دو غبار عجیب در مریخ

دانشمندان فرانسوی و روسی دو نوع غبار را در جو مریخ کشف کردند.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز،فضاپیمای مارکس‌اکسپرس متعلق به آژانس فضایی اروپا در دوم ژوئن سال ۲۰۰۳ به فضا پرتاب شد و بیش از یک دهه‌ است که حول مریخ می‌چرخد و خاک، ترکیب و جو آن را کنکاش می‌کند.

 

اخیرا و با آغاز تابستان در نیمکره شمالی سیاره سرخ، این فضاپیما جو رقیق آن را در غروب بررسی کرده و نمونه‌های دریافتی را به طیف‌ سنجش به نام SPICAM جهت مقطع‌برداری دقیق از لایه‌های غباری ارائه می‌دهد.

 

دانشمندان فرانسوی و روسی نشان داده‌اند ذرات غبار جو مریخ همگون نیستند بلکه از دو نوع مختلف و با دو اندازه بزرگ و کوچک تشکیل شده‌اند. نوع اول زبرتر بوده و نوع دوم نیز اندکی کوچک‌تر است. نوع دوم در واقع آئروسل و حاوی ذرات کوچک‌تر است.

 

محققان همچنین دریافتند تراکم تعداد هر دوی این نوع ذرات در جو مریخ چندان هم بالا نیست و حتی غباری‌ترین لایه جو این سیاره دارای سه ذره غبار ریز و دو ذره غبار زبرتر در هر یک سانتی‌متر مکعب است. در مقایسه با زمین، هوایی با این تراکم بسیار تمیز است.

 

این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد توفان‌های غباری مریخ قادر به بلندکردن حجم بزرگی از پسماندها از سطح سیاره سرخ هستند. با آگاهی بیشتر از جو مریخ محققان بهتر می‌توانند شرایط آب و هوایی تاثیرگذار بر این سیاره را درک کنند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.