در روز نخست نشست شورای حکام آژانس چه گذشت؟

ˈعلی اصغر سلطانیهˈ سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه همزمان با نخستین روز برگزاری نشست شورای حکام، ˈلحاظ شدن ملاحظات مربوط به امنیت ملی ایرانˈ و همچنین ˈتحویل مدارک ادعاییˈ را دو شرط توافق ایران با آژانس برای دستیابی به مدالیته جدید دانست.

سلطانیه تصریح کرد: ˈتا زمانیکه ملاحظات اصلی مرتبط با امنیت ملی ایران و همچنین خواسته اصولی ما مبنی بر تحویل مدارک ادعایی توسط آژانس در متن درج نشود، چارچوب مورد نظر ، مورد توافق قرار نخواهد گرفتˈ.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعاهای مطرح شده در خصوص مذاکرات ایران و آژانس را ˈبی اساس و جعلیˈ خواند و گفت: همانگونه که در چند سال گذشته ثابت کرده ایم به تعامل خود با آژانس در اثبات بی اساس بودن ادعاها ادامه می دهیم ولی بی تردید بایستی ابتدا چارچوب نحوه کار تعیین شود.

سلطانیه تصریح کرد: در آن چارچوب باید ملاحظات امنیتی ما به عنوان یک ضابطه، قطعا لحاظ شود.

ساعتی پس از این اظهار نظر سفیر و نماینده ایران در آژانس؛ یوکیو آمانو مدیرکل آژانس در جمع خبرنگاران به بخشی از آن پاسخ داد.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوالی در مورد تقاضای ایران برای دسترسی به اسنادی که ادعا می شود پایه و اساس سوء ظن آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران است، گفت که آژانس آماده است این مدارک را ˈدر زمان مناسبˈ ارایه کند.

هرچند که آمانو اشاره نکرد این زمان مناسب، کی خواهد بود ولی سلطانیه روز دوشنبه خبر داد که مشورت هایی در خصوص دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس در حال انجام است که در صورت توافق، محل و تاریخ آن اعلام خواهد شد.

البته آمانو در خصوص شرط دوم ایران یعنی ˈلحاظ شدن ملاحظات مربوط به امنیت ملی ایرانˈ هنوز اظهار نظری نکرده است.

اروپام ۱۳۴۴**۱۵۹۷

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.