خنده بر هر درد بی‌درمان دواست

۶ م دیماه ،
ممتاز نیوز :همه‌‌ ما از موهبت خندیدن برخورداریم؛ ولی شاید ندانیم خندیدن داروی شفابخش طبیعی است، روح ما را جلا می‌بخشد و سبب شادشدن‌مان می‌شود. جالب این‌که خندیدن مسری است و سبب می‌شود چند نفری که دور هم می باشند احساس سرزندگی و جوانی کنند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از جام جم ؛ خنده‌‌درمانی یا شوخی‌درمانی استفاده از جملات یا کارهای خنده‌داری است که سلامت کلی را ارتقا می‌بخشد. خندیدن به‌کارگیری روند طبیعی روانی است که ناراحتی‌ها و استرس‌های بدنی و فکری را از بین می‌برد.

البته از خندیدن و خنداندن سال‌هاست که توسط پزشکان برای درمان استفاده می‌شود. برای مثال بعضی جراحان برای منحرف‌کردن فکر بیماری که در حال درد‌کشیدن است، ‌در زمان معالجه با جملات خنده‌دار ممکن است به کار خود سرعت بخشند‌ اما در حال حاضر با پیشرفت علم و بر اساس مطالعات دانشمندان تاثیر شگرف خندیدن بر سلامت بدنی اثبات شده است.

یکی از کسانی که ادعا می‌کند با خندیدن خودش را معالجه کرده است، نورمن کازین است. کازین در کتاب آناتومی یک بیماری در سال ۱۹۷۹ توضیح می‌دهد چگونه تماشا‌کردن فیلم‌های کمدی در درمان او موثر بوده است.

در سال‌های اخیر، دانشمندان مطالعات بسیاری‌ روی خنده‌درمانی انجام داده‌اند. پس از ثبت حالات بیماران قبل و بعد از انجام خنده‌درمانی، دانشمندان متوجه شدند خندیدن به میزان بسیاری درد را کاهش داده است. ترشح هورمون‌های استرس‌زا بسیار پایین آمده‌ و سیستم ایمنی بدن آنها بالا رفته است‌.

امروزه مردم از خنده‌درمانی استقبال بسیاری می‌کنند. مجله‌های معتبر پزشکی، اطلاعیه‌های مهمی در این باره چاپ می‌کنند و مردم را از تأثیرات معجزه‌آسای خندیدن آگاه می‌کنند. در بسیاری از بیمارستان‌ها خنده‌درمانی را در کنار سایر درمان‌های رایج ارائه می‌کنند.

یکی از بیماری‌هایی که خنده‌درمانی اثر بیشتری در آن دارد، سرطان است. جالب است بدانید خنده‌درمانی در بیماری‌های وخیم بهتر جواب می‌دهد. خندیدن به بیمار کمک می‌کند به طور طبیعی احساس بهتری راجع به خود و جهان اطراف داشته باشد. در زمان خنده هیچ فکر دیگری به مغزتان نمی‌آید. چند دقیقه در روز بخندید و ببینید چه حسی دارید. بیمارانی که روند درمان سرطان را پشت سر می‌گذارند با خنده‌درمانی سریع‌تر درمان می‌شوند. ‌بر اساس تحقیقات انجام‌شده فواید خنده‌درمانی به شرح زیر است:

افزایش سیستم ایمنی بدن، بهبود گردش خون، افزایش ورود اکسیژن به بدن، سرحال آوردن قلب و شش‌ها، آرامش‌بخشیدن به تمام عضلات بدن، ترشح بیشتر اندورپین که در‌واقع مسکن طبیعی بدن است، کمک به هضم غذا و از بین بردن دردهای معده، کم‌کردن درد، متعادل‌کردن فشار خون، بهبود عملکرد حافظه و خلاقیت مغز.

علاوه بر فواید فیزیکی، خنده بر روح و روان هم تأثیر می‌گذارد، دیدگاه منفی را از بین می‌برد، استرس و تنش را کاهش می‌دهد، آرامش را افزایش می‌دهد، کمک می‌کند خواب بهتری داشته باشیم، کیفیت زندگی را بالا می‌برد و روابط اجتماعی را محکم‌تر می‌کند.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.