خطر ابتلا به بیماری های کلیوی در چه اشخاصی بیشتر است؟

دوشنبه ۱۵آبان۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

یک متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: بیماری مزمن کلیه با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی همراه است.

سیمین وحیدی در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه دیابت و پرفشاری خون شایع ترین علل بیماری های مزمن کلیه می باشند گفت: با انجام سالیانه آزمایش خون و ادرار می توان از این عارضه پیشگیری نمود.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: اندازه گیری GFR بهترین سنجش کارکرد کلیه به شمار می رود.

وی در ادامه افزود: بیماری های مزمن کلیوی ناشی از غیر طبیعی بودن ساختاری یا کارکرد کلیه با بدون کاهش GFR در اشخاص مبتلا بروز می نماید.

دکتر وحیدی یاد آور شد: با استفاده از نشانگرهای آسیب کلیوی و اندازه گیری پروتئینوری و سویمافتاسیون ادراری می توان غیر طبیعی بودن کارکرد کلیه را مشخص نمود.

**پرتئیوزی نشانگر آسیب کلیه

دکتر وحیدی با بیان اینکه پروتئیوزی به افزایش دفع هر گونه پروتئین از ادرار گفته می گردد گفت: در این حالت پروتئین ها از جمله آلبومین و یا سایر پروتئین های سرم در ادرار وجود دارد.

وی همچنین افزود: نسبت طبیعی پروتئین به کراتینس ادرار کمتر از میلی گرم در گرم و نسبت طبیعی آلبومین به کراتی ادرار نیز کمتر از ۳۰ میلی گرم باید باشد.

دکتر وحیدی گفت: در صورتی که نسبت پروتئین به کراتی نیز در ۲ نوبت با فاصله ۱ تا۲ هفته مثبت باشد، تشخیص پروتئینوری دائمی عنوان می گردد.

** آلبومنین نشانگر حساس

این متخصص کلیه و مجاری ادراری یاد آور شد: آلبومین نشانگر حساس برای بیماری های مزمن کلیه ناشی از دیابت، پرفشاری خون و بیماری های گلومرولی است.

وی خاطر نشان نمود: در بیماری های غیر کلیوی مثل چاقی، التهاب و سرطان نیز آلبومنیوری می تواند وجود داشته باشد.

وی گفت : وجود خون در ادرار (هماچوری)، کیست های سلولی و تصویربرداری غیر طبیعی سایر نشانگرهای بررسی احتمال وجود آسیب های کلیوی می باشند./آق


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.