در باره سرویس گفت‌وگوی ویدئویی گوگل

جام جم آنلاین: سال گذشته Google Hangouts وقتی به‌عنوان بخشی از سایت شبکه اجتماعی گوگل یعنی گوگل‌پلاس عرضه شد، بسیاری درباره استفاده از آن تردید داشتند؛ چرا باید از یک سرویس گفت‌وگوی ویدئویی که برپایه مرورگر است، به‌جای چیزی مثل اسکایپ، iChat یا FaceTime استفاده کرد؟ ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که Google Hangouts نه‌تنها سرگرم‌کننده بلکه بسیار مفید است.

 مهم نیست که شما درحال سازماندهی یک بازی هماهنگ بین گروه‌های مختلف در جهان هستید یا یک ملاقات را ترتیب می‌دهید یا حتی با دوستان خود صحبت می‌کنید، این سرویس توانسته است امکاناتی هوشمند برای ساده‌تر‌کردن استفاده از آن به کاربر خود ارائه کند.

چیزی که احتیاج دارید

از آنجا که Hangouts برپایه مرورگر است، شما نیازی به دانلود‌ یک برنامه کاربردی برای شروع نخواهید داشت. ولی حتما دو چیز نیاز دارید: یک حساب گوگل‌پلاس و افزونه Google Talk (که البته هردوی آنها برای نصب و تنظیم‌ بسیار راحت است، مگر این‌که در حساب گوگل‌پلاس خود وارد نشده باشید که در آن صورت کمی دچار مشکل خواهید شد).

طبیعتا مانند هر سرویس گفت‌وگوی ویدئویی دیگر، شما به یک میکروفن و یک دوربین نیز احتیاج خواهید داشت. خوشبختانه اگر از هر دستگاه مک، رایانه شخصی، iOS یا دیگر ابزار موبایل ـ که در چهار سال گذشته ارائه شده‌ است ـ‌ استفاده می‌کنید، میکروفن و دوربین را دراختیار خواهید داشت.

چگونه شروع کنیم؟

هنگامی که برای داشتن یک گفت‌وگوی ویدئویی آماده شدید، صفحه Google Hangouts را باز کنید. در آنجا گزینه‌های مختلفی وجود دارد که براساس نوع گفت‌وگوی ویدئویی که می‌خواهید داشته باشید، می‌توانید آنها را انتخاب کنید.

می‌توانید به گروهی که توسط یکی از اعضای گوگل‌پلاس ایجاد شده است و درحال گفت‌وگو هستند، بپیوندید. این قابلیت شبیه اتاق‌های گفت‌وگویی است که سال‌ها پیش بسیاری از آنها استفاده می‌کردند با این تفاوت که این گروه‌ها تنها ده شرکت‌کننده دارند.

اگر می‌خواهید تعاملات Hangout خود را محدود کنید می‌توانید آن را روی یک Hangout On Air (Hangout روی آنتن) تنظیم کنید که به‌وسیله کسب‌وکارها یا اشخاصی مانند موسیقیدان‌ها، هنرمندان و دانشمندان ایجاد شده‌ است. در این حالت شما نمی‌توانید با دیگران سهیم شوید، ولی از طریق یک جریان ویدئویی می‌توانید یوتیوب ببینید و گوش دهید.

این قابلیت توانست با پخش مستقیم تصاویر ارسالی تلسکوپ‌های فضایی عبور زهره از مقابل خورشید، بهترین تجربه تماشای جریان ویدئویی را برای بسیاری از کاربران خود رقم بزند.

آخرین گزینه که احتمالا شما بیشترین استفاده از آن را خواهید کرد، این است که Hangout خود را کلید بزنید. گوگل در صفحه Hangouts یک دکمه زیبا و برجسته به‌نام Hang Out ارائه کرده است؛ با کلیک روی آن می‌توانید هرکسی را که می‌خواهید به گفت‌وگوی ویدئویی خود دعوت کنید.

به‌طور پیش‌فرض Hangout شما روی گزینه «اطرافیان من» تنظیم شده است که گفت‌وگوی ویدئویی شما را با شخصی که دوست شماست، فراهم می‌کند.

می‌توانید این امکان را به‌وسیله انتخاب گروه‌های خاص، گروه‌های توسعه‌یافته (دوستان افرادی که در قلمرو شما وجود دارند) یا پخش عمومی (در دنیای گوگل‌پلاس) محدود یا گسترده‌تر کنید.

اگر گروه‌ها مد نظر شما نیستند، می‌توانید اسامی یا آدرس‌های ایمیل افراد خاص را تایپ و با استفاده از انتخاب آنها از طریق فهرست قابل پیمایش سمت راست، افراد مورد نظرتان را گزینش کنید.

