دلایل پایین بودن بهره وری در معادن/ جزئیات اصلاحات قانون معادن

محمدرضا بهرامن در گفتگو با مهر گفت: بهره‌وری در بخش معدن به دلیل بروز برخی مشکلات به خصوص ضعف نظارتی بسیار پایین، بروز کرده است و به دلیل اینکه متولیان نمی‌توانند مبانی قانونی را به خوبی اجرا کنند و موانع را از سر راه بردارند، این بهره‌وری پایین است.

نایب رئیس خانه معدن با اشاره به اینکه داشتن نگاه علمی در اکتشافات معدنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، افزود: داشتن نگاه علمی در بخش اکتشاف موجب افزایش بهره‌وری می شود، به همین دلیل باید در این خصوص نیز اقدامات موثری از سوی دولت و بخش‌خصوصی باید صورت گیرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، ضعف نظارتی و نبود زیرساخت‌های مناسب نیز بر کاهش بهره‌وری معادن کشور تاثیرگذار بوده است؛ البته در این میان باید به این نکته نیز توجه داشت که در صورتی که به دنبال بهره‌برداری اصولی از معادن کشور هستیم، باید ابتدا بخش خصوصی و سایر سرمایه‌گذاران را با این حوزه آشتی داده و فضا را برای حضور آنها در این عرصه فراهم‌ کنیم، چرا‌ که برای رونق این حوزه باید عموم مردم با معدن آشنایی پیدا کنند.

به اعتقاد بهرامن، داشتن سرمایه کافی و آگاهی از دیگر مواردی است که به رشد بهره وری منجر خواهد شد؛ البته این دو فاکتور در اصلاحیه قانون معادن داشتن آگاهی و سرمایه برای فعالان این بخش را در نظر گرفته است.

نایب رئیس خانه معدن ایران با اشاره به تاثیر در نظر گرفتن جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی بر رشد بهره‌وری معادن کشور نیز افزود: این موضوع از یک سو می‌تواند فرهنگ‌ سازی در بخش معادن را به همراه داشته باشد و از سوی دیگر می‌تواند نگاه مسئولان به این بخش را تغییر دهد.

بهرامن معتقد است که در حال حاضر بیشترین نگاه مسئولان به صنایع نفت، گاز و خودرو معطوف شده است که باید این نگاه تغییر کند تا به این طریق شاهد رشد بخش معدن در کشور باشیم.

وی با اشاره به برگزاری نخستین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران که هجدهم مهرماه برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: بهره‌وری، مزیت رقابتی در مسیر توسعه پایدار در ۳ محور گسترش فرهنگ بهره‌وری، توسعه زیرساخت‌های ارتقای بهره‌ وری و تقدیر از شرکت‌های بهره‌ ور در حوزه معادن و صنایع معدنی، از جمله محورهای آن است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.