راهکارهای تامین مخارج فوری تعمیر یا تجهیز کشتی ها در مجلس تعیین شد

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون دریایی ایران، وکلای ملت با تصویب ماده ۲۶ این لایحه در خصوص ارائه گزارش بروز سوانح غیر عادی، مقرر کردند هرگاه در سفر دریایی، سانحه یا حادثه ای غیر عادی و فوق العاده برای کشتی، سرنشین یا بار آن رخ داد، نظیر به گل نشستن کشتی و ورود خسارت به کشتی یا تلف آن چنانچه حادثه در بندر رخ داده باشد ظرف ۲۴ ساعت بعد از وقوع حادثه چنانچه حادثه در جای دیگری اتفاق افتاده باشد ظرف ۲۴ ساعت پس از ورود به بندر، فرمانده باید گزارشی کتبی در مورد حادثه تهیه و آن را به سازمان بنادر و دریانوردی و مالک کشتی تسلیم نماید.

طبق مصوبه مجلس گزارش توسط سازمان یاد شده جهت انجام اقدامات مقتضی حسب مورد به مقامات قضایی یا سایر مراجع صلاحیت دار مربوط تسلیم می شود. فرمانده در گزارش کتبی خود از جمله موارد زیر را درج می نماید: تابعیت کشتی، نام کشتی، بندر مبداء حرکت کشتی، زمان و مسیر حرکت، بندر مقصد، خطراتی که با آن مواجه شده و خسارت وارد شده و میزان تقریبی خسارات یا هر عامل موثر در بروز حادثه و اقدامات انجام شده در رابطه با سانحه.

بر اساس تبصره این ماده در صورت ورود خسارت به بار، فرمانده تا قبل از تهیه گزارش حادثه و تسلیم آن به سازمان بنادر و دریانوردی نباید شروع به تخلیه بار کند، مگر در شرایط اضطراری که بقای تمام یا بخشی از کالا در کشتی موجب بروز خطر فوری برای کشتی یا سرنشینان آن گردد.

در ادامه جلسه، ماده ۲۷ این لایحه در خصوص آیین نامه انضباطی تخلفات فرمانده، کارکنان و خدمه کشتی در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و با تصویب اخطار قانون اساسی نقوی این ماده برای بررسی بیشتر به کمیسیون عمران ارجاع داده شد.

نمایندگان مجلس همچنین با تصویب ماده ۲۸ این لایحه در خصوص اعمال مقررات در مورد جانشین مالک مقرر کردند در مواردی که در این قانون از مالک کشتی نام برده و احکامی برای وی پیش بینی شده است، احکام یاد شده حسب مورد در اشخاصی که وفق عرف کشتیرانی در حکم مالک کشتی محسوب می شوند مانند اداره کننده کشتی به صورت تجهیز نشده نیز قابل اعمال می باشد.

وکلای ملت همچنین با تصویب ماده ۲۹ این لایحه در خصوص وثیقه گذاشتن کشتی، کرایه بار و بار جهت اخذ وام مقرر کردند اگر ضمن سفر دریایی برای حفظ کشتی یا امکان ادامه سفر دریایی جهت تعمیرات ضروری یا تعویض بعضی از تاسیسات یا تجهیزات ضروری کشتی و یا مخارج فوری و لازم دیگر، وجوه مورد احتیاج در دسترس نباشد، فرمانده می تواند حسب مورد با کسب اجازه از مالک کشتی فرستنده یا صاحب بار وجوه مذکور در وهله اول با وثیقه گذاشتن کشتی و یا کرایه باربری و در وهله دوم با وثیقه گذاشتن بار کشتی و با رعایت شرایط ذیل، وام و یا در مواقع ضروری با فروش بار کشتی وجوه لازم را تسهیل نماید:

الف- برای اخذ وام فرمانده باید صورت مجلسی با ذکر موجبات اخذ وام تنظیم کند و آن را به امضای افسران ارشد کشتی برساند و مراتب را فوری به مالک کشتی اطلاع و کسب تکلیف نماید. در صورتیکه از طرف مالک کشتی وجوه لازم در اختیار فرمانده گذارده نشود و یا به دلیل فوریت امکان کسب تکلیف از مالک وجود نداشته باشد فرمانده می تواند در صورتیکه کشتی در بنادر خارجی باشد با ارائه صورت مجلس مذکور و کسب اجازه از نماینده کنسولی ایران و در صورتیکه کشتی در بنادر ایران باشد با اجازه از دادستان محل و یا نماینده قانونی او مبادرت به تحصیل وام کند.

ب – مبلغ وام درخواستی نباید از میزان واقعی نیازمندی های مذکور تجاوز نمایند. این ماده نیز با ۱۴۴ رای موافق، ۲ رای مخالف، ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

وکلای ملت همچنین با ۱۵۴ رای موافق، ۷ رای ممتنع و بدون مخالفت ۲۲۴ نماینده حاضر در مجلس، ماده ۳۰ این لایحه در خصوص امکان انتقال بار به کشتی دیگر را به تصویب رساندند.

بر اساس این ماده اگر کشتی قادر به حرکت نباشد فرمانده می تواند بار را به کشتی دیگر انتقال داده و کرایه بار و سایر هزینه ها را تا بندر مقصد تامین و پرداخت نماید.

وکلای ملت همچنین با تصویب ماده ۳۱ در خصوص تخلیه بار به تقاضای فرستندگان مقرر کردند مستاجر کشتی یا فرستندگان بار که متفقا مخالف وثیقه گذاشتن بار خود هستند می توانند بار خود را تخلیه کنند. مشروط بر اینکه کرایه حمل مسافت طی شده را بپردازند. در صورت عدم توافق فرستندگانی که مایل به خروج بار خود هستند ملزم به پرداخت تمام کرایه خود می باشند.

نمایندگان مجلس با تصویب ماده ۳۲ نیز پرداخت خسارت به صاحبان مال را نیز مشروط کردند.

بر اساس این ماده در صورتیکه بار کشتی بر طبق مفاد قانونی تخلیه گردد و خسارتی وارد شود، خسارت وارد شده باید به نسبت سهم متقاضیان تخلیه، جبران گردد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.