دور جدید مذاکرات هسته‌ای در دو جبهه

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
پس از وقفه‌ای تقریبا سه ماهه در مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این مذاکرات فردا از سر گرفته می‌شود.

همزمان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان نیز تاریخ دقیق گفت‌وگوی بعدی خودشان را مشخص کردند.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای صادر کرده و نوشته است که اعضای هیأت مذاکره‌کننده آژانس روز جمعه با مقامات ایران در محل نمایندگی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در وین دیدار خواهند کرد.

این دور از مذاکرات در شرایطی برگزار می‌شود که یوکیا آمانو، دبیر کل ژاپنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا دو هفته دیگر گزارش فصلی خود را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر می‌کند. این گزارش قبل از انتشار، قرار است در نشست شورای حکام که۱۰تا ۱۴سپتامبر (۲۰تا ۲۴شهریور) برگزار می‌شود، در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار بگیرد.

آخرین دور از مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اردیبهشت‌ماه امسال در وین برگزار شد. خبرگزاری رویترز در گزارشی که درباره مذاکرات جدید ایران و آژانس منتشر کرده، نوشته است: این دیدار و مذاکره فرصتی است تا درصورتی که ایران اجازه دسترسی به سایت‌ها، افراد و اسناد مورد تقاضای آژانس را فراهم سازد،

بر محتوای گزارش فصلی آژانس تأثیر بگذارد. ایران اسفند سال گذشته و فروردین‌ماه امسال پذیرای هرمان ناکارتس، معاون امور پادمان‌های آژانس و هیأت همراهش بود که از تأسیسات هسته‌ای کشورمان بازدید کردند. آنها درخواست بازدید از منطقه نظامی پارچین را نیز کرده‌اند که ایران اعلام کرده است در قالب مدالیته و تعریف یک چارچوب معین اجازه بازدید از این منطقه نظامی را به بازرسان خواهد داد.

بازدید از مناطق نظامی و موشکی در چارچوب وظایف بازرسان آژانس نیست اما ایران پیش از این و در دوره دبیر کلی محمد البرادعی بر آژانس، اجازه بازدید بازرسان این نهاد از پارچین را به آنها داد.

اشتون و جلیلی گفت‌وگو می‌کنند

کاترین اشتون و سعید جلیلی نیز تاریخ دقیق مذاکرات تلفنی‌شان را مشخص کرده‌اند. این دو رایزن هسته‌ای قرار است ۱۰شهریور گفت‌وگویی با یکدیگر داشته باشند. آنها پیش از این در ۱۲مرداد‌ماه قرار گذاشتند که اواخر‌ماه اوت یک گفت‌وگوی تلفنی دیگر داشته باشند. در این تماس، جلیلی با اشاره به برخورد سازنده، مؤثر و مبتکرانه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوها تصریح کرده بود که پاسخ روشن و مشخص به ایده‌های واقعی جمهوری اسلامی ایران یک انتظار منطقی است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.