خام‌فروشی در صنعت نفت مصداق آتش‌زدن اسکناس برای گرم‌شدن است

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

4-360.jpg

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با اشاره به این‌که در حال حاضر صنایع پتروشیمی نیمه‌خام فروشی می‌کنیم، دغدغه وزارت نفت تاکنون در حوزه صادرات صنایع تکمیلی پتروشیمی نبوده است.

به گزارش تفسیری خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد زیار در نشست مشترک معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و نمایندگان تشکل ها و انجمن های حاضر در نمایشگاه ایران پلاست، اظهار نمود: در صنایع پتروشیمی نیمه خام فروشی می کنیم و مواد اولیه خام را فقط یک بار فر آوری نموده و به بازار عرضه می کنیم که نیمه خام فروشی محسوب می گردد؛ مصداق خام فروشی استفاده از نفت خام برای تولید انرژی است، مثل آتش زدن اسکناس برای گرم شدن.

وی با اشاره به این‌که همانطور که می دانید منابع هیدرو کربنی دنیا در حال اتمام است و تا سال ۲۰۲۰ ( تا ۱۵ سال آینده) دیگر نام طلای سیاه به طلای نایاب و کم یاب باید تغییر داده شود، افزود: صنایع پتروشیمی سهم بزرگی از بازار صادرات غیر نفتی دارد و در حدود ۱۴ میلیارد دلار صادرات در این حوزه انجام شده است، چنانچه در صنایع پایین دستی یا تکمیلی سرمایه گذاری نموده بودیم در حال حاضر ارز آوری بیشتر و تقویت امنیت ملی داشتیم و ایجاد اشتغال می شد.

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی با تاکید بر این که باید تلاش کنیم تا از انرژی های دیگر مثل انرژی اتمی، باد، خورشید، آب و… برای تولید برق و انرژی استفاده کنیم، گفت: با این کار از مواد هیدروکربنی که بسیار با ارزش می شوند استفاده نمی کنیم. باید توجه داشت که تاکنون دغدغه وزارت نفت در حوزه صادرات صنایع تکمیلی پتروشیمی نبوده و از سال قبل به این حوزه ورود نموده است.

زیار با اعلام این خبر که مراحل تحقیقاتی آمایش سرزمین کل ایران با رویکرد توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی به اتمام رسیده است ابراز امیدواری نمود که عملیات اجرایی آن هم به سریعی اجرا شود و ادامه داد: تعیین شرح خدمات آمایش کار نو و عظیمی به لحاظ مطالعاتی است.

وی با بیان این که برنامه استراتژی و راهبرد ملی توسعه صنایع پتروشیمی در حال تدوین است، تصریح نمود: پس از نهایی شدن برنامه استراتژی به تصویب هیات وزیران خواهد رسید و مشخص خواهد شد که موقعیت ایران در جدول مختصات منطقه در چه وضعیتی قرار دارد و در چه مقطعی باید توسعه داشته باشیم.

او افزود: هدف این برنامه صادرات است و FS و PFS به منظور کشف و فتح بازارهای منطقه تدوین شده است؛ صنایع فعال نیز در کشور با رویکرد تامین بازار داخل سرمایه گذاری می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی با بیان این که مدل توسعه ای که در نظر گرفته شده، مدل پتروشیمی – شهرها است، اظهار نمود: تجارب ملل دیگر را گرفته و در کشور بومی سازی نموده ایم؛ مراکزی می باشند که با صنایع تکمیلی پتروشیمی متجانس در کنار هم قرار می گیرند.

وی ادامه داد:به عنوان مثال در پتروشیمی کرمانشاه که پلی اتیلن سنگین تولید می گردد، یک پتروشیمی – شهر ایجاد می کنیم که صنایع تکمیلی پتروشیمی که خوراکشان پلی اتیلن سنگین است نیز در کنارشان قرار گیرد و از خدمات متقابل استفاده نمایند. به عنوان مثال ممکن است که انبار محصول و مواد اولیه مشترک ،تعمیرات مشترک و آموزش مشترک و سیستم اداری و مالی مشترک و ترابری و لجستیک مشترک و از همه مهمتر کنسرسیوم مواد اولیه و صادرات مشترک داشته باشند.

زیار با اشاره به این که پتروشیمی – شهرها جزو مناطق ویژه محسوب می شوند، گفت: پتروشیمی – شهرها از مزایای شهرکهای صنعتی برخوردار می شوند و از سوی دیگر شامل قرارداد تضمین خوراک هم می شوند و خارج از سیستم توزیع مثل بورس و یا قراردادهای بلند مدت می توانند از بالا دست خود موا اولیه دریافت نمایند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.