خبرنگار در کلام هرمز شجاعی‌مهر

هرمز شجاعی مهر، مجری و گوینده باسابقه رادیو و تلویزیون جسارت، صداقت و عشق را سه شرط لازم برای خبرنگار شدن عنوان کرد.

شجاعی مهر مجری و گوینده در توصیف ویژگی ‌های لازم برای خبرنگار به ایسنا گفت: برای خبرنگار شدن و به طور کلی در رسانه کار کردن، سه شرط لازم وجود دارد؛ اول جسارت، دوم صداقت و سوم عشق. خبرنگار باید عاشق این کار باشد. اگر عاشق  باشد صداقت و جسارت را هم با خود دارد. اگر شخصی این سه ویژگی را ندارد به نظرم قدم در این راه نگذارد؛ چرا که هم به نفع خودش است و هم به نفع جامعه.

شجاعی‌مهر وظیفه اصلی و مهم خبرنگار را تبیین مسائل پیچیده به زبانی ساده برای مردم عنوان کرد و گفت: به عقیده من خبرنگار شخصی است که می‌تواند مسائل و موضوعات پیچیده اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و … را برای مردم شفاف‌تر و روشن‌تر کند. به زبان ساده‌تر مردم را متوجه این می‌کند که چه اتفاقی دارد می‌افتد. رسالت خبرنگار  همین توجیه کردن مردم است. حالا برای بررسی اینکه در کشور ما رسالت خبرنگار به درستی انجام شده و جایگاهش درست است یا نه باید به جسارت خبرنگار توجه کنیم. خبرنگار هر چقدر جسورتر و عاشق‌تر باشد و با عشق در این راه قدم گذاشته باشد قطعا در این‌کار موفق‌تر است.

این مجری درباره میزان اعتمادش به خبرنگاران و اخباری که از طریق آنان به  مردم می‌رسد توضیح داد: من اصولا سعی می‌کنم به آدم‌ها اعتماد داشته باشم.  گاهی خبرنگار ها برای اینکه کارشان را زیباتر و باشکوه‌تر جلوه دهند، ممکن است در انعکاس خبر مبالغه هم بکنند. اما به نظرم کار ژورنالیستی همین است و باید این اتفاق بیفتد. من خبرنگاران را آدم‌های صالح جامعه می‌بینم و چون دسترسی به اطلاعات از طریق خبرنگاران امکان پذیر است، اعتماد لازم را به آن‌ها دارم.

شجاعی‌مهر در پایان گفت: وظیفه اصلی و اول خبرنگار شفاف سازی اتفاقات مختلف جامعه برای مردم است اما اگر بتواند انعکاس مشکلات و سختی‌های مردم را هم از زبان مردم به گوش مسوولان برساند،‌ خیلی خوب می‌شود. تصور می‌کنم این امکان مهیا است زیرا دسترسی به مسوولان برای خبرنگاران راحت تر شده و این امکان به آن‌ها داده شده تا به مسوولان دسترسی داشته و مشکلات را منتقل کنند اما اینکه مسوولان به حرف‌های خبرنگار توجه کنند یا نه حرف دیگری است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.