هنگامی که فهرست خود را انتخاب کردید می‌توانید نام محل گفت‌وگوی ویژه خود را مشخص و شیوه پخش آن را در اینترنت انتخاب کنید. در نظر داشته باشید برای این کار باید یک حساب یوتیوب داشته باشید. همچنین اگر محل گفت‌وگوی خود را عمومی کردید، می‌توانید ورود افراد دیگر را به آن محدود کنید.

آماده، حرکت

بعد از این‌که دکمه بزرگ آبی Hang Out را فشار دادید برای انتظار به صفحه Hangouts فرستاده می‌شوید. این صفحه درواقع علاوه بر صدا و ویدئوی تنها، برخی قابلیت‌های دیگر را به کاربر ارائه می‌کند. قابلیت‌هایی نظیر برنامه‌های کاربردی وب، گفت‌وگوی متنی، به‌اشتراک‌گذاری صفحه و جلوه‌های ویدئو. البته ابتدا بهتر است با حالت پایه‌ای شروع کنید.

کار‌کردن با صدا و ویدئو بسیار ساده است؛ تصویر کوچک‌شده شما در پایین صفحه‌نمایش داده می‌شود و شخصی که در حال صحبت است با تصویر بزرگ‌تر در بالای ردیف تصاویر کوچک قرار دارد.

به‌وسیله کلیک‌کردن روی تصویر یک شخص خاص می‌توانید آن فرد را در حالت سخنگو نگه دارید (در این حالت یک نوار آبی دور آن باز می‌شود) به این ترتیب آن شرکت‌کننده تا زمانی که انتخاب را با کلیک دوباره حذف نکرده‌اید، سخنگو خواهد ماند.

می‌توانید خود یا دیگران را با بردن نشانگر ماوس روی تصویر فرد مورد نظر و کلیک روی آیکون میکروفن، بی‌صدا کنید. همچنین می‌توانید صدا یا تصویر خود را به‌وسیله کلیک‌کردن آیکون‌های میکروفن یا دوربین در گوشه بالا سمت راست پنجره قطع کنید. اگر Hangouts به ورودی صحیح میکروفن یا ویدئو متصل نشد، می‌توانید روی آیکون چرخ‌دنده کلیک کرده و تنظیمات خود را برای برطرف‌کردن مشکل تنظیم کنید.

زمانی که گفت‌وگوی ویدئویی شما تمام شد، می‌توانید چیزهای دیگر را نیز تجربه کنید. گفت‌وگوی متنی شیوه‌ای خوب برای انتقال اطلاعاتی است که شاید بعدا مورد استفاده قرار بگیرد (اطلاعاتی نظیر شماره تلفن، آدرس و نام کتابی که طرف مقابل پیشنهاد می‌کند) همچنین اشتراک‌گذاری صفحه به شخص اجازه می‌دهد به‌جای دیگر افراد روی رایانه آنها تغییراتی ایجاد کند.

یکپارچه‌سازی با گوگل داکز نیز برای مشارکت و به‌اشتراک‌گذاری اسناد فوق‌العاده است؛ در حالی که شما روی یک سند در قسمت اصلی Hangouts کار می‌کنید، گفت‌وگوی ویدئویی شما کوچک می‌شود.

آخرین قابلیت Hangouts است. این قابلیت کم و بیش شبیه یک کمد از وسایل مجازی است. می‌توانید یک کلاه کودکانه یا یک عینک که موقعیت آنها با حرکات شما تغییر می‌کند روی سر خود قرار دهید. البته نمی‌توانید از این وسایل درخصوص دیگران استفاده کنید، ولی کماکان این قابلیت می‌تواند کمی شما را سرگرم کند.

همچنین شما می‌توانید نرم‌افزارهای وب دیگری نیز اضافه کنید (گوگل برنامه‌های کاربردی قدرتمند مختلفی دارد که شامل نمایش اسلاید‌ها، doodleها، بازی، تماشای ویدئوهای یوتیوب به‌صورت همزمان و اضافه‌کردن افراد دیگر به فهرست ویدئوتان است)، ولی می‌توانید تمام برنامه‌های کاربردی را که اخیرا اضافه کرده‌اید، به‌وسیله کلیک‌کردن روی تب «تازه‌ها» مشاهده کنید.

سرویس‌های دیگر مانند پلتفرم مجازی رومیزی Roll20 می‌تواند با کلیک یک دکمه به سرویس Hangouts گوگل متصل شود.

پایان گفت‌وگو

ترک یک گفت‌وگو شاید ساده‌ترین کاری باشد که می‌شناسید: تنها کافی است پنجره آن را ببندید یا حتی می‌توانید از دکمه خروج که در گوشه بالا سمت راست آن قرار دارد، استفاده کنید.

البته گوگل شما را دوباره به صفحه اصلی Hangouts بازمی‌گرداند که می‌توانید این کارها را از ابتدا انجام دهید یا موضوع دیگری برای گذراندن وقت پیدا کنید.(جام جم – ضمیمه کلیک)

محمدحسین کردونی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.