حذف ۹۰ درصدی آرسنیک از آب‌های آلوده

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

پژوهشگرانی از دانشگاه‌های بوعلی سینای همدان، یزد و علوم پزشکی همدان با استفاده از نانوذرات کلسیم پراکسید موفق iبه حذف آرسنیک از آب‌های آلوده iبه این عنصر شدند.

به گزارش تفسیری گروه علمی باشگاه خبرنگاران iبه نقل از ستاد توسعه فناوری نانو؛آب‌های آلوده iبه این عنصر iبه سبب سمیت در گیاهان، فاقد کیفیت لازم برای آبیاری و نیازمند حذف این عنصر می باشند. این نانوساختارها در احیای بخش اعظم منابع آبی آلوده iبه آرسنیک که عملاً از چرخه iبهره‌برداری خارج شده‌اند و همچنین در همهی مراکز و سازمان‌هایی که iبه نحوی با مقوله کیفیت آب درگیر می باشند، نظیر محیط زیست، آب منطقه‌ای، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب و تصفیه خانه شهرک‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دکتر حسین بانژاد iبه عنوان یکی از محققان این طرح در مورد هدف این پژوهش گفت: «هدف این پژوهش ارائه روشی کارآمد، ساده و ارزان برای کاهش غلظت آرسنیک در آب‌های آلوده، از طریق سنتز نانوذرات کلسیم پراکسید بود و طی آن روشی ارائه ‏گردید که با توجه iبه نتیجه پایانی، یکی از تازهترین روش‌های روز موجود در دنیا است. بررسی تأثیر غلظت‌های متفاوت آرسنیک در آب در میزان زدایش این آلاینده iبه‌وسیله‌ی نانوذرات کلسیم پراکسید، تأثیر غلظت‌های مختلف نانوذرات کلسیم پراکسید در میزان زدایش آرسنیک از آب و تأثیر تغییرات pH در فرآیند حذف آرسنیک، ازجمله اهداف اصلی این مطالعه بود.»

این پژوهش iبه‌وسیله‌ی آقایان احسان علیائی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گروه مهندسی آب و با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه‌های بوعلی سینای همدان، یزد و علوم پزشکی همدان صورت گرفته است و این گروه تحقیقاتی با تکیه بر دو عامل افزایش نسبت سطح iبه حجم و تغییرات ساختار سطح که از مهم‌ترین ویژگی‌های نانوذرات می باشند و با استفاده از نانوذرات کلسیم پراکسید توانستند آرسنیک را از آب‌های آلوده iبه این عنصر حذف نمایند.

به گفته دکتر بانژاد مهمترین خاصیتی که در این تحقیق iبه آن دست یافته‌اند، حذف آرسنیک با استفاده از نانوذرات کلسیم پراکسید از آب‌های آلوده iبه این عنصر بود که طی آن نانوذرات کلسیم پراکسید با قدرت اکسندگی بالا توانستند آرسنیک را از شکل بسیار سمی (آرسنیک ۳ ظرفیتی) آن iبه شکل (آرسنیک ۵ ظرفیتی) با سمیت کمتر اکسید نمایند که نهایتاً iبه‌دلیل ایجاد کمپلکس و فعالیت کم آرسنیکِ اکسید شده و همچنین جذب‌پذیری بالای این ماده بر روی سطوح مختلف، آرسنیک از محیط جداسازی می‌شود و iبه حذفی در حدود ۹۰ درصد می‌رسیم.

ادامه سخنان دکتر بانژاد، عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه بوعلی سینا، iبه مراحل انجام این کار تحقیقاتی معطوف شد. وی ابراز داشت: «در مرحله اول اقدام iبه سنتز نانوذرات کلسیم پراکسید با استفاده از تکنیک سنتز شیمیایی در حضور پایدار‌کننده پلی اتیلن گلایکول نمودیم که خوشبختانه با موفقیت iبه اتمام رسید. در مرحله بعد با استفاده از غلظت‌های اولیه متفاوت آرسنیک و اعمال پارامترهای مختلف من جمله pH و غلظت نانوذرات، iبه iبهینه‌سازی پارامترهای فوق پرداختیم که نهایتاً iبه راندمان حذف نزدیک ۹۰ درصد رسیدیم و در گام نهایی اثر نانوذرات بر روی پارامترهای مهم کیفی از قبیل هدایت الکتریکی، TDS، کلسیم، منیزیم، ‌سدیم، پتاسیم، pH و SAR مورد مطالعه قرار گفت. میزان عددی این پارامتر‌ها را پیش و بعد از افزودن نانوذرات در آزمایشگاه iبه دست آوردیم وبا مقایسه آن‌ها با استاندارد‌های پیشنهاد شده از سوی سازمان‌های ذیربط iبه این نتیجه رسیدیم که استفاده از این نانوذرات در حوزه کشاورزی نیز قابل پیشنهاد است.»

این روش در زمره روش‌های با کارایی بالا در از بین بردن خطرات ترکیبات مختلف موجود در منابع آب و فاضلاب‌های صنعتی قرار می‌گیرد و برجسته‌ترین ویژگی این رویکرد این است که می‌توان با استفاده از آن آرسنیک را iبه‌عنوان یک آلاینده سمی و خطرناک، iبه راحتی از آب‌های سطحی و زیر زمینی بدون نیاز iبه مواد شیمیایی خاص حذف نمود.

همچنین این روش iبه سبب عدم تولید فرآورده‌های جانبی مضر که نیاز iبه عملیات تصفیه بعدی و یا دفع داشته باشند، از لحاظ زیست‌محیطی بسیار قابل قبول ارزیابی می‌شود./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.