رتبه چهارم ایران در تولید علوم ناباروری و باروری

۹ م دیماه ،

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر مصطفی قانعی در آیین تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی کاشان، وجود مراکز باروری و ناباروری به ویژه مرکز رویان را از عوامل این موفقیت ذکر کرد.

وی همچنین از تولید ۳۰ درصد علم کشور توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و اظهار داشت: ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور با داشتن پنج درصد دانشجو از مجموع ۲۵۰۰ دانشگاه و موسسات عالی کشور، تولید کننده این میزان است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ایران در تولید علم در حوزه پزشکی، رتبه هیجدهم جهانی و دوم منطقه خاورمیانه را دارا می باشد، ادامه داد: دستاوردهای موجود در حالی به دست آمده که تنها حداکثر ۴۰ درصد از اعضاء هیات‌ علمی این دانشگاه‌ها به پژوهش و تحقیق می پردازند.

وی علم و فناوری را زمینه ساز توسعه و پیشرفت کشور عنوان و تصریح کرد: ‌فروش ذخایری چون معادن و نفت افتخار نیست بلکه آنچه ارزشمند است صادرات دستاوردهای مغزها است که توسط دانشمندان محقق می‌شود.

قانعی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی مقالات تولید شده در حوزه پزشکی از لحاظ کمیت تاکید کرد: تاسیس شرکت های دانش بنیان و تبدیل این علوم به فناوری، صنعت و تجارت زمینه ساز پیشرفت و توسعه کشور در عرصه های جهانی است.

وی صدور مجوز تأسیس شرکت های دانش‌بنیان خصوصی، راه اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی و معافیت‌های مالیاتی و گمرکی این شرکت‌ها را از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا عنوان کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: مستکبران جهانی با تحریم های هوشمند پزشکی ایران، آینده جهان را در انحصار خود می خواهند.

 

وی گفت: دشمنان جمهوری اسلامی ایران همواره نقاطی را مورد هدف قرار می دهند که پیشرفت های آینده جهان در گرو همان نقاط قوت است.


وی به عنوان نمونه تحریم های هسته ای ایران را از این دست دانست و افزود: کاربرد انرژی صلح آمیز هسته ای تنها به رادیوداروها منحصر نبوده و تشخیص بیماری ها، درمان انواع سرطان، شناسایی سلول ها و بسیاری از پیشرفت های پزشکی مرهون استفاده از فناوری هسته ای است.

 

معاون وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کشورهای غربی و مراکز قدرت، بازارهای آینده تولید و مصرف جهان را در میان خود تقسیم کرده اند، تصریح کرد: آنها با تحریم هوشمندانه هسته ای و گلوگاه های ورود دارو به ایران اسلامی از روند تبدیل جمهوری اسلامی ایران به قدرت علمی جهان واهمه دارند.


رئیس انستیتو پاستور، با اشاره به تحریم تجهیزات هسته ای جمهوری اسلامی ایران توسط ایالات متحده امریکا، اظهار داشت: با وجود همه تحریم ها در عرصه تجهیزات پزشکی، موفق به ساخت توبولار سانتریفیوژ در انستیتوی پاستور شده ایم که با دستیابی به این فناوری، در تولید محصولات بیوتکنولوژیک و خالص سازی آن به توان بومی دست یافته ایم.
 

قانعی همچنین به رونمایی ۱۰داروی ضد سرطان تولید داخلی در دهه فجر امسال اشاره و بیان کرد: بخش اعظم تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران، بیماران سرطانی را در معرض خطر قرار داده که دانشمندان توانمند ایرانی با جهاد علمی خود درحال پر کردن این خلاها می باشند.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.