ده فرمان کلیوی

گردآوری توسط گروه پزشکی و سلامت ممتازنیوز

ده فرمان کلیوی

 

 

 

۱٫آب بنوشید: 

 

خوردن آب از عادت‌های غذایی‌ای است که از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری و از شدت یافتن هر نوع سنگی جلوگیری می‌کند. نوشیدن آب سبزی‌های مختلف هم مفید است و به همین دلیل توصیه می‌شود این بیماران همراه و بین وعده‌های غذایی‌، آب معمولی یا آب سبزیجات بنوشند. بهتر است این مقدار آب، به ۲ تا ۳ لیتر در روز برسد. البته نوشیدن آب بیشتر به کسانی که سنگ‌های سیستیینی دارند، بیش از همه توصیه می‌شود.

 

 

۲٫از خوردن موادغذایی حاوی اگزالات، خودداری کنید:

 

 مواد غذایی منبع اگزالات مانند اسفناج، شکلات، انواع مغزها به‌خصوص بادام‌زمینی، زمینه تشدید سنگ‌کلیه را فراهم می‌کنند به همین دلیل بهتر است آنها را حتی به مقدار کم هم در برنامه‌غذایی روزانه‌تان نگنجانید.

 

 

۳٫آبلیموی تازه بخورید:

 

آبلیموی تازه

 

 آبلیمو دارای ترکیبی به نام سیترات است که دریافت آن مانع از تشکیل سنگ‌های کلسیمی‌ می‌شود، به همین دلیل به افرادی که سابقه سنگ‌کلیه دارند، توصیه می‌شود ۲ لیتر آب را با ۱۰۰ میلی‌لیتر آبلیموی تازه مخلوط کنند و در طول روز بنوشند. به این ترتیب زمینه بروز سنگ‌کلیه به‌خصوص در افرادی که سنگ‌های کلسیمی‌ دارند، به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند

 

 

۴٫گوشت‌سفید به‌جای گوشت قرمز:

 

 در وعده‌های غذایی اصلی‌تان، سینه‌مرغ یا ماهی گریل‌شده را کنار انواع سبزی‌های فصل میل کنید و سعی کنید تا جایی که امکان دارد، از مصرف گوشت‌قرمز بپرهیزید. فراورده‌های گوشتی و انواع کنسروها را از رژیمتان حذف کنید. این محصولات غذایی مملو از سدیم هستند و توصیه می‌شود افرادی که سنگ‌های کلسیم اگزالات دارند یا سنگ‌های آنها از نوع اسیداوریکی است، آنها را نخورند. البته بهتر است انواع کیک و شیرینی هم به دلیل آنکه بیکینگ‌پودر (ترکیب سدیم‌دار) دارند، مصرف نشود.

 

 

۵٫میوه فصل بخورید:

 

 از میوه‌های مناسب برای شما موز، آلو، هلو، سیب، گلابی و زردآلو هستند پس آنها را به عنوان میان‌وعده بخورید.

 

۶٫منابع منیزیم را فراموش نکنید:

 

 این ماده معدنی در سبزی‌های با برگ سبز تیره، سیب‌زمینی و غلات کامل یافت می‌شود. بررسی‌ها نشان داده‌اند خوردن منابع منیزیم از تشکیل سنگ در کلیه‌ها جلوگیری می‌کند بنابراین آنها را در رژیم غذایی روزانه‌تان قرار دهید.

 

 

۷٫برنج قهوه‌ای بخورید:

 

 

برنج قهوه ای

 

 نان تهیه شده از آرد سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای از خوراکی‌هایی هستند که به دلیل داشتن فیتات به کسانی که سابقه سنگ‌کلیه به‌خصوص سنگ‌های کلسیمی ‌دارند، توصیه می‌شود زیرا فیتات به کلسیم دریافتی در روده متصل می?شود و از تشکیل و حتی بزرگ‌شدن سنگ‌های کلسیمی‌ در کلیه‌ها جلوگیر میکند.

 

 

 

۸٫اگر سنگ‌ کلیه‌تان از نوع کلسیم‌اگزالات و کلسیم‌فسفات است:

 

 بهتر است میزان دریافت سدیم را کاهش دهید، مقدار گوشت، تخم‌مرغ و در کل منابع پروتئین حیوانی‌تان را در رژیم غذایی‌تان کم کنید. البته می‌توانید به اندازه کافی منابع غذایی کلسیم را نیز دریافت و در صورت لزوم مکمل کلسیم هم بگیرید (البته با مشورت پزشک معالج).

 

 

۹٫اگر سنگ کلیه‌تان از نوع اسیداوریک است: 

 

مقدار پروتئین حیوانی را در رژیم‌غذایی‌تان محدود کنید. لزومی ندارد که مقدار منابع پروتئینی به خصوص انواع گوشت را به حداقل برسانید.

 

 

۱۰٫در مصرف شکر حد اعتدال را رعایت کنید:

 

شکر

 

 مصرف شکر زیاد از عادت‌های بد غذایی است که باعث می‌شود جذب کلسیم و منیزیم مختل شود و احتمال ابتلا به سنگ‌کلیه در افرادی که سابقه این بیماری را دارند افزایش یابد. به همین دلیل بهتر است مصرف شکر و تمام خوراکی‌هایی که شکر فراوانی دارند، به حداقل برسانید

 

 

منبع : هفته نامه سلامت

نظر تان را در مورد این مطلب در پایین صفحه در بخش نظرات بنویسید  

+ ۰

مخالفم + ۰


دانستنیهای پزشکی Rss
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.