دعوت کنفرانس امنیتی مونیخ از رئیس جمهور

ایران > دولت– ممتازنیوز:
یک سخنگوی کنفرانس امنیتی مونیخ امروز اعلام کرد: از رییس جمهوری ایران برای شرکت در پنجاهمین دوره از برگزاری نشست امنیتی بین المللی مونیخ که همه ساله با حضور سران ده‌ها کشور جهان برگزار می گردد، دعوت شده است.

این مقام کنفرانس امنیتی مونیخ که خواست نامش در خبر ذکر نشود روز پنج شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در برلین ضمن تایید خبر هفته نامه اشپیگل که از احتمال حضور حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در آلمان به منظور شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ خبر داده بود، گفت: از آقای روحانی برای حضور در پنجاهمین نشست امنیتی مونیخ دعوت شده است.

سخنگوی کنفرانس امنیتی مونیخ در عین حال خاطرنشان کرد: هنوز پاسخی از سوی تهران به این دعوت دریافت نکرده ایم و مشخص نیست که ایشان یا مقام دیگری از ایران در این نشست حضور خواهند یافت یا نه.

وی افزود: دعوت از رییس جمهوری ایران برای حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ همزمان با ارسال دعوت نامه برای مقام های سایر کشورهای جهان انجام شده است.

وولفگانگ ایشینگر سفیر سابق آلمان در آمریکا و رییس کنفرانس امنیتی مونیخ همواره در نشست های مقدماتی سالانه خود برای تشریح برنامه های این نشست بین المللی، ابراز امیدواری کرده است که نماینده ای از ایران در نشست امنیتی مونیخ حضور داشته باشد.

پنجاهمین نشست امنیتی مونیخ با حضور سران و مقام های سیاسی و امنیتی کشورهای مختلف جهان در روزهای ۳۱ ژانویه تا دوم فوریه در شهر مونیخ برگزار می گردد.

کنفرانس امنیتی مونیخ در سال ۱۹۶۲ توسط ادوارد هاینریش فن کلایست اشمنتسین، نظامی معروف آلمانی بنیان گذاشته شد و امروزه به عنوان معتبرترین گردهمایی مقامات ارشد سیاسی و امنیتی جهان شناخته می‌شود که با حضور مقام‌های دفاعی ده‌ها کشور جهان در شهر مونیخ آلمان برگزار می‌شود.

این کنفرانس ابتدا کنفرانس امنیتی بین المللی و نیز کنگرهٔ دفاع شناسی نام داشت و درخصوص سیاست های امنیت جهانی فعالیت داشت و هرساله در ماه فوریه در هتل بایریشه هوف در مونیخ آلمان برگزار می‌شد.

در کنفرانس مونیخ تصمیمی اتخاذ نمی‌شود و صرفا این اجلاس برای اظهار نظر، رایزنی و دیدارهای سیاسی در حاشیه نشست برگزار می گردد.

کنفرانس مونیخ به یکی از مجامع بین المللی ضروری در عرصه امنیت جهانی تبدیل شده و هر سال به طور ویژه به یک موضوع ضروری امنیت بین المللی می پردازد.

کنفرانس امنیتی مونیخ به سبب تشابه کمی و کیفی و بازتاب های آن با مجمع جهانی اقتصاد، به داووس امنیتی نیز شهرت دارد.

در این گردهمایی، سیاستمداران متخصص در امور امنیتی (معمولا وزیران امور خارجه و دفاع)، نظامیان کارشناس امور بین المللی و نیز بعضی از صاحبان صنایع تسلیحاتی از کشورهای مختلف جهان به بحث و بررسی درخصوص مسائل امنیت جهانی می پردازند.

جو بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا از جمله شخصیت هایی است که طی سال های قبل در این نشست بین المللی حضور یافته و به سخنرانی پرداخته است و انتظار می رود امسال نیز به همراه جان کری وزیر امور خارجه این کشور از مقام‌های سیاسی حاضر در این نشست باشد.

تاکنون علی لاریجانی به عنوان دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و منوچهر متکی و علی اکبر صالحی وزیران وقت امور خارجه ایران به نمایندگی از کشورمان در این نشست بین المللی حضور یافته و مواضع جمهوری اسلامی را درخصوص مسائل ضروری منطقه‌ای و بین المللی تشریح کرده اند.

علی اکبر صالحی سال قبل و در چهل و نهمین نشست امنیتی مونیخ در سخنانی صریح و شفاف، مواضع جمهوری اسلامی در استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای را تشریح کرد و با دلایل منطقی و قاطع به سوالات و ابهامات مطرح در اذهان حاضران این نشست بین المللی درمورد فعالیت های هسته‌ای ایران پاسخ داد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.