رایانه‌ای در ابرها

جام جم آنلاین: به نظر می‌رسد دیگر زمان دور انداختن فلش‌درایوهای کوچک فرا رسیده باشد. اگر به‌ دنبال روشی بهتر برای ایجاد، ذخیره‌سازی و دسترسی به فایل‌ها در چند دستگاه (و محل مختلف) می‌گردید، بهتر است این مطلب را تا انتها بخوانید.

در دنیای متصل به اینترنت امروزی، داده‌های موجود در اینترنت از داده‌های موجود در رایانه هر فرد بیشتر در دسترس است. این همان نکته‌ای است که سرویس‌دهندگانی چون دراپ‌باکس، اسکای‌درایو، آی‌کلاود و گوگل‌درایو (که اخیرا منتشر شده است) بر آن تاکید دارند.

دراپ‌باکس

سال ۲۰۰۸، دراپ‌باکس سرویس‌ابری بسیار ساده‌ای بود که تقریبا همه می‌توانستند از آن استفاده کنند. حتی کسانی که با رایانه آشنایی خاصی نداشتند هم معنی و مفهوم آن را متوجه می‌شدند. دراپ‌باکس حدود
۵۰ میلیون کاربر در سراسر دنیا دارد.

اپل در نظر داشت پیش از عرضه سرویس انبار داده خودش، iCloud، دراپ‌باکس را بخرد، اما این شرکت پیشنهاد اپل را نپذیرفت.

دراپ‌باکس در اشتراک‌گذاری فایل، بسیار ساده عمل می‌کند. هر فرد در ابتدای ثبت‌نام دو گیگابایت فضای رایگان دریافت می‌کند که می‌تواند با پیشنهاد این سرویس به دوستان خود، حجم ذخیره‌سازی خود را افزایش دهد. دراپ‌باکس همچنین سرویس اشتراک ۱۰۰گیگابایت داده را به قیمت ۲۰ دلار در ماه عرضه می‌کند.

تحلیلگران معتقدند با عرضه گوگل‌درایو احتمالا این قیمت کاهش پیدا خواهد کرد، زیرا گوگل استراتژی قیمت‌گذاری تهاجمی‌ دارد.

دراپ‌باکس اخیرا سرویس اشتراک‌گذاری تک کلیکه را هم به سرویس خود اضافه کرده است و کاربران دیگر نیازی به نصب این برنامه روی سیستم ندارند و از هر جا با دسترسی به یک مرورگر وب می‌توانند فایل خود را به اشتراک بگذارند.

مزایا: سادگی، پشتیبانی نرم‌افزارهای زیاد از این سرویس، داشتن نرم‌افزار برای ویندوز، مک، iOS و اندروید.

معایب: در مقایسه با سرویس‌های دیگری چون گوگل درایو گران است.

آدرس: www.dropbox.com

گوگل‌درایو

شایعه وجود گوگل‌درایو چند وقتی وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها را پر کرده بود تا این که این سرویس بالاخره در اختیار همه قرار گرفت و مطابق انتظارات، خوب توانسته از زیرساخت خود در ارائه سرویس استفاده کند.

گوگل درایو در حقیقت تغییر چهره‌ اساسی بخش Google Docs است که قابلیت‌های جدیدی هم دارد.

گوگل‌درایو تقریبا تمام قابلیت‌های استاندارد و اولیه یک سرویس ذخیره‌سازی آنلاین را در خود دارد.

نرم‌افزار مرتبط با آن برای ویندوز و مک قابل دسترسی است و در این نرم‌افزارها می‌توان فایل‌ها را به ‌صورت
Drag and Drop به اشتراک گذاشت و به سرور فرستاد.

مزیت این سرویس، یکپارچه بودن آن با دیگر سرویس‌های گوگل از جمله گوگل‌پلاس، اندروید، جیمیل و دیگر سرویس‌هایی است که شاید در آنها به ارسال یا دسترسی فایل‌ها نیاز پیدا کند.

