درخواست هلال احمر از دستگاه های متولی امدادرسانی برای رعایت اصول حاکم بر مدیریت بحران

‘احمدرضا شجیعی’ ‌روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، با تعریف نظریه (دکترین) مدیریت بحران در پوشش سریع امدادی به انواع حوادث و سوانح یاد شده گفت: دکترین مدیریت بحران مجموعه ‌ای از اصول بنیادین امدادرسانی در حوادث است که تمامی منابع،راهبردها،سیاست‌ها،برنامه ‌ها و اقدامات ملی را جهت پشتیبانی اثربخش و کار آمد از اهداف مدیریت بحران در امر امدادرسانی به آسیب دیدگان حوادث بسیج، هدایت و به کارگیری می‌کند.

وی افزود:شاخص‌های یک دکترین موثر در مدیریت بحران شامل شاخص های یکپارچه سازی و هم افزایی،هماهنگی و هدایتگری،هدف محوری، شفافیت،مسوولیت ‌پذیری راهبردی ،اثربخش‌سازی مدیریت رویکرد آینده گرایانه، واقعیت‌گرایی و قابلیت تحقق شاخص مفهوم محوری است.

وی افزود:وقتی سازمانی امدادرسان مدیریت بحران را به عنوان فرمانده مستقل حادثه ، سانحه و یا فاجعه بر اساس کلیات و سیاستهای تعریف شده مدیریت بحران در منطقه آسیب دیده و متاثر از نوع حادثه برعهده می گیرد، باید بر اساس شاخص های یاد شده راهبردی خود را برای اداره موثر و کارآمد بحران تدوین کنند.

قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: براین اساس، راهبردهای اولویت دار مدیریت بحران در پوشش امدادی به انواع حوادث و سوانح شامل راهبردهای پیشگیری از وقوع بحران، رشد و توسعه پایدار و متوازن، پژوهش و آموزش، هماهنگی و تلاشها و فعالیتهای دستگاه ها و نهادهای مربوط در راستای پیشگیری از وقوع بحران، قوانین و مقررات و شیوه نامه های پیشگیری از وقوع بحران و نظام آمار و اطلاعات عنوان شده است.

شجیعی اظهار داشت:تقویت فرهنگ ایمنی و پیشگیری از وقوع بحران، تقویت زیرساخت های سیاسی،برنامه ریزی و تخصیص منابع، راهبردهای آمادگی برای وقوع بحران،اطلاع رسانی عمومی و تخصصی برای آمادگی در بحران و برقراری ترتیبات موثرساختاری برای ایجاد هماهنگی در فرایندهای کسب آمادگی در برابربحران از دیگر برنامه های دکترین و اصول حاکم بر مدیریت بحران های طبیعی و غیرطبیعی است.

وی افزود:وجود زیر ساخت ها و بسترهای مناسب ارتباطی و مخابراتی، طراحی و استقرار نظام‌های پشتیبانی با رویکرد آمادگی در برابر بحران، ایجاد سیستم های اطلاعات مدیریت، تقویت فرهنگ آمادگی در برابر بحران، نظام مستند سازی از سوابق و تجربیات بحران‌های قبلی و وجود نظام ارزیابی و پایش در رابطه با فرایندهای آمادگی در برابر بحران از دیگر وظایف مدیران بحران با توجه به دکترین و اصول حاکم برمدیریت بحران است.

طبق هشدار کمیته اضطراری فجایع طبیعی (DEC)، هم اکنون بیشترین نگرانی های سازمان های امدادرسان جهان در مورد وقوع زلزله در شهرهای بزرگ جهان از جمله تهران، استانبول در ترکیه و کاتماندو در نپال است.

اجتمام**۷۰۲۹*۱۵۸۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۰۴۷۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.