دسترسی به شبکه‌های تلویزیونی از خطوط تلفن

جام جم آنلاین: معاون مجازی سازمان صدا و سیما روز دوشنبه در نشستی خبری ضمن تشریح برنامه‌های جشنواره‌های فیلم کوتاه و پویانمایی فضای مجازی، از راه‌اندازی آی‌پی مدیا (رسانه‌ی مهر) خبر داد.

لطف‌الله سیاهکلی درباره‌ی آی‌پی مدیا گفت: سازمان صدا و سیما فرصتی را فراهم کرده تا به رسانه‌ای بر روی بستر اینترنت برسیم. این سیستم با دو مگابایت سرعت در ثانیه بر روی سطح تلفن است و مردم می‌توانند صوت و تصویر درخواستی ،‌ اینترنت‌، موتور جست‌وجوگر و سایر خدماتی که لازم دارند روی آن دریافت کنند.

وی ادامه داد: قابلیت دسترسی به کانال‌های تلویزیون بسیار زیاد و تقریبا نامحدود است و امکان دستری به آن از طریق کابل نوری و تلفن فراهم شده است.

سیاهکلی در توضیح بیشتر درباره این سیستم عنوان کرد؛ این تلویزیون یک تلویزیون کابلی نیست. معمولا در دنیا سیستم‌های این چنینی با عنوان آی‌پی تی‌وی معروف است اما سیستمی که ما راه‌اندازی کرده‌ایم آی‌پی مدیا است؛ یعنی همه‌ رسانه‌ها بر روی آن قرار دارند. معمولا تلفن‌، اینترنت‌، فکس و تلویزیون جدا از یکدیگر هستند، اما بر روی آی‌پی مدیا که نام فارسی‌اش را «رسانه مهر» گذاشته‌ایم، همه آنها به صورت هم زمان قابل دسترسی هستند.

سیاهکلی ادامه داد: آی‌پی مدیا تولید خودمان است و در تولید آن با هیچ گزینه خارجی مشارکت نداشته‌ایم. نرم افزار و سخت افزار آن کار خودمان است در حال حاضر در تهران نزدیک به هزار مشترک از این سیستم استفاده می‌کنند و امیدوارم با همکاری همه رسانه‌ها و همدلی آنها استفاده از آن فراگیر شود.

او همچنین تاکید کرد: سیستم ما با هزینه‌های اندک فنی قابلیت‌های بالایی دارد و بر روی بستر مخابرات تلفن فعالیت می‌کند. به همین دلیل هزینه‌ها کم و سرعت انتشار بالاست. بنابراین امیدواریم طی سال‌های آینده در تمام کشور قابل استفاده باشد.

معاون مجازی سازمان صدا و سیما همچنین درباره‌ی هزینه‌های آی‌پی تی‌وی توضیح داد: این سیستم هزینه اشتراکی معادل هزینه ای‌دی‌اس‌ال دارد و بین حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان به صورت ماهانه هزینه خواهد برد.

لطف الله سیاهکلی بخش دیگری از این نشست را به تشریح فعالیت‌های نخستین جشنواره فیلم کوتاه و پویانمایی فضای مجازی اختصاص داد و اعلام کرد، این جشنواره که به فیلم‌ها و انیمیشن‌های زیر پنج دقیقه می‌پردازد، بر روی دو سایت مهرنما و باشگاه ایرانیان قابل دسترسی است و قرار است به صورت سالیانه برگزار شود. جشنواره امسال از امروز شروع می‌شود و مهلت ارائه آثار تا ۱۵ مهرماه خواهد بود.

او گفت: دهم آبان ماه اختتامیه اولین دوره جشنواره برگزار می‌شود و با توجه به دو بخش جشنواره و برگزیدگان ویژه‌، اول‌‌، دوم‌ و سوم حدود ۶۰ جایزه به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

سیاهکلی همچنین اشاره‌ای به فضای مجازی کرد که نوع و کارکرد رسانه‌ها را تغییر داده و افزود: تا به این تاریخ رسانه‌ها شامل کتب،‌ مجله‌، رادیو و تلویزیون توسط متخصصیان اداره می‌شدند و اندیشه‌های متخصصین برای مردم منتشر می‌شد. در دوره جدید دو اتفاق افتاد که فضا را عوض کرد. یکی اینکه در کنار متخصصان تولید محتوا برای کاربران هم فراهم شد یعنی کاربران از یک سو می‌توانند مصرف کننده و از سوی دیگر تولید کننده باشند. از سوی دیگر هم امکان ایجاد رسانه توسط مخاطب فراهم شد. تا به امروز رسانه‌ها توسط افراد خاصی ایجاد می‌شدند که از نهادهای دولتی و حکومتی مجوز می‌گرفتند، اما با توجه به رسانه‌های نوین هر کاربری می‌تواند برای خودش رسانه ایجاد کند. این دو اتفاق در تولید محتوای انبوه دگرگونی ایجاد کرده و باعث شده حافظه تاریخی مردم افزایش پیدا کند، چرا که هیچ اطلاعاتی از فضای وب پاک نمی‌شود.

وی افزود: سازمان در بیش از دو سال گذشته به این نتیجه رسیده که معاونت جدیدی به نام معاونت رسانه مجازی ایجاد کند این معاونت برای کامل کردن چرخه رسانه یک سازمان ایجاد شد. از آنجایی که رسانه‌ها معمولا یک طرفه هستند چنین سیستمی نمی‌تواند با مخاطب تعامل پرقرار کند به همین دلیل بود که سازمان تلاش کرد تا با استفاده از تکنولوژی‌های نوین از رسانه‌های جدید بهره بگیرد که حداقل فعالیت‌ آن مکمل بودن رسانه ملی است. در حال حاضر نیز ما چندین سایت اینترنتی را ایجاد کرده‌ایم که با مخاطبان در ارتباط هستند.

معاون مجازی سازمان صدا و سیما اذعان کرد:‌ خیلی از کشورها نزدیک ۲۰ سال است که تولید محتوا دارند و محتواهای خوب و بدی را عرضه می‌کنند اما ما به عنوان جامعه ایرانی مسلمان سهم محدودی در ارائه اطلاعات داشته‌ایم. اکثر اطلاعاتی هم که درباره ما روی فضای وب وجود دارد، توسط دشمنان تهیه شده و اگر فعالیت درستی انجام دهیم به تحلیل مقام معظم رهبری، برد با ماست.

او تاکید کرد: برگزاری این جشنواره نیز برای شناساندن ایران در فضای مجازی و جهانی شدن آن است؛ ما در هشت محور به فعالیت می‌پردازیم؛ خانواده، تمدن اسلامی و ایرانی و هویت ملی، جوان مسلمان و دنیای معاصر،‌ بیداری اسلامی‌، ایران‌شناسی‌، ایران ۱۴۰۴ و شعار سال جزو این موضوعات هستند. همچنین قوانینی در نظر گرفته شده است که مسؤولیت معنوی آثار را به شرکت‌کنندگان می‌سپارد. به علاوه شرکت‌کنندگان باید اخلاق رسانه‌ای را هم رعایت کنند.(ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.