حذف اختصاص ارز مرجع به گندم

۳۱فروردین۱۳،

منابع خبری از وزارت صنعت، معدن و تجارت از حذف اختصاص ارز مرجع به گندم خبر می دهند و می گویند که گندم تنها ارز مبادلاتی خواهد گرفت.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از مهر، بعد از این که دولت تصمیم گرفت تا اختصاص ارز مرجع به کالاهای اساسی را یکی پس از دیگری حذف کند، این بار گویا نوبت به گندم رسیده است تا از زیر چتر اختصاص ارز مرجع دولتی با نرخ ۱۲۲۶ تومانی خارج آید و واردکنندگان آن باید برای تامین ارز مورد نیاز خود البته پس از تائید دولت، به مرکز مبادلات ارزی مراجعه کنند.

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با مهر می گوید: قرار بر این است که هیچ یک از کالاهای اساسی ارز مرجع دریافت نکنند و از این پس، ارز مبادلاتی مبنای اختصاص ارز به کالاهای اساسی قرار گیرد.

وی می افزاید: پس از حذف تدریجی اختصاص ارز مرجع به کالاهایی همچون برنج، گوشت، کره و روغن نباتی، قرار بر این است که گندم هم از اختصاص ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی محروم شده و ارز مبادلاتی دریافت کند.

حال پس از این اظهار نظرها و حذف اختصاص ارز مرجع به گندم، به طور قطع قیمت آرد نیز تحت الشعاع قرار گرفته و با نرخ گرانتری در اختیار نانوایی ها قرار خواهد گرفت. بنابراین می توان انتظار داشت که قیمت نان نیز به تبع افزایش قیمت گندم و آرد، با افزایش قیمت مواجه شود.

البته خبرها حکایت از آن دارد که دولت قرار است اختصاص ارز مبادلاتی را تنها به سه کالای روغن نباتی، گندم و نهاده های دامی اختصاص دهد و سایر کالاهای اساسی، حساس و ضروری مورد نیاز مردم که در اولویت ۱ و ۲ قرار داشتند، ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد دریافت کنند.

موضوع دیگری که حکایت از افزایش قیمت آرد و نان در سال ۹۲ دارد، چالش دولت بر سر اعلام قیمت خرید تضمینی گندم است که بر این اساس، قرار شده است که علاوه بر نرخ تازه خرید تضمینی، پاداش کشت گندم نیز به کشاورزان پرداخت کند تا شاید وابستگی کشور به واردات گندم و آرد در سال جاری کمتر شود. موضوعی که تجربه نشان داده است چندان در ایران جواب نمی دهد و وزارت جهاد کشاورزی هیچگاه برنامه مدون و مشخصی برای کشت پایدار گندم نداشته است.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.