گوگل‌درایو به کاربران خود پنج گیگابایت فضای رایگان می‌دهد.

مزایا: این سرویس می‌تواند تا ۳۰ فرمت مختلف را درون مرورگر وب و بدون نصب نرم‌افزار باز کند. برای کاربران حرفه‌ای‌تر که فضای بیشتری می‌خواهند، ارزان‌تر است و با دیگر محصولات گوگل یکپارچه شده است.

معایب: در حال حاضر نرم‌افزار iOS برای این سرویس منتشر نشده است و نرم‌افزار اندرویدی آن، قابلیت Stream کردن ویدئوها را ندارد.

آدرس: http://drive.google.com

مایکروسافت اسکای‌درایو

سرویس ذخیره‌سازی آنلاین مایکروسافت با عنوان اسکای‌درایو از سال ۲۰۰۷ قابل دسترسی بوده، اما تا همین اخیرا خیلی رابط کاربری دوستانه‌ای نداشته است.

اسکای‌درایو به کاربران خود ۷ گیگابایت فضای رایگان می‌دهد که هم از گوگل‌درایو و هم از دراپ‌باکس بیشتر است.

اگر کاربر حرفه‌ای محصولات مایکروسافت باشید، اسکای‌درایو فوق‌العاده کار خواهد کرد و می‌تواند فایل‌های ورد، اکسل و حتی پاورپوینت را با سرعت بالایی همخوان (Sync) کند.

این سرویس برای ایجاد، ویرایش و به‌اشتراک‌گذاری سندها تنها به یک مرورگر نیاز دارد. با وجود آن که گوگل درایو همین قابلیت‌ها را ارائه می‌کند، اما یکپارچگی آن با مایکروسافت آفیس همانند اسکای‌درایو نیست.

بیشتر کاربران PCها، تمایل دارند از اسکای‌درایو همانند Apple iCloud بهره‌ بگیرند. در ویندوز۸ که اواخر سال جاری عرضه خواهد شد، اسکای‌درایو خودش را بیشتر به کاربران می‌شناساند و مایکروسافت این سرویس را به ‌طور کامل در سیستم عامل خود قرار خواهد داد.

مزایا: هفت گیگابایت فضای رایگان، نرم‌افزارهای موبایل، Stream چندرسانه‌ای، کار کردن همزمان چندنفر روی فایل‌ها، فایل‌های رمزگذاری شده با کلمه عبور.

معایب: در نرم‌افزار مک اسکای‌درایو، گزینه اشتراک‌گذاری وجود ندارد.

آدرس: http://skydrive.com

سرویس iCloud

استیو جابز تمایل داشت این سرویس را در سه کلمه خلاصه کند: «خوب کار می‌کند.» آی‌کلاود در مقایسه با دراپ‌باکس خیلی بهتر عمل می‌کند، مگر آن‌که فقط بخواهید سندهای متنی را همخوان کنید.

این سرویس همانند اسکای‌درایو بهترین گزینه برای کاربران مک خواهد بود و با تمام محصولات اپل از جمله Pages یکپارچه شده است. آی‌کلاود همچنین با دستگاه‌های موبایل ازجمله آیفون، آیپد و حتی آیپاد تاچ نیز قابل همخوان‌سازی است.

این سرویس برای شروع به کاربران خود پنج گیگابایت فضا می‌دهد که قابلیت انتقال ویدئو به‌صورت Stream را دارد. با استفاده از آی‌کلاود کاربران می‌توانند موسیقی دیجیتال خود را در آن ذخیره و پخش کنند، تصاویر و اسناد و دیگر فایل‌های خود را به‌صورت بی‌سیم با دستگاه‌های مختلف یکی کنند.

مزایا: یکپارچگی با تمام محصولات اپل و نرم‌افزارهای موبایل.

معایب: نبود قابلیت‌های معمول و متدوال در سرویس‌های مشابه از جمله دراپ‌باکس و گوگل‌درایو.

آدرس: www.icloud.com

محمدرضا قربانی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.