خاطرات آیت الله مهدوی کنی از مرحوم حاج علی اکبر برهان/ ممنوعیت خوردن چای در مسجد لرزاده و حرام بودن سیگار

۳۰م دیماه ،

به گزارش خبرآنلاین رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در سبک زندگی، از مرحوم آیت الله برهان به عنوان فردی که در تربیت طلاب دارای مکتب بود، یاد کرد و افزود: ایشان همواره می فرمود که سبک زندگی طلبه باید ساده باشد و اگر زندگی ساده شد روح ساده و باگذشت و متواضع و سخت کوش می گردد.
آیت الله مهدوی کنی طی سخنانی به بیان خاطرات خود از مرحوم آیت الله برهان و ویژگی های شخصیتی وی به عنوان اولین استاد خود پرداخت و گفت: باید در مورد ایشان بگویم “برهان و ما ادراک برهان”. وقتی وارد این مسجد شدم به یاد ۶۵ سال قبل افتادم که پدرم مرا با خود به این مسجد و نزد مرحوم برهان آورد تا طلبه شوم.
وی افزود: برای فهمیدن اهمیت کار مرحوم آیت الله برهان باید از اوضاع آن زمان اطلاعاتی داشته باشید. بعد از شهریور ۲۰ که متفقین ایران را اشغال کرده بودند و پهلوی اول رفته بود و شرایط کشور به شدت آشفته بود. مدارس علمیه و موقوفات عموما در دست دولت بود از جمله مدرسه مروی که در آن زمان تعطیل بود و موقوفات این مدرسه هم به غارت رفته بود و دولت این مدرسه را تبدیل به دبیرستان کرد.
رئیس مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: آن زمان تهران کمتر مدرسه ای داشت که دارای طلبه باشد. امام خمینی(ره) در مورد این مسئله در آن زمان فرمودند که وقتی آیت الله حائری در قم مدرسه فیضیه را تأسیس کردند روزها مدرسه از ترس مأمورین تعطیل بود و طلاب روزها به روستاهای اطراف می رفتند و شب هنگام برای درس به مدرسه فیضیه می آمدند.
وی با بیان اینکه من در سن ۱۵ سالگی معمم شدم به بیان خاطرات خود در این زمینه پرداخت و گفت: مرحوم برهان به خاطر شرایط آن زمان اصرار داشت که زود طلبه ها را معمم کند چون در تهران طلبه کم بود می خواست با این کار از رفتن آنها جلوگیری کند و من را در سن ۱۵ سالگی در روز عید غدیر با اینکه لباس روحانیت نداشتم با قبای خود مرا معمم کرد و وقتی به خیابان آمدم مردم به من می گفتند شیخ کوچولو!
آیت الله مهدوی کنی با اشاره به شخصیت علمی و سلوک اخلاقی مرحوم آیت الله برهان و نقش ویژه او در تأسیس مدرسه و مسجد لرزاده، گفت: مرحوم برهان با دست خالی مدرسه و مسجد لرزاده را ساخت. در آن زمان این منطقه زمینهای زراعی بود که ایشان این زمین ها را خرید و بنای مدرسه و مسجد را با این معماری زیبا نهاد. مدرسه مرحوم برهان در ایران برجسته بود و این در زمانی بود که طلبگی احترامی نداشت و دولت وقت موقوفات و علما را از بین برده بود.
وی با بیان اینکه موقوفات بعد از انقلاب اسلامی و به برکت امام خمینی(ره) احیا شد، یادآور شد: بنای پهلوی اول بر از بین بردن روحانیت بود لذا موقوفات که نقش پشتوانه روحانیت را داشت، را از بین برد. در شمیران و مناطق مختلف تهران موقوفات را فروختند و به تعبیر خود دبیرستان و دبستان ساختند.

ممنوعیت خوردن چای و حرام بودن سیگار در مسجد لرزاده

وی با اشاره به ممنوع بودن بعضی رفتارهای عادی مثل خوردن چای در مدرسه لرزاده، از سلوک تربیتی مرحوم برهان تجلیل کرد و گفت: سیگار کشیدن در نظر آیت الله برهان از محرمات مسلم بود و ایشان می گفت به ۲۰ سبب سیگار کشیدن حرام است. ایشان در عین حالی که فردی بسیار تمیز و مرتب بودند و همواره بر لباس اتوکشیده طلاب تأکید داشتند، اما با نوع تربیت خاصی که نسبت به طلاب داشتند آنها را اشخاصی سختکوش تربیت کردند به همین جهت در زیر شکنجه های سخت رژیم پهلوی شاگردان ایشان توانستند مقاومت کنند.
وی افزود: این سبک زندگی است که سازنده است و به تنهایی عقیده کافی نیست یعنی در کنار درس اخلاق از همه مهمتر عمل به اخلاق باید وجود داشته باشد. مرحوم برهان برای تأمین هزینه های مدرسه لرزاده چندین بار خانه اش را گرو گذاشت چون به شدت به بحث روحانیت اهمیت می دادند. من در میان همه اساتیدم مرحوم برهان را هیچگاه فراموش نمی کنم. معمولا خانه های کنار مسجد ارزان است، اما نوع سلوک و اخلاق مرحوم برهان سبب شد که خانه های اطراف مسجد لرزاده دو برابر قیمت پیدا کند و مؤمنان علاقمند بودند که در کنار مسجد خانه بخرند و این از برکات و زحمات ایشان بود که وی را به الگو تبدیل کرد.
آیت الله مهدوی کنی در پایان به ائمه جماعات حاضر در این مجلس تأکید کرد: مهمترین چیزی که برای روحانی لازم است تعلیم و تربیت است ولو اینکه مسجدتان حجره نداشته باشد اما چند بچه را بیاورید و آنها را درس بدهید.

/۶۲۶۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.