در صورت نبود مقام معظم رهبری در خوزستان، اهواز حتما سقوط می‌کرد

اردیبهشت ۱۴۰۳

امیرسرتیپ ذاکری در نشست تخصصی عملیات آزادسازی سوسنگرد:

پیشکسوت دفاع مقدس و افسر اطلاعاتی لشگر ۹۲ زرهی خوزستان با اشاره به نقش مقام معظم رهبری در آزادسازی سوسنگرد گفت: اگر ایشان در آن مقطع حساس در خوزستان نبودند سوسنگرد و اهواز حتما سقوط می‌کردند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، امیر سرتیپ سیدتراب ذاکری از پیشکسوتان دفاع مقدس و افسر اطلاعاتی لشگر ۹۲ زرهی خوزستان در نشست تخصصی بررسی و تحلیل سلسله عملیات‌های غرب اهواز در سال اول جنگ به ویژه عملیات آزادسازی سوسنگرد با محوریت تبیین و تشریح جایگاه مقام معظم رهبری در عملیات مذکور که در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) برگزار شد، اظهار داشت: باید پرسید که چرا غرب اهواز کانون توجه رژیم صدام بود زیرا آن‌ها می‌دانستند اگر به اهواز دسترسی یابند قطعا به هدف خود برای اشغال ایران دست می‌یافتند لذا لشگر پنج مکانیزه و نه زرهی را در غرب اهواز و لشگر ده زرهی و یک مکانیزه را در شمال غرب اهواز قرار دادند.

وی افزود: لشگر پنج مکانیزه بعثی‌ها در روز چهارم جنگ به پانزده کیلومتری غرب اهواز رسید و تابلوی آن را در تلویزیون عراق نشان دادند سپس بستان را اشغال کرده و در ارتفاعات الله اکبر روبروی سوسنگرد مستقر شدند.

امیر ذکری تصریح کرد: از روز چهارم تا روز نهم جنگ عراقی‌ها نه عملیات تهاجمی برای رسیدن به جاده حمیدیه به جاده سه راهی سوسنگرد انجام دادند که همه آن‌ها شکست خورد اما این عملیات‌ها در جنگ‌های نامنظم ثبت نشده است.

افسر اطلاعاتی لشگر ۹۲ زرهی خوزستان گفت: ستاد جنگ‌های نامنظم فرماندهی شهید چمران و زیر نظر مقام معظم رهبری بود که جا دارد نقش حضرت آقا در این ستاد و آزادسازی سوسنگرد گفته شود.

امیر ذاکری اظهار داشت: من به عنوان رئیس ستاد تشکیلات شهید چمران خدمت حضرت آقا بودم و در غرب اهواز هیچ نیرویی نداشتیم و فقط یک مقدار نیروهای سپاه، ژاندارمری، پلیس، دانشجویان افسری و نیروهای دکتر چمران بودند که هرکس کار خود را انجام دهد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در هماهنگ کردن این نیروها بسیار نقش داشتند و آن‌ها را جمع کردند و گفتند به خاطر اسلام، قرآن، خوزستان و کشور با هم هماهنگی داشته باشید.

امیر ذاکری تصریح کرد: به صراحت باید گفت که اگر حضرت آقا در خوزستان نبودند خوزستان و اهواز حتما سقوط کرده بود و اگر رژیم عراق به آنجا رسیده بود اهدافش محقق می‌شد.

پیشکسوت دفاع مقدس گفت: در این هنگام عراقی‌ها متوسل به شورای امنیت سازمان ملل شدند که قطعنامه ۴۷۹ صادر شد و ایران قبول نکرد لذا دشمن دیگر در جنوب کشور پیشروی نداشت و به از خودگذشتگی نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای مردمی معترف بود.

وی افزود: رئیس کل دیپلماسی عراق می‌گفت که ما باید روز سوم در شرق خوزستان نیروهای خود را الحاق می‌کردیم اما با توپ و تانک و نیروهای مردمی ایران متوقف شدیم لذا عراقی‌ها تا روز ششم نتوانسته بودند به رودخانه کرخه برسند.

امیر ذاکری تصریح کرد: تلاش و ایثار و جان‌فشانی‌هایی که صورت گرفت سبب شکست تهاجم گسترده بعثی‌ها شد و در خوزستان تدبیری به کار گرفته شد که سال‌ها باید دربارهٔ آن بحث شود که دشمنان را به شکست کشانید.

افسر اطلاعاتی لشگر ۹۲ زرهی خوزستان گفت: عراقی‌ها در ۱۷/۸/۵۹ دستور پدافندی صادر کردند و ما نیز در قرارگاه جنوب در ۲۷/۷/۵۹ دستور پدافندی صادر کردیم یعنی دشمن تثبیت شده بود لذا اگر به دستور پدافندی عراق با دیده اطلاعاتی نگاه شود می‌بینیم که قصد آن‌ها پدافند نبود بلکه هدف اصلی‌شان استقرار نیروها برای اشغال سوسنگرد، حمیدیه و اهواز بوده است بنابراین نیروهایی را در عقب برای احتیاط نگه می‌داشتند.

امیر ذاکری گفت: بسیاری از اشخاص می‌گویند به سوسنگرد حمله کرده و آنجا را آزاد کردیم اما نمی‌دانند چه وقایعی پشت آن بود که اگر به وقوع نمی‌پیوست چه می‌شد و نیروهای دشمن به سمت اهواز حرکت می‌کردند.

پیشکسوت دفاع مقدس خاطرنشان کرد: با توجه به این مسائل نقش مقام معظم رهبری در اینجا مشخص می‌شود که با توجه به حوادث ناگوار شب عملیات و ناهماهنگی‌ها ایشان ساعت ۲:۳۰ بعد از نیمه شب چه کارهایی کردند و چه دستوراتی از حضرت امام (ره) گرفتند و ما موفق شدیم در جبهه سوسنگرد را آزاد کنیم لذا اگر ایشان نبود سوسنگرد قطعا سقوط می‌کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران دربارهٔ نقش اقدام مخابراتی مقام معظم رهبری در این عملیات گفت: رهبر معظم انقلاب در دفتر ستاد نیروهای جنگ نامنظم شهید چمران حضور داشتند که برای بررسی و بازدید یگان‌ها تشریف می‌آوردند اما وقتی از آن محل خارج می‌شدیم ارتباطات مخابراتی فوق‌العاده وسیع نیز با یگان‌ها داشتند و بی‌سیم همیشه همراهشان بود و فرمان‌ها را ابلاغ می‌فرمودند.

وی خاطرنشان کرد: بایدتوجه کرد که امام خمینی (ره) برای شکست حصر آبادان قید زمانی تعیین نکردنداما برای آزادسازی سوسنگرد قید زمانی تعیین کردند و گفتند که فردا (۲۶ آبان ۵۹) سوسنگرد باید آزاد شود و این دقیقا در مقابل مخالفت‌های بنی‌صدر برای این عملیات بود لذا حضرت امام (ره) با تعیین سرتیپ شهید فلاحی به عنوان مباشر خود در این عملیات به طور غیرمستقیم از بنی‌صدر خلع ید کردند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.