حج ابراهیمی در ذهن‌ها می‌آید» خاطرنشان کرد: برای ابراهیم شدن باید از اسماعیل گذشت و این کار ساده‌ای نیست باید از آتش‌ها گذشت و امتحانات متعدد را پشت سر گذاشت.

ویسی در پایان با بیان این‌که «حج بهریتن فرصت برای بازشناسی شخصیت پیامبر (ص) است» گفت: حاجیان وقتی در مدینه هستند باید یک تجدید پیمان مجدد با پیامبر (ص) داشته باشند که این خود یک عامل اتحاد است و باید اهداف و مقاصد مشترک را در بین مسلمانان به وجود بیاوریم.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.