دیدار سفیر ژاپن با هاشمی رفسنجانی

ایران > سیاست
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار کین‌ایجی کومانو – سفیر ژاپن – در جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم افزایش روابط دوستانه دو کشور ایران و ژاپن و پرهیز از تحت‌الشعاع قرار گرفتن این رابطه با افزایش تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، روابط تهران – توکیو را دیرینه و راهبردی خواند و با اشاره به قرابت فرهنگی و اجتماعی دو کشور گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران تأکید ویژه‌ای بر گسترش روابط با کشورهای شرقی نظیر ژاپن و چین داشت و همین امر سبب شد که روابط ایران و ژاپن گسترش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند.

وی زمینه‌های همکاری تهران – توکیو را بسیار گسترده خواند و با اشاره به تشدید تحریم‌ها علیه ایران، تصریح کرد: انتظار تهران از توکیو این است که در روابط دوجانبه تحت تأثیر زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های زورگو قرار نگیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به مساله «اقتصاد مقاومتی» تاکید کرد: روش اقتصاد مقاومتی مانع توسعه روابط ایران با سایر کشورها نیست.

در ابتدای این دیدار نیز سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران به سابقه آشنایی خود با اندیشه‌ها و افکار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سه دهه گذشته یعنی زمانی که دانشجوی زبان فارسی و سپس مترجم وزارت خارجه ژاپن بود، اشاره کرد و خطاب به وی گفت: در زمان ریاست مجلس و ریاست جمهوری شما، روابط تهران – توکیو گسترش قابل ملاحظه‌ای را شاهد بود و پایه روابط عمیق کنونی ایران و ژاپن به این دوران بازمی‌گردد.

کین‌ایجی کومانو، مشترکات فرهنگی، اجتماعی و همچنین نیازمندی‌های متقابل اقتصادی، تجاری و تکنولوژیکی جمهوری اسلامی ایران و ژاپن را گسترده خواند و افزود: ژاپن تاکنون توانسته است با وجود فشارهای برخی کشورها برای محدود کردن روابط اقتصادی و تجاری با ایران، در مقابل خواست آنها مقاومت کند و این تنها به خاطر دوستی با جمهوری اسلامی ایران نیست، بلکه ژاپن نیازمند نفت، تجارت و اقتصاد ایران است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.